Epidemian toinen aalto on taas hiljentänyt etenkin kauppa- ja liikekeskuksia. Lue lisää »

Rokotushalukkuuteen vaikuttaa eniten näkemys siitä, miten rokote suojaa itsen lisäksi m... Lue lisää »

Apteekeilla voisi olla merkittävä rooli, kun iso osa väestöstä halutaan rokottaa korona... Lue lisää »

Maaliskuinen hamstraus yllätti lääketukut. Toiseen aaltoon tultiin paremmin valmistautu... Lue lisää »

Viro: Ennen kevään apteekkiuudistusta maalatut uhkakuvat eivät toteutuneet, mutta vielä... Lue lisää »

Farmaseutti tunnisti sydäninfarktin

09.04.2010 11:05

,

Aamulehti kertoi tapauksesta torstaina näyttävästi viidellä palstalla.

Närästyslääkettä ostamaan tulleen asiakkaan huono vointi herätti farmaseutti Kirsi Saaren epäilyt sydäninfarktista.

Tampereen Keskustorin apteekin farmaseutin Kirsi Saaren osaaminen ja ripeä toiminta auttoivat iäkkään tamperelaisrouvan nopeasti ensiapuun, jossa rouvan närästykseksi luulema vaiva vahvistettiin Saaren epäilemäksi sydäninfarktiksi, Aamulehti kertoi eilen.

Apteekkiin närästyslääkettä ostamaan tullut asiakas näytti farmaseutti Saaren mukaan harvinaisen huonovointiselta.  Saari kyseli asiakkaan voinnista tarkemmin, ja huomasi, ettei asiakas kärsinytkään närästyksestä, vaan todennäköisesti sydäninfarktista, sillä poltto paheni kävellessä. Saari tilasi iäkkäälle tamperelaisrouvalle saman tien ambulanssin, ja ensiavussa vaiva diagnosoitiin sydäninfarktiksi.

Nyt rouva on jo kunnossa, ja kiittää Saarta tämän toiminnasta.

– Kivut pahenivat ensiavussa. En tiedä, miten olisi käynyt, jos olisin ollut silloin linja-autossa, tuolloin sukuloimaan lähdössä ollut rouva kertoi Aamulehdelle.

Saari ei häkeltynyt tilanteesta: 15 vuoden uran aikana hän on joutunut tilaamaan kymmenkunta ambulanssia asiakkaille.

- Meidän ammattilaisten tehtävänä on tällaisissa tilanteissa olla se rauhallinen ja rauhoitteleva osapuoli, Saari sanoo Apteekkarilehdelle.

Saari toteaa Aamulehden uutisessa, että voi vain kysyä, mitä tapahtuu, jos esimerkiksi närästys- ja särkylääkkeet siirtyisivät ruokakauppoihin.

– ­Meidät on koulutettu kysymään oikeat kysymykset ja opastamaan tarvittaessa eteenpäin, Saari muistuttaa Aamulehdessä.

Saaren mukaan apteekkilaisten tehtävänä on kohdata ihmisen tilanne sellaisena kuin se on.

- Välillä esimerkiksi Alzheimer-potilaat saattavat sanoa jotain aivan muuta kuin mitä he oikeasti tarkoittavat. Meidän täytyy silloin kuunnella ja kysellä niin, että ymmärrämme, mitä asiakas oikeasti tarvitsee, Saari kertoo Apteekkarilehdelle. (IK)

Arkisto


Minna Reijonen valittiin kansanedustajaksi
15.04.2019 12:55 ERJA ELO

Eduskuntavaalit 2019 15.04.2019 12:55 ERJA ELO


Ehdokkaat: apteekkiomistus pysyköön proviisoreilla
12.04.2019 13:42 ERKKI KOSTIAINEN

Eduskuntavaalit 2019 12.04.2019 13:42 ERKKI KOSTIAINEN


Lääkekaaos kuriin – annosjakelun kasvu sai vauhtia
12.04.2019 12:30 ERJA ELO

Lääkitysturvallisuus 12.04.2019 12:30 ERJA ELO


Puolesta asiointi apteekissa helpottuu
12.04.2019 10:40 OLLI-PEKKA TIAINEN

Apteekki palvelee 12.04.2019 10:40 OLLI-PEKKA TIAINEN


Komissio vahvisti yleisen antibiootin rajoitukset – myyntilupia perutaan
11.04.2019 11:54 OLLI-PEKKA TIAINEN

antibiootit 11.04.2019 11:54 OLLI-PEKKA TIAINEN


Demokratian juhlaa – ja arkea
10.04.2019 15:59 MERJA HIRVONEN

Eduskuntavaalit 2019 10.04.2019 15:59 MERJA HIRVONEN


Suoliston mikrobeilla mahdollisesti vaikutus verenpaineeseen
08.04.2019 10:58 UUTISPALVELU DUODECIM

verenpaine 08.04.2019 10:58 UUTISPALVELU DUODECIM


Lääkkeiden pikatoimitukset alkavat
05.04.2019 12:00 OLLI-PEKKA TIAINEN

Verkkokauppa 05.04.2019 12:00 OLLI-PEKKA TIAINEN


Rytminsiirto notkahtaa verenohennuksen jälkeen
05.04.2019 10:30 VIRPI EKHOLM

Lääkehoito 05.04.2019 10:30 VIRPI EKHOLM


Pois toksinen positiivisuus!
02.04.2019 08:00 OLLI-PEKKA TIAINEN

Yhteiskuntavastuu 02.04.2019 08:00 OLLI-PEKKA TIAINEN