Epidemian toinen aalto on taas hiljentänyt etenkin kauppa- ja liikekeskuksia. Lue lisää »

Rokotushalukkuuteen vaikuttaa eniten näkemys siitä, miten rokote suojaa itsen lisäksi m... Lue lisää »

Apteekeilla voisi olla merkittävä rooli, kun iso osa väestöstä halutaan rokottaa korona... Lue lisää »

Maaliskuinen hamstraus yllätti lääketukut. Toiseen aaltoon tultiin paremmin valmistautu... Lue lisää »

Viro: Ennen kevään apteekkiuudistusta maalatut uhkakuvat eivät toteutuneet, mutta vielä... Lue lisää »

Farmaseutti tunnisti sydäninfarktin

09.04.2010 11:05

,

Aamulehti kertoi tapauksesta torstaina näyttävästi viidellä palstalla.

Närästyslääkettä ostamaan tulleen asiakkaan huono vointi herätti farmaseutti Kirsi Saaren epäilyt sydäninfarktista.

Tampereen Keskustorin apteekin farmaseutin Kirsi Saaren osaaminen ja ripeä toiminta auttoivat iäkkään tamperelaisrouvan nopeasti ensiapuun, jossa rouvan närästykseksi luulema vaiva vahvistettiin Saaren epäilemäksi sydäninfarktiksi, Aamulehti kertoi eilen.

Apteekkiin närästyslääkettä ostamaan tullut asiakas näytti farmaseutti Saaren mukaan harvinaisen huonovointiselta.  Saari kyseli asiakkaan voinnista tarkemmin, ja huomasi, ettei asiakas kärsinytkään närästyksestä, vaan todennäköisesti sydäninfarktista, sillä poltto paheni kävellessä. Saari tilasi iäkkäälle tamperelaisrouvalle saman tien ambulanssin, ja ensiavussa vaiva diagnosoitiin sydäninfarktiksi.

Nyt rouva on jo kunnossa, ja kiittää Saarta tämän toiminnasta.

– Kivut pahenivat ensiavussa. En tiedä, miten olisi käynyt, jos olisin ollut silloin linja-autossa, tuolloin sukuloimaan lähdössä ollut rouva kertoi Aamulehdelle.

Saari ei häkeltynyt tilanteesta: 15 vuoden uran aikana hän on joutunut tilaamaan kymmenkunta ambulanssia asiakkaille.

- Meidän ammattilaisten tehtävänä on tällaisissa tilanteissa olla se rauhallinen ja rauhoitteleva osapuoli, Saari sanoo Apteekkarilehdelle.

Saari toteaa Aamulehden uutisessa, että voi vain kysyä, mitä tapahtuu, jos esimerkiksi närästys- ja särkylääkkeet siirtyisivät ruokakauppoihin.

– ­Meidät on koulutettu kysymään oikeat kysymykset ja opastamaan tarvittaessa eteenpäin, Saari muistuttaa Aamulehdessä.

Saaren mukaan apteekkilaisten tehtävänä on kohdata ihmisen tilanne sellaisena kuin se on.

- Välillä esimerkiksi Alzheimer-potilaat saattavat sanoa jotain aivan muuta kuin mitä he oikeasti tarkoittavat. Meidän täytyy silloin kuunnella ja kysellä niin, että ymmärrämme, mitä asiakas oikeasti tarvitsee, Saari kertoo Apteekkarilehdelle. (IK)

Arkisto


Vielä ehdit ilmoittautua maksuttomaan Lääkityksen tarkistukseen!
03.03.2017 10:31

Apteekki palvelee 03.03.2017 10:31


Olemattoman vaivan lääkitseminen heikensi rouvan vointia
03.03.2017 09:45 PAULA TIMONEN, PRO DOSIS

Lääkitys kuntoon 03.03.2017 09:45 PAULA TIMONEN, PRO DOSIS


Biologiset nivelreumalääkkeet saavat kilpailijan
02.03.2017 13:15 VIRPI EKHOLM

Lääkehoito 02.03.2017 13:15 VIRPI EKHOLM


Kliininen kokemus uusista astmalääkkeistä haastaa Fimean arvion
01.03.2017 11:17 VIRPI EKHOLM

Lääkehoito 01.03.2017 11:17 VIRPI EKHOLM


Yhä useampi potilas saa syöpälääkkeensä korvattuna apteekista
28.02.2017 10:00 TERHI KURKO, HANNA KOSKINEN

Lääketalous 28.02.2017 10:00 TERHI KURKO, HANNA KOSKINEN


Hallituspuolueiden työryhmä pohtii apteekkitoiminnan kehittämistä
27.02.2017 11:45 INKERI HALONEN

Apteekkijärjestelmä 27.02.2017 11:45 INKERI HALONEN


Ylijohtaja Varhila: Uskon sote-uudistuksen pääsevän nyt maaliin
27.02.2017 09:10 ERJA ELO

Sote ja apteekit 27.02.2017 09:10 ERJA ELO


PoPSTer: Haluamme lisätä yhteistyötä apteekkien kanssa
23.02.2017 10:00 INKERI HALONEN

Sote ja apteekit 23.02.2017 10:00 INKERI HALONEN


Apteekit sähköistivät tammikuussa noin 46 300 reseptiä
22.02.2017 10:11 ERKKI KOSTIAINEN

sähköinen resepti 22.02.2017 10:11 ERKKI KOSTIAINEN


Lapin sote-alueella etsitään ratkaisuja etäisyyksiin – apteekeilta odotetaan aloitteellisuutta
22.02.2017 10:00 INKERI HALONEN

Sote ja apteekit 22.02.2017 10:00 INKERI HALONEN