Epidemian toinen aalto on taas hiljentänyt etenkin kauppa- ja liikekeskuksia. Lue lisää »

Rokotushalukkuuteen vaikuttaa eniten näkemys siitä, miten rokote suojaa itsen lisäksi m... Lue lisää »

Apteekeilla voisi olla merkittävä rooli, kun iso osa väestöstä halutaan rokottaa korona... Lue lisää »

Maaliskuinen hamstraus yllätti lääketukut. Toiseen aaltoon tultiin paremmin valmistautu... Lue lisää »

Viro: Ennen kevään apteekkiuudistusta maalatut uhkakuvat eivät toteutuneet, mutta vielä... Lue lisää »

Optimointi vai nettipimento?

30.08.2012 18:41

,

Yhä useammin netissä olevaa tietoa etsitään hakukoneyhtiö Googlen palveluiden avulla. Googlesta on hyvä tietää perusasiat, mutta siihen on suhtauduttava myös terveen kriittisesti.

Harva internetin palvelu on yhtä merkittävässä asemassa kuin Googlen hakukone. Esimerkiksi Suomessa 97 prosenttia kaikista hakukoneilla tehdyistä hauista tehdään Googlella.

Koodiviidakko Oy:n myyntipäällikkö Henri Huovisen mukaan Googlen nykyinen menestys perustuu huolelliseen markkinointiin.

– Googlen taloudellinen menestys pohjautuu siihen, että hakutulosten kylkeen myydään maksettua mainontaa. Maksettu mainonta on suosittua ja kilpailtua yritysten keskuudessa. Suosituimmista avainsanamainoksista maksetaan jopa useita euroja per klikkikerta.

Kun jokin yhtiö saavuttaa valta-aseman, vaarana on aina, että yhtiön on mahdollista käyttää valta-asemaansa väärin. Google on onnistunut toistaiseksi välttymään merkittäviltä yksityisyydensuojanrikkeiltä.

– Kaikki tieto jää Googlen käyttöön ja sitä hyödynnetään monella eri tavalla. Google tosin sanoo pitävänsä käyttäjien yksityisyydestä huolta, mutta tottahan on, että Googlella on valtava tietovarasto ja siten halutessaan se voisi käyttää valta-asemaansa väärin, Huovinen teroittaa.

Google ei kuitenkaan tarkoita ainoastaan hakukonetta, vaan lisäksi Googleen kuuluu joukko muita suosittuja verkkopalveluita, joita on hyvä osata hyödyntää.

Apteekin Google-näkyvyyttä rakennettaessa kannattaa miettiä, kenelle ja millä tavalla apteekki haluaa näkyä. Koska apteekin tavoitteena on tavallisesti mahdollisimman laajan asiakaskunnan tavoittaminen, apteekin kotisivut kannattaa suunnitella asiakkaiden kannalta mahdollisimman helposti löydettäväksi. Tämä tapahtuu hakukoneoptimoinnin avulla.

Hakukoneoptimoinnilla tarkoitetaan teknisiä toimenpiteitä, jotka tähtäävät verkkosivujen sijoittumiseen hakukonelistojen kärkeen. Googlen tarjoamia ilmaisia välineitä hakukoneoptimoinnin onnistumisen arviointiin ovat esimerkiksi Google Analytics, Google Webmaster Tools ja Google Trends -työkalut.

Kun hakukoneoptimointi toteutetaan hyvin, lyödään monta kärpästä yhdellä iskulla. Sivujen näkyvyys hakukoneissa, blogeissa, keskustelupalstoilla ja sosiaalisessa mediassa lisääntyy. (IS)

Aiheesta lisää tällä viikolla ilmestyvässä Apteekkarilehdessä.

Arkisto


Hyvää pääsiäistä!
02.04.2015 14:51

02.04.2015 14:51


D-vitamiinilisät eivät alenna verenpainetta
31.03.2015 09:51 UUTISPALVELU DUODECIM

D-vitamiini 31.03.2015 09:51 UUTISPALVELU DUODECIM


Poliitikoilta kehuja apteekkijärjestelmälle
27.03.2015 21:49 ERJA ELO

Apteekkijärjestelmä 27.03.2015 21:49 ERJA ELO


Apteekkien neuvontarooli korostuu tulevaisuudessa
27.03.2015 13:01 ERJA ELO

Uudistuva terveydenhuolto 27.03.2015 13:01 ERJA ELO


Apteekkien neuvonnalla satojen miljoonien säästöt
27.03.2015 13:00

Itsehoito 27.03.2015 13:00


Reseptien elinaikaa pidennetään
26.03.2015 14:00

Uudistuva terveydenhuolto 26.03.2015 14:00


Terveydenhuollon rahoitusuudistus ei etene ilman sote-ratkaisua
26.03.2015 11:09

Uudistuva terveydenhuolto 26.03.2015 11:09


Kiinnostus laittomiin lääkeostoihin huolestuttaa Ruotsissa
26.03.2015 10:19

Potilasturvallisuus 26.03.2015 10:19


Lääketeollisuus ehdottaa muutosta lääkkeiden velvoitevarastointiin
25.03.2015 11:55

Uudistuva terveydenhuolto 25.03.2015 11:55


Savon apteekkariyhdistys jakoi apurahoja
24.03.2015 10:00

Apurahat 24.03.2015 10:00