Epidemian toinen aalto on taas hiljentänyt etenkin kauppa- ja liikekeskuksia. Lue lisää »

Rokotushalukkuuteen vaikuttaa eniten näkemys siitä, miten rokote suojaa itsen lisäksi m... Lue lisää »

Apteekeilla voisi olla merkittävä rooli, kun iso osa väestöstä halutaan rokottaa korona... Lue lisää »

Maaliskuinen hamstraus yllätti lääketukut. Toiseen aaltoon tultiin paremmin valmistautu... Lue lisää »

Viro: Ennen kevään apteekkiuudistusta maalatut uhkakuvat eivät toteutuneet, mutta vielä... Lue lisää »

Farmaseutti tunnisti sydäninfarktin

09.04.2010 11:05

,

Aamulehti kertoi tapauksesta torstaina näyttävästi viidellä palstalla.

Närästyslääkettä ostamaan tulleen asiakkaan huono vointi herätti farmaseutti Kirsi Saaren epäilyt sydäninfarktista.

Tampereen Keskustorin apteekin farmaseutin Kirsi Saaren osaaminen ja ripeä toiminta auttoivat iäkkään tamperelaisrouvan nopeasti ensiapuun, jossa rouvan närästykseksi luulema vaiva vahvistettiin Saaren epäilemäksi sydäninfarktiksi, Aamulehti kertoi eilen.

Apteekkiin närästyslääkettä ostamaan tullut asiakas näytti farmaseutti Saaren mukaan harvinaisen huonovointiselta.  Saari kyseli asiakkaan voinnista tarkemmin, ja huomasi, ettei asiakas kärsinytkään närästyksestä, vaan todennäköisesti sydäninfarktista, sillä poltto paheni kävellessä. Saari tilasi iäkkäälle tamperelaisrouvalle saman tien ambulanssin, ja ensiavussa vaiva diagnosoitiin sydäninfarktiksi.

Nyt rouva on jo kunnossa, ja kiittää Saarta tämän toiminnasta.

– Kivut pahenivat ensiavussa. En tiedä, miten olisi käynyt, jos olisin ollut silloin linja-autossa, tuolloin sukuloimaan lähdössä ollut rouva kertoi Aamulehdelle.

Saari ei häkeltynyt tilanteesta: 15 vuoden uran aikana hän on joutunut tilaamaan kymmenkunta ambulanssia asiakkaille.

- Meidän ammattilaisten tehtävänä on tällaisissa tilanteissa olla se rauhallinen ja rauhoitteleva osapuoli, Saari sanoo Apteekkarilehdelle.

Saari toteaa Aamulehden uutisessa, että voi vain kysyä, mitä tapahtuu, jos esimerkiksi närästys- ja särkylääkkeet siirtyisivät ruokakauppoihin.

– ­Meidät on koulutettu kysymään oikeat kysymykset ja opastamaan tarvittaessa eteenpäin, Saari muistuttaa Aamulehdessä.

Saaren mukaan apteekkilaisten tehtävänä on kohdata ihmisen tilanne sellaisena kuin se on.

- Välillä esimerkiksi Alzheimer-potilaat saattavat sanoa jotain aivan muuta kuin mitä he oikeasti tarkoittavat. Meidän täytyy silloin kuunnella ja kysellä niin, että ymmärrämme, mitä asiakas oikeasti tarvitsee, Saari kertoo Apteekkarilehdelle. (IK)

Arkisto


EU-ministerivaliokunta: Suomi tavoittelee Euroopan lääkevirastoa
17.03.2017 10:51 ERJA ELO

Lääketeollisuus 17.03.2017 10:51 ERJA ELO


Tapio Rytilästä apteekkineuvos
15.03.2017 14:15

Arvonimet 15.03.2017 14:15


Lääkityslistat ajan tasalle apteekissa
15.03.2017 09:08 ERJA ELO

rationaalinen lääkehoito 15.03.2017 09:08 ERJA ELO


Apteekkariliiton 100 000 euron juhla-apuraha haettavana
13.03.2017 11:45

Apteekkariliitto 13.03.2017 11:45


Oriola-KD ja Kesko perustavat uuden kauppaketjun
13.03.2017 11:41 ERJA ELO

tukkuliikkeet 13.03.2017 11:41 ERJA ELO


Laaja selvitys julki – Ruotsi etsii ratkaisuja apteekkipalveluiden haasteisiin
10.03.2017 11:43 INKERI HALONEN

Ulkomaat 10.03.2017 11:43 INKERI HALONEN


Savuttomana leikkaukseen, apteekin kautta
10.03.2017 10:02 ERJA ELO

Tupakoinnin lopetus 10.03.2017 10:02 ERJA ELO


Savon apteekkareilta lahjoitus Itä-Suomen yliopistolle
09.03.2017 10:04

09.03.2017 10:04


Apteekki tarjosi töitä turvapaikanhakijalle
07.03.2017 10:36 ERJA ELO

Yhteiskuntavastuu 07.03.2017 10:36 ERJA ELO


Rinta rottingille! Suomessa toimii jo lähes 160 Liikkujan Apteekkia
06.03.2017 10:15 INKERI HALONEN

Liikkujan Apteekki 06.03.2017 10:15 INKERI HALONEN