Epidemian toinen aalto on taas hiljentänyt etenkin kauppa- ja liikekeskuksia. Lue lisää »

Rokotushalukkuuteen vaikuttaa eniten näkemys siitä, miten rokote suojaa itsen lisäksi m... Lue lisää »

Apteekeilla voisi olla merkittävä rooli, kun iso osa väestöstä halutaan rokottaa korona... Lue lisää »

Maaliskuinen hamstraus yllätti lääketukut. Toiseen aaltoon tultiin paremmin valmistautu... Lue lisää »

Viro: Ennen kevään apteekkiuudistusta maalatut uhkakuvat eivät toteutuneet, mutta vielä... Lue lisää »

Optimointi vai nettipimento?

30.08.2012 18:41

,

Yhä useammin netissä olevaa tietoa etsitään hakukoneyhtiö Googlen palveluiden avulla. Googlesta on hyvä tietää perusasiat, mutta siihen on suhtauduttava myös terveen kriittisesti.

Harva internetin palvelu on yhtä merkittävässä asemassa kuin Googlen hakukone. Esimerkiksi Suomessa 97 prosenttia kaikista hakukoneilla tehdyistä hauista tehdään Googlella.

Koodiviidakko Oy:n myyntipäällikkö Henri Huovisen mukaan Googlen nykyinen menestys perustuu huolelliseen markkinointiin.

– Googlen taloudellinen menestys pohjautuu siihen, että hakutulosten kylkeen myydään maksettua mainontaa. Maksettu mainonta on suosittua ja kilpailtua yritysten keskuudessa. Suosituimmista avainsanamainoksista maksetaan jopa useita euroja per klikkikerta.

Kun jokin yhtiö saavuttaa valta-aseman, vaarana on aina, että yhtiön on mahdollista käyttää valta-asemaansa väärin. Google on onnistunut toistaiseksi välttymään merkittäviltä yksityisyydensuojanrikkeiltä.

– Kaikki tieto jää Googlen käyttöön ja sitä hyödynnetään monella eri tavalla. Google tosin sanoo pitävänsä käyttäjien yksityisyydestä huolta, mutta tottahan on, että Googlella on valtava tietovarasto ja siten halutessaan se voisi käyttää valta-asemaansa väärin, Huovinen teroittaa.

Google ei kuitenkaan tarkoita ainoastaan hakukonetta, vaan lisäksi Googleen kuuluu joukko muita suosittuja verkkopalveluita, joita on hyvä osata hyödyntää.

Apteekin Google-näkyvyyttä rakennettaessa kannattaa miettiä, kenelle ja millä tavalla apteekki haluaa näkyä. Koska apteekin tavoitteena on tavallisesti mahdollisimman laajan asiakaskunnan tavoittaminen, apteekin kotisivut kannattaa suunnitella asiakkaiden kannalta mahdollisimman helposti löydettäväksi. Tämä tapahtuu hakukoneoptimoinnin avulla.

Hakukoneoptimoinnilla tarkoitetaan teknisiä toimenpiteitä, jotka tähtäävät verkkosivujen sijoittumiseen hakukonelistojen kärkeen. Googlen tarjoamia ilmaisia välineitä hakukoneoptimoinnin onnistumisen arviointiin ovat esimerkiksi Google Analytics, Google Webmaster Tools ja Google Trends -työkalut.

Kun hakukoneoptimointi toteutetaan hyvin, lyödään monta kärpästä yhdellä iskulla. Sivujen näkyvyys hakukoneissa, blogeissa, keskustelupalstoilla ja sosiaalisessa mediassa lisääntyy. (IS)

Aiheesta lisää tällä viikolla ilmestyvässä Apteekkarilehdessä.

Arkisto


Kodeiiniyskänlääkkeisiin rajoituksia lapsilla
23.03.2015 14:32

Itsehoito 23.03.2015 14:32


Foolihappo pienentää aivohalvauksien vaaraa
23.03.2015 08:12

Itsehoito 23.03.2015 08:12


Tutkimus: "Juustohöylälle" haastaja lääkesäästöissä
20.03.2015 09:57

Lääkepolitiikka 20.03.2015 09:57


Psykoosilääkkeet ehkä luultua vaarallisempia dementiapotilaille
20.03.2015 07:13

Lääkehoito 20.03.2015 07:13


Räty vastaanotti adressin Joutsen apteekin pelastamiseksi
19.03.2015 15:41

Apteekkijärjestelmä 19.03.2015 15:41


Kysely: Apteekkien neuvontaa arvostetaan
19.03.2015 00:05 TIINA KUOSA, ERKKI KOSTIAINEN

Itsehoito 19.03.2015 00:05 TIINA KUOSA, ERKKI KOSTIAINEN


Googlesta haetaan ahkerasti terveystietoa
18.03.2015 14:00 INKERI HALONEN

Itsehoito 18.03.2015 14:00 INKERI HALONEN


Proviisorit: tarveharkinta säilytettävä apteekkiluvissa
17.03.2015 11:09 INKERI HALONEN

Apteekkijärjestelmä 17.03.2015 11:09 INKERI HALONEN


Oriola-KD irtisanoo enintään 60
16.03.2015 09:07

Lääketukut 16.03.2015 09:07


Ryöstöt ja murrot apteekkeihin yhä kasvussa
13.03.2015 14:13 INKERI HALONEN

Rikollisuus 13.03.2015 14:13 INKERI HALONEN