Epidemian toinen aalto on taas hiljentänyt etenkin kauppa- ja liikekeskuksia. Lue lisää »

Rokotushalukkuuteen vaikuttaa eniten näkemys siitä, miten rokote suojaa itsen lisäksi m... Lue lisää »

Apteekeilla voisi olla merkittävä rooli, kun iso osa väestöstä halutaan rokottaa korona... Lue lisää »

Maaliskuinen hamstraus yllätti lääketukut. Toiseen aaltoon tultiin paremmin valmistautu... Lue lisää »

Viro: Ennen kevään apteekkiuudistusta maalatut uhkakuvat eivät toteutuneet, mutta vielä... Lue lisää »

Farmaseutti tunnisti sydäninfarktin

09.04.2010 11:05

,

Aamulehti kertoi tapauksesta torstaina näyttävästi viidellä palstalla.

Närästyslääkettä ostamaan tulleen asiakkaan huono vointi herätti farmaseutti Kirsi Saaren epäilyt sydäninfarktista.

Tampereen Keskustorin apteekin farmaseutin Kirsi Saaren osaaminen ja ripeä toiminta auttoivat iäkkään tamperelaisrouvan nopeasti ensiapuun, jossa rouvan närästykseksi luulema vaiva vahvistettiin Saaren epäilemäksi sydäninfarktiksi, Aamulehti kertoi eilen.

Apteekkiin närästyslääkettä ostamaan tullut asiakas näytti farmaseutti Saaren mukaan harvinaisen huonovointiselta.  Saari kyseli asiakkaan voinnista tarkemmin, ja huomasi, ettei asiakas kärsinytkään närästyksestä, vaan todennäköisesti sydäninfarktista, sillä poltto paheni kävellessä. Saari tilasi iäkkäälle tamperelaisrouvalle saman tien ambulanssin, ja ensiavussa vaiva diagnosoitiin sydäninfarktiksi.

Nyt rouva on jo kunnossa, ja kiittää Saarta tämän toiminnasta.

– Kivut pahenivat ensiavussa. En tiedä, miten olisi käynyt, jos olisin ollut silloin linja-autossa, tuolloin sukuloimaan lähdössä ollut rouva kertoi Aamulehdelle.

Saari ei häkeltynyt tilanteesta: 15 vuoden uran aikana hän on joutunut tilaamaan kymmenkunta ambulanssia asiakkaille.

- Meidän ammattilaisten tehtävänä on tällaisissa tilanteissa olla se rauhallinen ja rauhoitteleva osapuoli, Saari sanoo Apteekkarilehdelle.

Saari toteaa Aamulehden uutisessa, että voi vain kysyä, mitä tapahtuu, jos esimerkiksi närästys- ja särkylääkkeet siirtyisivät ruokakauppoihin.

– ­Meidät on koulutettu kysymään oikeat kysymykset ja opastamaan tarvittaessa eteenpäin, Saari muistuttaa Aamulehdessä.

Saaren mukaan apteekkilaisten tehtävänä on kohdata ihmisen tilanne sellaisena kuin se on.

- Välillä esimerkiksi Alzheimer-potilaat saattavat sanoa jotain aivan muuta kuin mitä he oikeasti tarkoittavat. Meidän täytyy silloin kuunnella ja kysellä niin, että ymmärrämme, mitä asiakas oikeasti tarvitsee, Saari kertoo Apteekkarilehdelle. (IK)

Arkisto


Siun sote palkittiin – otti palvelusetelin ensimmäisenä käyttöön lääkkeiden annosjakelussa
07.02.2019 14:00 ERJA ELO

Annosjakelu 07.02.2019 14:00 ERJA ELO


Aamiainen ei auta laihduttamaan – saattaa jopa lihottaa
07.02.2019 08:15 UUTISPALVELU DUODECIM

Ravitsemus 07.02.2019 08:15 UUTISPALVELU DUODECIM


Muutoksia lääkelakiin – päihdepotilaiden apteekkisopimukset jatkuvat kuten ennenkin
06.02.2019 15:28 ERJA ELO

06.02.2019 15:28 ERJA ELO


Lääkevarmennusjärjestelmä otetaan käyttöön lauantaina
04.02.2019 09:01 ERKKI KOSTIAINEN

Lääkevarmennus 04.02.2019 09:01 ERKKI KOSTIAINEN


STM teki tiekartan lääkehoidon kehittämiseen
01.02.2019 09:55 ERJA ELO, ERKKI KOSTIAINEN

Lääkejakelu 01.02.2019 09:55 ERJA ELO, ERKKI KOSTIAINEN


Orionin verenpainelääkkeitä vedetään pois apteekeista
31.01.2019 16:10 ERKKI KOSTIAINEN

Lääketurvallisuus 31.01.2019 16:10 ERKKI KOSTIAINEN


Espoo harkitsee koneellista annosjakelua pakolliseksi hoivapalveluihin
31.01.2019 12:55 INKERI MERILUOTO

Lääketurvallisuus 31.01.2019 12:55 INKERI MERILUOTO


Intensiivinen verenpainehoito saattaa ehkäistä muistin heikkenemistä
30.01.2019 08:53 UUTISPALVELU DUODECIM

verenpaine 30.01.2019 08:53 UUTISPALVELU DUODECIM


Koulun liikuntatyö vuoden terveysteko
24.01.2019 16:30

Health Awards 24.01.2019 16:30


Suomalainen resepti kelpaa Viron apteekeissa
23.01.2019 10:20 ERJA ELO

Lääkemääräykset 23.01.2019 10:20 ERJA ELO