Epidemian toinen aalto on taas hiljentänyt etenkin kauppa- ja liikekeskuksia. Lue lisää »

Rokotushalukkuuteen vaikuttaa eniten näkemys siitä, miten rokote suojaa itsen lisäksi m... Lue lisää »

Apteekeilla voisi olla merkittävä rooli, kun iso osa väestöstä halutaan rokottaa korona... Lue lisää »

Maaliskuinen hamstraus yllätti lääketukut. Toiseen aaltoon tultiin paremmin valmistautu... Lue lisää »

Viro: Ennen kevään apteekkiuudistusta maalatut uhkakuvat eivät toteutuneet, mutta vielä... Lue lisää »

Farmaseutti tunnisti sydäninfarktin

09.04.2010 11:05

,

Aamulehti kertoi tapauksesta torstaina näyttävästi viidellä palstalla.

Närästyslääkettä ostamaan tulleen asiakkaan huono vointi herätti farmaseutti Kirsi Saaren epäilyt sydäninfarktista.

Tampereen Keskustorin apteekin farmaseutin Kirsi Saaren osaaminen ja ripeä toiminta auttoivat iäkkään tamperelaisrouvan nopeasti ensiapuun, jossa rouvan närästykseksi luulema vaiva vahvistettiin Saaren epäilemäksi sydäninfarktiksi, Aamulehti kertoi eilen.

Apteekkiin närästyslääkettä ostamaan tullut asiakas näytti farmaseutti Saaren mukaan harvinaisen huonovointiselta.  Saari kyseli asiakkaan voinnista tarkemmin, ja huomasi, ettei asiakas kärsinytkään närästyksestä, vaan todennäköisesti sydäninfarktista, sillä poltto paheni kävellessä. Saari tilasi iäkkäälle tamperelaisrouvalle saman tien ambulanssin, ja ensiavussa vaiva diagnosoitiin sydäninfarktiksi.

Nyt rouva on jo kunnossa, ja kiittää Saarta tämän toiminnasta.

– Kivut pahenivat ensiavussa. En tiedä, miten olisi käynyt, jos olisin ollut silloin linja-autossa, tuolloin sukuloimaan lähdössä ollut rouva kertoi Aamulehdelle.

Saari ei häkeltynyt tilanteesta: 15 vuoden uran aikana hän on joutunut tilaamaan kymmenkunta ambulanssia asiakkaille.

- Meidän ammattilaisten tehtävänä on tällaisissa tilanteissa olla se rauhallinen ja rauhoitteleva osapuoli, Saari sanoo Apteekkarilehdelle.

Saari toteaa Aamulehden uutisessa, että voi vain kysyä, mitä tapahtuu, jos esimerkiksi närästys- ja särkylääkkeet siirtyisivät ruokakauppoihin.

– ­Meidät on koulutettu kysymään oikeat kysymykset ja opastamaan tarvittaessa eteenpäin, Saari muistuttaa Aamulehdessä.

Saaren mukaan apteekkilaisten tehtävänä on kohdata ihmisen tilanne sellaisena kuin se on.

- Välillä esimerkiksi Alzheimer-potilaat saattavat sanoa jotain aivan muuta kuin mitä he oikeasti tarkoittavat. Meidän täytyy silloin kuunnella ja kysellä niin, että ymmärrämme, mitä asiakas oikeasti tarvitsee, Saari kertoo Apteekkarilehdelle. (IK)

Arkisto


Ilkka Toivola Pharmadatan toimitusjohtajaksi
02.09.2015 13:09 ERKKI KOSTIAINEN

Apteekkariliitto 02.09.2015 13:09 ERKKI KOSTIAINEN


Erä vahvoja kipulaastareita pois myynnistä tuotevirheen vuoksi
02.09.2015 11:00 INKERI HALONEN

Lääketurvallisuus 02.09.2015 11:00 INKERI HALONEN


Kannusta Generation Green voittoon
01.09.2015 15:50 ERJA ELO

Lääkejätteet 01.09.2015 15:50 ERJA ELO


HPV-rokotteiden turvallisuus varmistetaan
01.09.2015 13:09 TIINA KUOSA

HPV-rokotteet 01.09.2015 13:09 TIINA KUOSA


Apteekkien lääkevaihdot tuottavat hurjat säästöt
31.08.2015 09:45 ERKKI KOSTIAINEN

Lääketalous 31.08.2015 09:45 ERKKI KOSTIAINEN


Uudet kolesterolilääkkeet herättävät asiantuntijan odotukset
28.08.2015 11:32 TIINA KUOSA, PIRKKO PAAKKARI

Lääkehoito 28.08.2015 11:32 TIINA KUOSA, PIRKKO PAAKKARI


Suuri osa Alzheimer-tapauksista todennäköisesti ehkäistävissä
28.08.2015 07:41 UUTISPALVELU DUODECIM

Lääkehoito 28.08.2015 07:41 UUTISPALVELU DUODECIM


Vanhuksen verenpainelääkityksen lopettaminen ei vaikuta muistiin
28.08.2015 07:24 UUTISPALVELU DUODECIM

Lääkehoito 28.08.2015 07:24 UUTISPALVELU DUODECIM


Apteekin kesä pohjoisessa: kortisonia meni, aurinkorasvaa ei
27.08.2015 11:52 INKERI HALONEN

Apteekki palvelee 27.08.2015 11:52 INKERI HALONEN


Opioidiriippuvuuden korvaushoitoa tarjottu Suomessa 20 vuotta
25.08.2015 09:18 INKERI HALONEN

Korvaushoito 25.08.2015 09:18 INKERI HALONEN