Epidemian toinen aalto on taas hiljentänyt etenkin kauppa- ja liikekeskuksia. Lue lisää »

Rokotushalukkuuteen vaikuttaa eniten näkemys siitä, miten rokote suojaa itsen lisäksi m... Lue lisää »

Apteekeilla voisi olla merkittävä rooli, kun iso osa väestöstä halutaan rokottaa korona... Lue lisää »

Maaliskuinen hamstraus yllätti lääketukut. Toiseen aaltoon tultiin paremmin valmistautu... Lue lisää »

Viro: Ennen kevään apteekkiuudistusta maalatut uhkakuvat eivät toteutuneet, mutta vielä... Lue lisää »

Optimointi vai nettipimento?

30.08.2012 18:41

,

Yhä useammin netissä olevaa tietoa etsitään hakukoneyhtiö Googlen palveluiden avulla. Googlesta on hyvä tietää perusasiat, mutta siihen on suhtauduttava myös terveen kriittisesti.

Harva internetin palvelu on yhtä merkittävässä asemassa kuin Googlen hakukone. Esimerkiksi Suomessa 97 prosenttia kaikista hakukoneilla tehdyistä hauista tehdään Googlella.

Koodiviidakko Oy:n myyntipäällikkö Henri Huovisen mukaan Googlen nykyinen menestys perustuu huolelliseen markkinointiin.

– Googlen taloudellinen menestys pohjautuu siihen, että hakutulosten kylkeen myydään maksettua mainontaa. Maksettu mainonta on suosittua ja kilpailtua yritysten keskuudessa. Suosituimmista avainsanamainoksista maksetaan jopa useita euroja per klikkikerta.

Kun jokin yhtiö saavuttaa valta-aseman, vaarana on aina, että yhtiön on mahdollista käyttää valta-asemaansa väärin. Google on onnistunut toistaiseksi välttymään merkittäviltä yksityisyydensuojanrikkeiltä.

– Kaikki tieto jää Googlen käyttöön ja sitä hyödynnetään monella eri tavalla. Google tosin sanoo pitävänsä käyttäjien yksityisyydestä huolta, mutta tottahan on, että Googlella on valtava tietovarasto ja siten halutessaan se voisi käyttää valta-asemaansa väärin, Huovinen teroittaa.

Google ei kuitenkaan tarkoita ainoastaan hakukonetta, vaan lisäksi Googleen kuuluu joukko muita suosittuja verkkopalveluita, joita on hyvä osata hyödyntää.

Apteekin Google-näkyvyyttä rakennettaessa kannattaa miettiä, kenelle ja millä tavalla apteekki haluaa näkyä. Koska apteekin tavoitteena on tavallisesti mahdollisimman laajan asiakaskunnan tavoittaminen, apteekin kotisivut kannattaa suunnitella asiakkaiden kannalta mahdollisimman helposti löydettäväksi. Tämä tapahtuu hakukoneoptimoinnin avulla.

Hakukoneoptimoinnilla tarkoitetaan teknisiä toimenpiteitä, jotka tähtäävät verkkosivujen sijoittumiseen hakukonelistojen kärkeen. Googlen tarjoamia ilmaisia välineitä hakukoneoptimoinnin onnistumisen arviointiin ovat esimerkiksi Google Analytics, Google Webmaster Tools ja Google Trends -työkalut.

Kun hakukoneoptimointi toteutetaan hyvin, lyödään monta kärpästä yhdellä iskulla. Sivujen näkyvyys hakukoneissa, blogeissa, keskustelupalstoilla ja sosiaalisessa mediassa lisääntyy. (IS)

Aiheesta lisää tällä viikolla ilmestyvässä Apteekkarilehdessä.

Arkisto


APTEEKKI-brändityön luotsi palkittiin
24.04.2015 11:22 INKERI HALONEN

Palkitut 24.04.2015 11:22 INKERI HALONEN


Apteekkaripäivät käynnistyivät
24.04.2015 10:15 ERJA ELO

Tapahtumat 24.04.2015 10:15 ERJA ELO


Heikki Pälven pitkät kädet
23.04.2015 15:22 ERJA ELO

Uudistuva terveydenhuolto 23.04.2015 15:22 ERJA ELO


Vesa Kujala Apteekkariliiton farmaseuttiseksi johtajaksi
23.04.2015 11:15 ERKKI KOSTIAINEN

Apteekkariliitto 23.04.2015 11:15 ERKKI KOSTIAINEN


Sisäkatto murtui Malmin apteekissa
22.04.2015 17:11

Onnettomuus 22.04.2015 17:11


Apteekkiala ja Lääketeollisuus kannattavat yhteistyön avoimuutta
17.04.2015 10:41 ERJA ELO

Sidosryhmät 17.04.2015 10:41 ERJA ELO


Erikoiskaupan liitto lakkautetaan
16.04.2015 14:37 INKERI HALONEN

Sidosryhmät 16.04.2015 14:37 INKERI HALONEN


NSAID-lääkkeet ehkä riski verenpainepotilaille
16.04.2015 08:36 UUTISPALVELU DUODECIM

Lääkehoito 16.04.2015 08:36 UUTISPALVELU DUODECIM


Hitaasti ja tuella irti tupakasta
15.04.2015 08:34 PIRKKO PAAKKARI, MARJA FORSELL

Itsehoito 15.04.2015 08:34 PIRKKO PAAKKARI, MARJA FORSELL


Pelastaako palvelupiste kyläkauppoja kuolemalta?
14.04.2015 09:43 INKERI HALONEN

Palvelupisteet 14.04.2015 09:43 INKERI HALONEN