Epidemian toinen aalto on taas hiljentänyt etenkin kauppa- ja liikekeskuksia. Lue lisää »

Rokotushalukkuuteen vaikuttaa eniten näkemys siitä, miten rokote suojaa itsen lisäksi m... Lue lisää »

Apteekeilla voisi olla merkittävä rooli, kun iso osa väestöstä halutaan rokottaa korona... Lue lisää »

Maaliskuinen hamstraus yllätti lääketukut. Toiseen aaltoon tultiin paremmin valmistautu... Lue lisää »

Viro: Ennen kevään apteekkiuudistusta maalatut uhkakuvat eivät toteutuneet, mutta vielä... Lue lisää »

Optimointi vai nettipimento?

30.08.2012 18:41

,

Yhä useammin netissä olevaa tietoa etsitään hakukoneyhtiö Googlen palveluiden avulla. Googlesta on hyvä tietää perusasiat, mutta siihen on suhtauduttava myös terveen kriittisesti.

Harva internetin palvelu on yhtä merkittävässä asemassa kuin Googlen hakukone. Esimerkiksi Suomessa 97 prosenttia kaikista hakukoneilla tehdyistä hauista tehdään Googlella.

Koodiviidakko Oy:n myyntipäällikkö Henri Huovisen mukaan Googlen nykyinen menestys perustuu huolelliseen markkinointiin.

– Googlen taloudellinen menestys pohjautuu siihen, että hakutulosten kylkeen myydään maksettua mainontaa. Maksettu mainonta on suosittua ja kilpailtua yritysten keskuudessa. Suosituimmista avainsanamainoksista maksetaan jopa useita euroja per klikkikerta.

Kun jokin yhtiö saavuttaa valta-aseman, vaarana on aina, että yhtiön on mahdollista käyttää valta-asemaansa väärin. Google on onnistunut toistaiseksi välttymään merkittäviltä yksityisyydensuojanrikkeiltä.

– Kaikki tieto jää Googlen käyttöön ja sitä hyödynnetään monella eri tavalla. Google tosin sanoo pitävänsä käyttäjien yksityisyydestä huolta, mutta tottahan on, että Googlella on valtava tietovarasto ja siten halutessaan se voisi käyttää valta-asemaansa väärin, Huovinen teroittaa.

Google ei kuitenkaan tarkoita ainoastaan hakukonetta, vaan lisäksi Googleen kuuluu joukko muita suosittuja verkkopalveluita, joita on hyvä osata hyödyntää.

Apteekin Google-näkyvyyttä rakennettaessa kannattaa miettiä, kenelle ja millä tavalla apteekki haluaa näkyä. Koska apteekin tavoitteena on tavallisesti mahdollisimman laajan asiakaskunnan tavoittaminen, apteekin kotisivut kannattaa suunnitella asiakkaiden kannalta mahdollisimman helposti löydettäväksi. Tämä tapahtuu hakukoneoptimoinnin avulla.

Hakukoneoptimoinnilla tarkoitetaan teknisiä toimenpiteitä, jotka tähtäävät verkkosivujen sijoittumiseen hakukonelistojen kärkeen. Googlen tarjoamia ilmaisia välineitä hakukoneoptimoinnin onnistumisen arviointiin ovat esimerkiksi Google Analytics, Google Webmaster Tools ja Google Trends -työkalut.

Kun hakukoneoptimointi toteutetaan hyvin, lyödään monta kärpästä yhdellä iskulla. Sivujen näkyvyys hakukoneissa, blogeissa, keskustelupalstoilla ja sosiaalisessa mediassa lisääntyy. (IS)

Aiheesta lisää tällä viikolla ilmestyvässä Apteekkarilehdessä.

Arkisto


Yksi tarina: Yhä paheneva uniongelma
13.04.2015 13:41 INKERI HALONEN

Lääkitys kuntoon 13.04.2015 13:41 INKERI HALONEN


Terveyspiste on terkkarin kumppani
13.04.2015 10:25 JAANA AHLBLAD

Apteekin lisäpalvelut 13.04.2015 10:25 JAANA AHLBLAD


Sydänviikolla kisaillaan terveyden puolesta
10.04.2015 10:00 INKERI HALONEN

Kampanjat 10.04.2015 10:00 INKERI HALONEN


Fimean alueellistaminen selvitetään
09.04.2015 12:42 INKERI HALONEN

Fimean alueellistaminen 09.04.2015 12:42 INKERI HALONEN


Lääkärit arvioivat: Näin moni pärjäisi itsehoidolla
09.04.2015 12:02 ERJA ELO

Uudistuva terveydenhuolto 09.04.2015 12:02 ERJA ELO


Lääkäripalvelut yleistyvät verkossa
09.04.2015 08:19 ERJA ELO

Uudistuva terveydenhuolto 09.04.2015 08:19 ERJA ELO


Itselääkintä laajenee
08.04.2015 09:49 ERJA ELO

08.04.2015 09:49 ERJA ELO


Parasetamoli todennäköisesti tehoton alaselkä- ja niskakipuihin
08.04.2015 09:03 UUTISPALVELU DUODECIM

Itsehoito 08.04.2015 09:03 UUTISPALVELU DUODECIM


Dialyysinesteiden kotiinkuljetus vastaa muuttourakkaa
07.04.2015 11:17 ERJA ELO

Sote ja apteekit 07.04.2015 11:17 ERJA ELO


Antibiootit saattavat lihottaa lapsia
07.04.2015 09:33 UUTISPALVELU DUODECIM

Lääkehoito 07.04.2015 09:33 UUTISPALVELU DUODECIM