Epidemian toinen aalto on taas hiljentänyt etenkin kauppa- ja liikekeskuksia. Lue lisää »

Rokotushalukkuuteen vaikuttaa eniten näkemys siitä, miten rokote suojaa itsen lisäksi m... Lue lisää »

Apteekeilla voisi olla merkittävä rooli, kun iso osa väestöstä halutaan rokottaa korona... Lue lisää »

Maaliskuinen hamstraus yllätti lääketukut. Toiseen aaltoon tultiin paremmin valmistautu... Lue lisää »

Viro: Ennen kevään apteekkiuudistusta maalatut uhkakuvat eivät toteutuneet, mutta vielä... Lue lisää »

Farmaseutti tunnisti sydäninfarktin

09.04.2010 11:05

,

Aamulehti kertoi tapauksesta torstaina näyttävästi viidellä palstalla.

Närästyslääkettä ostamaan tulleen asiakkaan huono vointi herätti farmaseutti Kirsi Saaren epäilyt sydäninfarktista.

Tampereen Keskustorin apteekin farmaseutin Kirsi Saaren osaaminen ja ripeä toiminta auttoivat iäkkään tamperelaisrouvan nopeasti ensiapuun, jossa rouvan närästykseksi luulema vaiva vahvistettiin Saaren epäilemäksi sydäninfarktiksi, Aamulehti kertoi eilen.

Apteekkiin närästyslääkettä ostamaan tullut asiakas näytti farmaseutti Saaren mukaan harvinaisen huonovointiselta.  Saari kyseli asiakkaan voinnista tarkemmin, ja huomasi, ettei asiakas kärsinytkään närästyksestä, vaan todennäköisesti sydäninfarktista, sillä poltto paheni kävellessä. Saari tilasi iäkkäälle tamperelaisrouvalle saman tien ambulanssin, ja ensiavussa vaiva diagnosoitiin sydäninfarktiksi.

Nyt rouva on jo kunnossa, ja kiittää Saarta tämän toiminnasta.

– Kivut pahenivat ensiavussa. En tiedä, miten olisi käynyt, jos olisin ollut silloin linja-autossa, tuolloin sukuloimaan lähdössä ollut rouva kertoi Aamulehdelle.

Saari ei häkeltynyt tilanteesta: 15 vuoden uran aikana hän on joutunut tilaamaan kymmenkunta ambulanssia asiakkaille.

- Meidän ammattilaisten tehtävänä on tällaisissa tilanteissa olla se rauhallinen ja rauhoitteleva osapuoli, Saari sanoo Apteekkarilehdelle.

Saari toteaa Aamulehden uutisessa, että voi vain kysyä, mitä tapahtuu, jos esimerkiksi närästys- ja särkylääkkeet siirtyisivät ruokakauppoihin.

– ­Meidät on koulutettu kysymään oikeat kysymykset ja opastamaan tarvittaessa eteenpäin, Saari muistuttaa Aamulehdessä.

Saaren mukaan apteekkilaisten tehtävänä on kohdata ihmisen tilanne sellaisena kuin se on.

- Välillä esimerkiksi Alzheimer-potilaat saattavat sanoa jotain aivan muuta kuin mitä he oikeasti tarkoittavat. Meidän täytyy silloin kuunnella ja kysellä niin, että ymmärrämme, mitä asiakas oikeasti tarvitsee, Saari kertoo Apteekkarilehdelle. (IK)

Arkisto


Terveydeksi!-lehdellä yhä vahvempi suhde lukijoihinsa
19.08.2015 11:28

Terveydeksi! 19.08.2015 11:28


Oriola luopuu vihreän ristin käytöstä päivittäistavarakaupassa
18.08.2015 14:31

Lääketukut 18.08.2015 14:31


Suositusluonnos koneellisesta annosjakelusta valmistui – Fimea pyytää lausuntoja
18.08.2015 13:14 ERJA ELO

Annosjakelu 18.08.2015 13:14 ERJA ELO


Fimean alueellistamisesta tehdään täydentävä selvitys
18.08.2015 13:09 INKERI HALONEN

Fimean alueellistaminen 18.08.2015 13:09 INKERI HALONEN


Metformiini-diabeteslääke voi olla vaarallista munuaissairaalle
17.08.2015 08:44 UUTISPALVELU DUODECIM

Lääkehoito 17.08.2015 08:44 UUTISPALVELU DUODECIM


VM: Lääkekorvaussäästöjä aikaistettava
14.08.2015 15:52 INKERI HALONEN

Lääkekorvaukset 14.08.2015 15:52 INKERI HALONEN


Joka kolmas käyttää liian vähän D-vitamiinia raskausaikana
14.08.2015 12:37 ERJA ELO

D-vitamiini 14.08.2015 12:37 ERJA ELO


Apteekkimaksua ollaan muuttamassa apteekkiveroksi
13.08.2015 09:15 INKERI HALONEN

Apteekkijärjestelmä 13.08.2015 09:15 INKERI HALONEN


Transrasvat selvä sydänriski, kovien rasvojen merkitys epäselvempi
13.08.2015 08:53 UUTISPALVELU DUODECIM

sydän 13.08.2015 08:53 UUTISPALVELU DUODECIM


D-vitamiinilisät eivät vahvista kuusikymppisten naisten luita
12.08.2015 10:07 UUTISPALVELU DUODECIM

D-vitamiini 12.08.2015 10:07 UUTISPALVELU DUODECIM