Epidemian toinen aalto on taas hiljentänyt etenkin kauppa- ja liikekeskuksia. Lue lisää »

Rokotushalukkuuteen vaikuttaa eniten näkemys siitä, miten rokote suojaa itsen lisäksi m... Lue lisää »

Apteekeilla voisi olla merkittävä rooli, kun iso osa väestöstä halutaan rokottaa korona... Lue lisää »

Maaliskuinen hamstraus yllätti lääketukut. Toiseen aaltoon tultiin paremmin valmistautu... Lue lisää »

Viro: Ennen kevään apteekkiuudistusta maalatut uhkakuvat eivät toteutuneet, mutta vielä... Lue lisää »

Farmaseutti tunnisti sydäninfarktin

09.04.2010 11:05

,

Aamulehti kertoi tapauksesta torstaina näyttävästi viidellä palstalla.

Närästyslääkettä ostamaan tulleen asiakkaan huono vointi herätti farmaseutti Kirsi Saaren epäilyt sydäninfarktista.

Tampereen Keskustorin apteekin farmaseutin Kirsi Saaren osaaminen ja ripeä toiminta auttoivat iäkkään tamperelaisrouvan nopeasti ensiapuun, jossa rouvan närästykseksi luulema vaiva vahvistettiin Saaren epäilemäksi sydäninfarktiksi, Aamulehti kertoi eilen.

Apteekkiin närästyslääkettä ostamaan tullut asiakas näytti farmaseutti Saaren mukaan harvinaisen huonovointiselta.  Saari kyseli asiakkaan voinnista tarkemmin, ja huomasi, ettei asiakas kärsinytkään närästyksestä, vaan todennäköisesti sydäninfarktista, sillä poltto paheni kävellessä. Saari tilasi iäkkäälle tamperelaisrouvalle saman tien ambulanssin, ja ensiavussa vaiva diagnosoitiin sydäninfarktiksi.

Nyt rouva on jo kunnossa, ja kiittää Saarta tämän toiminnasta.

– Kivut pahenivat ensiavussa. En tiedä, miten olisi käynyt, jos olisin ollut silloin linja-autossa, tuolloin sukuloimaan lähdössä ollut rouva kertoi Aamulehdelle.

Saari ei häkeltynyt tilanteesta: 15 vuoden uran aikana hän on joutunut tilaamaan kymmenkunta ambulanssia asiakkaille.

- Meidän ammattilaisten tehtävänä on tällaisissa tilanteissa olla se rauhallinen ja rauhoitteleva osapuoli, Saari sanoo Apteekkarilehdelle.

Saari toteaa Aamulehden uutisessa, että voi vain kysyä, mitä tapahtuu, jos esimerkiksi närästys- ja särkylääkkeet siirtyisivät ruokakauppoihin.

– ­Meidät on koulutettu kysymään oikeat kysymykset ja opastamaan tarvittaessa eteenpäin, Saari muistuttaa Aamulehdessä.

Saaren mukaan apteekkilaisten tehtävänä on kohdata ihmisen tilanne sellaisena kuin se on.

- Välillä esimerkiksi Alzheimer-potilaat saattavat sanoa jotain aivan muuta kuin mitä he oikeasti tarkoittavat. Meidän täytyy silloin kuunnella ja kysellä niin, että ymmärrämme, mitä asiakas oikeasti tarvitsee, Saari kertoo Apteekkarilehdelle. (IK)

Arkisto


Tehostettu hoito voi pysäyttää aikuistyypin diabeteksen
29.03.2017 08:22 UUTISPALVELU DUODECIM

diabetes 29.03.2017 08:22 UUTISPALVELU DUODECIM


EMA suosittelee useiden lääkevalmisteiden myyntikieltoa EU:ssa
28.03.2017 12:30 ELINA AALTONEN

Lääketurvallisuus 28.03.2017 12:30 ELINA AALTONEN


EMA haluaa vauhdittaa biosimilaarien kehittämistä
28.03.2017 10:00

Lääkekehitys 28.03.2017 10:00


Terveysasema suljettiin, apteekki avasi Terveyspisteen ja etälääkäripalvelun
27.03.2017 09:20

Apteekki palvelee 27.03.2017 09:20


Apteekkina esiintyvä puhelinmyyntifirma joutuu markkinaoikeuteen
24.03.2017 16:07 INKERI HALONEN

valeapteekki 24.03.2017 16:07 INKERI HALONEN


Kardiologian professori: Tulehduskipulääkkeitä pitäisi myydä vain apteekissa
23.03.2017 11:38 ELINA AALTONEN

Lääkehoito 23.03.2017 11:38 ELINA AALTONEN


Joka viides jäi ilman lääkekorvauksia alkuomavastuun vuoksi
23.03.2017 10:03 ERJA ELO

Lääkekorvaukset 23.03.2017 10:03 ERJA ELO


Uusi perhevapaakorvaus haettavaksi toukokuussa
22.03.2017 10:11 ERJA ELO

22.03.2017 10:11 ERJA ELO


Kuntavaalit lähestyvät – ehdolla myös apteekin ammattilaisia
22.03.2017 09:00

22.03.2017 09:00


Apteekkitarkastusten maksuihin ehdotetaan tuntuvia korotuksia
21.03.2017 09:00

Apteekkijärjestelmä 21.03.2017 09:00