Epidemian toinen aalto on taas hiljentänyt etenkin kauppa- ja liikekeskuksia. Lue lisää »

Rokotushalukkuuteen vaikuttaa eniten näkemys siitä, miten rokote suojaa itsen lisäksi m... Lue lisää »

Apteekeilla voisi olla merkittävä rooli, kun iso osa väestöstä halutaan rokottaa korona... Lue lisää »

Maaliskuinen hamstraus yllätti lääketukut. Toiseen aaltoon tultiin paremmin valmistautu... Lue lisää »

Viro: Ennen kevään apteekkiuudistusta maalatut uhkakuvat eivät toteutuneet, mutta vielä... Lue lisää »

Optimointi vai nettipimento?

30.08.2012 18:41

,

Yhä useammin netissä olevaa tietoa etsitään hakukoneyhtiö Googlen palveluiden avulla. Googlesta on hyvä tietää perusasiat, mutta siihen on suhtauduttava myös terveen kriittisesti.

Harva internetin palvelu on yhtä merkittävässä asemassa kuin Googlen hakukone. Esimerkiksi Suomessa 97 prosenttia kaikista hakukoneilla tehdyistä hauista tehdään Googlella.

Koodiviidakko Oy:n myyntipäällikkö Henri Huovisen mukaan Googlen nykyinen menestys perustuu huolelliseen markkinointiin.

– Googlen taloudellinen menestys pohjautuu siihen, että hakutulosten kylkeen myydään maksettua mainontaa. Maksettu mainonta on suosittua ja kilpailtua yritysten keskuudessa. Suosituimmista avainsanamainoksista maksetaan jopa useita euroja per klikkikerta.

Kun jokin yhtiö saavuttaa valta-aseman, vaarana on aina, että yhtiön on mahdollista käyttää valta-asemaansa väärin. Google on onnistunut toistaiseksi välttymään merkittäviltä yksityisyydensuojanrikkeiltä.

– Kaikki tieto jää Googlen käyttöön ja sitä hyödynnetään monella eri tavalla. Google tosin sanoo pitävänsä käyttäjien yksityisyydestä huolta, mutta tottahan on, että Googlella on valtava tietovarasto ja siten halutessaan se voisi käyttää valta-asemaansa väärin, Huovinen teroittaa.

Google ei kuitenkaan tarkoita ainoastaan hakukonetta, vaan lisäksi Googleen kuuluu joukko muita suosittuja verkkopalveluita, joita on hyvä osata hyödyntää.

Apteekin Google-näkyvyyttä rakennettaessa kannattaa miettiä, kenelle ja millä tavalla apteekki haluaa näkyä. Koska apteekin tavoitteena on tavallisesti mahdollisimman laajan asiakaskunnan tavoittaminen, apteekin kotisivut kannattaa suunnitella asiakkaiden kannalta mahdollisimman helposti löydettäväksi. Tämä tapahtuu hakukoneoptimoinnin avulla.

Hakukoneoptimoinnilla tarkoitetaan teknisiä toimenpiteitä, jotka tähtäävät verkkosivujen sijoittumiseen hakukonelistojen kärkeen. Googlen tarjoamia ilmaisia välineitä hakukoneoptimoinnin onnistumisen arviointiin ovat esimerkiksi Google Analytics, Google Webmaster Tools ja Google Trends -työkalut.

Kun hakukoneoptimointi toteutetaan hyvin, lyödään monta kärpästä yhdellä iskulla. Sivujen näkyvyys hakukoneissa, blogeissa, keskustelupalstoilla ja sosiaalisessa mediassa lisääntyy. (IS)

Aiheesta lisää tällä viikolla ilmestyvässä Apteekkarilehdessä.

Arkisto


Eläinantibiooteissa luvassa saatavuusongelmia
22.05.2015 13:14 TIINA KUOSA

saatavuusongelmat 22.05.2015 13:14 TIINA KUOSA


Vauvan odotus -oppaat jaossa apteekeissa
22.05.2015 09:47 INKERI HALONEN

Apteekki palvelee 22.05.2015 09:47 INKERI HALONEN


Apteekkariliitto jakoi 30 000 euroa apurahoja
21.05.2015 15:17

Apurahat 21.05.2015 15:17


GSK valittaa Ruotsin parasetamolipäätöksestä
21.05.2015 13:37 INKERI HALONEN

Potilasturvallisuus 21.05.2015 13:37 INKERI HALONEN


Nepaliin apua myös Rajamäen apteekista
18.05.2015 15:44 ERJA ELO

Yhteiskuntavastuu 18.05.2015 15:44 ERJA ELO


SSRI-lääkkeet alkuraskaudessa eivät lisää epämuodostumia
18.05.2015 15:15 UUTISPALVELU DUODECIM

Lääkehoito 18.05.2015 15:15 UUTISPALVELU DUODECIM


120-vuotias Tamro etsii uusia väyliä
18.05.2015 06:40 INKERI HALONEN

Lääketukut 18.05.2015 06:40 INKERI HALONEN


Asiakas voi uudistaa reseptinsä kohta Omakannan kautta
15.05.2015 09:16 ERJA ELO

Lääkemääräykset 15.05.2015 09:16 ERJA ELO


Stumppaus kannattaa vielä eläkkeelläkin
13.05.2015 13:26 UUTISPALVELU DUODECIM

Tupakoinnin lopetus 13.05.2015 13:26 UUTISPALVELU DUODECIM


Midatsolaami vaihtokelpoisten listalle
13.05.2015 09:02 TIINA KUOSA

Lääkevaihto 13.05.2015 09:02 TIINA KUOSA