Epidemian toinen aalto on taas hiljentänyt etenkin kauppa- ja liikekeskuksia. Lue lisää »

Rokotushalukkuuteen vaikuttaa eniten näkemys siitä, miten rokote suojaa itsen lisäksi m... Lue lisää »

Apteekeilla voisi olla merkittävä rooli, kun iso osa väestöstä halutaan rokottaa korona... Lue lisää »

Maaliskuinen hamstraus yllätti lääketukut. Toiseen aaltoon tultiin paremmin valmistautu... Lue lisää »

Viro: Ennen kevään apteekkiuudistusta maalatut uhkakuvat eivät toteutuneet, mutta vielä... Lue lisää »

Farmaseutti tunnisti sydäninfarktin

09.04.2010 11:05

,

Aamulehti kertoi tapauksesta torstaina näyttävästi viidellä palstalla.

Närästyslääkettä ostamaan tulleen asiakkaan huono vointi herätti farmaseutti Kirsi Saaren epäilyt sydäninfarktista.

Tampereen Keskustorin apteekin farmaseutin Kirsi Saaren osaaminen ja ripeä toiminta auttoivat iäkkään tamperelaisrouvan nopeasti ensiapuun, jossa rouvan närästykseksi luulema vaiva vahvistettiin Saaren epäilemäksi sydäninfarktiksi, Aamulehti kertoi eilen.

Apteekkiin närästyslääkettä ostamaan tullut asiakas näytti farmaseutti Saaren mukaan harvinaisen huonovointiselta.  Saari kyseli asiakkaan voinnista tarkemmin, ja huomasi, ettei asiakas kärsinytkään närästyksestä, vaan todennäköisesti sydäninfarktista, sillä poltto paheni kävellessä. Saari tilasi iäkkäälle tamperelaisrouvalle saman tien ambulanssin, ja ensiavussa vaiva diagnosoitiin sydäninfarktiksi.

Nyt rouva on jo kunnossa, ja kiittää Saarta tämän toiminnasta.

– Kivut pahenivat ensiavussa. En tiedä, miten olisi käynyt, jos olisin ollut silloin linja-autossa, tuolloin sukuloimaan lähdössä ollut rouva kertoi Aamulehdelle.

Saari ei häkeltynyt tilanteesta: 15 vuoden uran aikana hän on joutunut tilaamaan kymmenkunta ambulanssia asiakkaille.

- Meidän ammattilaisten tehtävänä on tällaisissa tilanteissa olla se rauhallinen ja rauhoitteleva osapuoli, Saari sanoo Apteekkarilehdelle.

Saari toteaa Aamulehden uutisessa, että voi vain kysyä, mitä tapahtuu, jos esimerkiksi närästys- ja särkylääkkeet siirtyisivät ruokakauppoihin.

– ­Meidät on koulutettu kysymään oikeat kysymykset ja opastamaan tarvittaessa eteenpäin, Saari muistuttaa Aamulehdessä.

Saaren mukaan apteekkilaisten tehtävänä on kohdata ihmisen tilanne sellaisena kuin se on.

- Välillä esimerkiksi Alzheimer-potilaat saattavat sanoa jotain aivan muuta kuin mitä he oikeasti tarkoittavat. Meidän täytyy silloin kuunnella ja kysellä niin, että ymmärrämme, mitä asiakas oikeasti tarvitsee, Saari kertoo Apteekkarilehdelle. (IK)

Arkisto


Rannikkoseutu-lehti: Raision Ykkösapteekin erikoisuus uhkaa loppua
10.08.2015 09:41 INKERI HALONEN

Apteekki palvelee 10.08.2015 09:41 INKERI HALONEN


Osa dementialääkkeistä voi laskea painoa vahingollisesti
07.08.2015 08:34 UUTISPALVELU DUODECIM

Lääkehoito 07.08.2015 08:34 UUTISPALVELU DUODECIM


Ensimmäinen 3D-tulostettu reseptilääke hyväksyttiin
04.08.2015 13:00 INKERI HALONEN

Lääkekehitys 04.08.2015 13:00 INKERI HALONEN


Saatte olla ylpeitä apteekkien kansanterveysohjelmista!
31.07.2015 15:38 ERJA ELO

31.07.2015 15:38 ERJA ELO


Tämä pysäytti sähköiset reseptit
30.07.2015 15:55 ERJA ELO

sähköinen resepti 30.07.2015 15:55 ERJA ELO


Nuoruustyypin diabetesta sairastavilla enemmän luunmurtumia
30.07.2015 08:59 UUTISPALVELU DUODECIM

diabetes 30.07.2015 08:59 UUTISPALVELU DUODECIM


Valtakunnallinen vika häiritsi reseptien toimittamista
29.07.2015 17:19 ERJA ELO

sähköinen resepti 29.07.2015 17:19 ERJA ELO


Euroopan komissio päätti lääkkeiden poistamisesta markkinoilta
28.07.2015 13:08 ERJA ELO

Lääketurvallisuus 28.07.2015 13:08 ERJA ELO


Antibioottikuurit saattavat edistää lasten lihomista
28.07.2015 09:20 UUTISPALVELU DUODECIM

28.07.2015 09:20 UUTISPALVELU DUODECIM


EMA antoi myönteisen lausunnon malariarokotteelle
27.07.2015 15:07 ERJA ELO

Rokotteet 27.07.2015 15:07 ERJA ELO