Epidemian toinen aalto on taas hiljentänyt etenkin kauppa- ja liikekeskuksia. Lue lisää »

Rokotushalukkuuteen vaikuttaa eniten näkemys siitä, miten rokote suojaa itsen lisäksi m... Lue lisää »

Apteekeilla voisi olla merkittävä rooli, kun iso osa väestöstä halutaan rokottaa korona... Lue lisää »

Maaliskuinen hamstraus yllätti lääketukut. Toiseen aaltoon tultiin paremmin valmistautu... Lue lisää »

Viro: Ennen kevään apteekkiuudistusta maalatut uhkakuvat eivät toteutuneet, mutta vielä... Lue lisää »

Optimointi vai nettipimento?

30.08.2012 18:41

,

Yhä useammin netissä olevaa tietoa etsitään hakukoneyhtiö Googlen palveluiden avulla. Googlesta on hyvä tietää perusasiat, mutta siihen on suhtauduttava myös terveen kriittisesti.

Harva internetin palvelu on yhtä merkittävässä asemassa kuin Googlen hakukone. Esimerkiksi Suomessa 97 prosenttia kaikista hakukoneilla tehdyistä hauista tehdään Googlella.

Koodiviidakko Oy:n myyntipäällikkö Henri Huovisen mukaan Googlen nykyinen menestys perustuu huolelliseen markkinointiin.

– Googlen taloudellinen menestys pohjautuu siihen, että hakutulosten kylkeen myydään maksettua mainontaa. Maksettu mainonta on suosittua ja kilpailtua yritysten keskuudessa. Suosituimmista avainsanamainoksista maksetaan jopa useita euroja per klikkikerta.

Kun jokin yhtiö saavuttaa valta-aseman, vaarana on aina, että yhtiön on mahdollista käyttää valta-asemaansa väärin. Google on onnistunut toistaiseksi välttymään merkittäviltä yksityisyydensuojanrikkeiltä.

– Kaikki tieto jää Googlen käyttöön ja sitä hyödynnetään monella eri tavalla. Google tosin sanoo pitävänsä käyttäjien yksityisyydestä huolta, mutta tottahan on, että Googlella on valtava tietovarasto ja siten halutessaan se voisi käyttää valta-asemaansa väärin, Huovinen teroittaa.

Google ei kuitenkaan tarkoita ainoastaan hakukonetta, vaan lisäksi Googleen kuuluu joukko muita suosittuja verkkopalveluita, joita on hyvä osata hyödyntää.

Apteekin Google-näkyvyyttä rakennettaessa kannattaa miettiä, kenelle ja millä tavalla apteekki haluaa näkyä. Koska apteekin tavoitteena on tavallisesti mahdollisimman laajan asiakaskunnan tavoittaminen, apteekin kotisivut kannattaa suunnitella asiakkaiden kannalta mahdollisimman helposti löydettäväksi. Tämä tapahtuu hakukoneoptimoinnin avulla.

Hakukoneoptimoinnilla tarkoitetaan teknisiä toimenpiteitä, jotka tähtäävät verkkosivujen sijoittumiseen hakukonelistojen kärkeen. Googlen tarjoamia ilmaisia välineitä hakukoneoptimoinnin onnistumisen arviointiin ovat esimerkiksi Google Analytics, Google Webmaster Tools ja Google Trends -työkalut.

Kun hakukoneoptimointi toteutetaan hyvin, lyödään monta kärpästä yhdellä iskulla. Sivujen näkyvyys hakukoneissa, blogeissa, keskustelupalstoilla ja sosiaalisessa mediassa lisääntyy. (IS)

Aiheesta lisää tällä viikolla ilmestyvässä Apteekkarilehdessä.

Arkisto


Yksi tarina: Vuosi apteekkarina ja kolme murtoa
03.06.2015 09:00 INKERI HALONEN

Rikollisuus 03.06.2015 09:00 INKERI HALONEN


Vesa Kujala osaa katsoa apteekkialaa ulkopuolisen silmin
02.06.2015 12:54 ERJA ELO

Apteekkariliitto 02.06.2015 12:54 ERJA ELO


Punkkitestien tarve kyseenalainen – tässä syy
02.06.2015 11:58 TIINA KUOSA

punkit 02.06.2015 11:58 TIINA KUOSA


Parempaa lääkehoitoa 75 vuotta täyttäneille
02.06.2015 07:21 ERJA ELO

Lääkehoito 02.06.2015 07:21 ERJA ELO


Itsehoitolääkkeet vain apteekkimyynnissä useissa Euroopan maissa
29.05.2015 09:07 ERJA ELO

Itsehoito 29.05.2015 09:07 ERJA ELO


Mäntylä ja Rehula aloittavat terveys- ja lääkeasioista päättävinä ministereinä
28.05.2015 18:42 INKERI HALONEN

Uusi hallitus 28.05.2015 18:42 INKERI HALONEN


Uusi hallitus satsaa lääkehoitojen onnistumiseen
28.05.2015 12:34 INKERI HALONEN

Lääkitys kuntoon 28.05.2015 12:34 INKERI HALONEN


Pharmadatan toimitusjohtaja vaihtuu
27.05.2015 10:53 TIINA KUOSA

Apteekkariliitto 27.05.2015 10:53 TIINA KUOSA


Apteekkari Parkkamäki Diabetesliiton hallitukseen
26.05.2015 14:17 INKERI HALONEN

Nimitykset 26.05.2015 14:17 INKERI HALONEN


Stumppaus voi nostaa sokereita
26.05.2015 09:40 UUTISPALVELU DUODECIM

Tupakoinnin lopetus 26.05.2015 09:40 UUTISPALVELU DUODECIM