Epidemian toinen aalto on taas hiljentänyt etenkin kauppa- ja liikekeskuksia. Lue lisää »

Rokotushalukkuuteen vaikuttaa eniten näkemys siitä, miten rokote suojaa itsen lisäksi m... Lue lisää »

Apteekeilla voisi olla merkittävä rooli, kun iso osa väestöstä halutaan rokottaa korona... Lue lisää »

Maaliskuinen hamstraus yllätti lääketukut. Toiseen aaltoon tultiin paremmin valmistautu... Lue lisää »

Viro: Ennen kevään apteekkiuudistusta maalatut uhkakuvat eivät toteutuneet, mutta vielä... Lue lisää »

Farmaseutti tunnisti sydäninfarktin

09.04.2010 11:05

,

Aamulehti kertoi tapauksesta torstaina näyttävästi viidellä palstalla.

Närästyslääkettä ostamaan tulleen asiakkaan huono vointi herätti farmaseutti Kirsi Saaren epäilyt sydäninfarktista.

Tampereen Keskustorin apteekin farmaseutin Kirsi Saaren osaaminen ja ripeä toiminta auttoivat iäkkään tamperelaisrouvan nopeasti ensiapuun, jossa rouvan närästykseksi luulema vaiva vahvistettiin Saaren epäilemäksi sydäninfarktiksi, Aamulehti kertoi eilen.

Apteekkiin närästyslääkettä ostamaan tullut asiakas näytti farmaseutti Saaren mukaan harvinaisen huonovointiselta.  Saari kyseli asiakkaan voinnista tarkemmin, ja huomasi, ettei asiakas kärsinytkään närästyksestä, vaan todennäköisesti sydäninfarktista, sillä poltto paheni kävellessä. Saari tilasi iäkkäälle tamperelaisrouvalle saman tien ambulanssin, ja ensiavussa vaiva diagnosoitiin sydäninfarktiksi.

Nyt rouva on jo kunnossa, ja kiittää Saarta tämän toiminnasta.

– Kivut pahenivat ensiavussa. En tiedä, miten olisi käynyt, jos olisin ollut silloin linja-autossa, tuolloin sukuloimaan lähdössä ollut rouva kertoi Aamulehdelle.

Saari ei häkeltynyt tilanteesta: 15 vuoden uran aikana hän on joutunut tilaamaan kymmenkunta ambulanssia asiakkaille.

- Meidän ammattilaisten tehtävänä on tällaisissa tilanteissa olla se rauhallinen ja rauhoitteleva osapuoli, Saari sanoo Apteekkarilehdelle.

Saari toteaa Aamulehden uutisessa, että voi vain kysyä, mitä tapahtuu, jos esimerkiksi närästys- ja särkylääkkeet siirtyisivät ruokakauppoihin.

– ­Meidät on koulutettu kysymään oikeat kysymykset ja opastamaan tarvittaessa eteenpäin, Saari muistuttaa Aamulehdessä.

Saaren mukaan apteekkilaisten tehtävänä on kohdata ihmisen tilanne sellaisena kuin se on.

- Välillä esimerkiksi Alzheimer-potilaat saattavat sanoa jotain aivan muuta kuin mitä he oikeasti tarkoittavat. Meidän täytyy silloin kuunnella ja kysellä niin, että ymmärrämme, mitä asiakas oikeasti tarvitsee, Saari kertoo Apteekkarilehdelle. (IK)

Arkisto


Oriola vei vihreän ristin ruokakauppaan
07.07.2015 13:21 ERKKI KOSTIAINEN

Lääketukut 07.07.2015 13:21 ERKKI KOSTIAINEN


Yhä useampi haluaa farmaseutiksi tai proviisoriksi
02.07.2015 10:58 ERKKI KOSTIAINEN

Koulutus 02.07.2015 10:58 ERKKI KOSTIAINEN


Hammaslääkäriliitto: Nuuska uhkaa nuorten terveyttä
01.07.2015 14:31 TIINA KUOSA

Elämäntavat 01.07.2015 14:31 TIINA KUOSA


Sydänkuolleisuus vähentynyt huomattavasti muutamassa vuosikymmenessä
01.07.2015 13:39 TIINA KUOSA

sydän 01.07.2015 13:39 TIINA KUOSA


Apteekin Terveyspiste palvelee myös Oulussa
01.07.2015 12:00 ERKKI KOSTIAINEN

Apteekin lisäpalvelut 01.07.2015 12:00 ERKKI KOSTIAINEN


Yhteinen tunnus verkkoapteekeille heinäkuun alussa
30.06.2015 15:27 ERKKI KOSTIAINEN

Verkkokauppa 30.06.2015 15:27 ERKKI KOSTIAINEN


Statiinit eivät lisää aivoverenvuotoja
30.06.2015 09:03 UUTISPALVELU DUODECIM

Lääkehoito 30.06.2015 09:03 UUTISPALVELU DUODECIM


Iso osa tulehtuneista umpilisäkkeistä hoituisi antibiooteilla
24.06.2015 13:05 TIINA KUOSA

Lääkehoito 24.06.2015 13:05 TIINA KUOSA


Astmaatikon kannattaa harrastaa liikuntaa
24.06.2015 09:14 UUTISPALVELU DUODECIM

Elämäntavat 24.06.2015 09:14 UUTISPALVELU DUODECIM


Painonhallinnan ohjausta apteekista
23.06.2015 08:23 TIINA KUOSA

Elämäntavat 23.06.2015 08:23 TIINA KUOSA