Epidemian toinen aalto on taas hiljentänyt etenkin kauppa- ja liikekeskuksia. Lue lisää »

Rokotushalukkuuteen vaikuttaa eniten näkemys siitä, miten rokote suojaa itsen lisäksi m... Lue lisää »

Apteekeilla voisi olla merkittävä rooli, kun iso osa väestöstä halutaan rokottaa korona... Lue lisää »

Maaliskuinen hamstraus yllätti lääketukut. Toiseen aaltoon tultiin paremmin valmistautu... Lue lisää »

Viro: Ennen kevään apteekkiuudistusta maalatut uhkakuvat eivät toteutuneet, mutta vielä... Lue lisää »

Farmaseutti tunnisti sydäninfarktin

09.04.2010 11:05

,

Aamulehti kertoi tapauksesta torstaina näyttävästi viidellä palstalla.

Närästyslääkettä ostamaan tulleen asiakkaan huono vointi herätti farmaseutti Kirsi Saaren epäilyt sydäninfarktista.

Tampereen Keskustorin apteekin farmaseutin Kirsi Saaren osaaminen ja ripeä toiminta auttoivat iäkkään tamperelaisrouvan nopeasti ensiapuun, jossa rouvan närästykseksi luulema vaiva vahvistettiin Saaren epäilemäksi sydäninfarktiksi, Aamulehti kertoi eilen.

Apteekkiin närästyslääkettä ostamaan tullut asiakas näytti farmaseutti Saaren mukaan harvinaisen huonovointiselta.  Saari kyseli asiakkaan voinnista tarkemmin, ja huomasi, ettei asiakas kärsinytkään närästyksestä, vaan todennäköisesti sydäninfarktista, sillä poltto paheni kävellessä. Saari tilasi iäkkäälle tamperelaisrouvalle saman tien ambulanssin, ja ensiavussa vaiva diagnosoitiin sydäninfarktiksi.

Nyt rouva on jo kunnossa, ja kiittää Saarta tämän toiminnasta.

– Kivut pahenivat ensiavussa. En tiedä, miten olisi käynyt, jos olisin ollut silloin linja-autossa, tuolloin sukuloimaan lähdössä ollut rouva kertoi Aamulehdelle.

Saari ei häkeltynyt tilanteesta: 15 vuoden uran aikana hän on joutunut tilaamaan kymmenkunta ambulanssia asiakkaille.

- Meidän ammattilaisten tehtävänä on tällaisissa tilanteissa olla se rauhallinen ja rauhoitteleva osapuoli, Saari sanoo Apteekkarilehdelle.

Saari toteaa Aamulehden uutisessa, että voi vain kysyä, mitä tapahtuu, jos esimerkiksi närästys- ja särkylääkkeet siirtyisivät ruokakauppoihin.

– ­Meidät on koulutettu kysymään oikeat kysymykset ja opastamaan tarvittaessa eteenpäin, Saari muistuttaa Aamulehdessä.

Saaren mukaan apteekkilaisten tehtävänä on kohdata ihmisen tilanne sellaisena kuin se on.

- Välillä esimerkiksi Alzheimer-potilaat saattavat sanoa jotain aivan muuta kuin mitä he oikeasti tarkoittavat. Meidän täytyy silloin kuunnella ja kysellä niin, että ymmärrämme, mitä asiakas oikeasti tarvitsee, Saari kertoo Apteekkarilehdelle. (IK)

Arkisto


Apteekin ja kotihoidon yhteistyö vähentää lääkeriskejä
23.11.2018 10:30 OLLI-PEKKA TIAINEN

Lääkehoito 23.11.2018 10:30 OLLI-PEKKA TIAINEN


Apteekkari uskoo yhä Rediin
21.11.2018 10:11 OLLI-PEKKA TIAINEN

Apteekkijärjestelmä 21.11.2018 10:11 OLLI-PEKKA TIAINEN


Alzheimer-potilailla päälleikäistä uni- ja kipulääkitystä
20.11.2018 08:05 OLLI-PEKKA TIAINEN

Lääkehoito 20.11.2018 08:05 OLLI-PEKKA TIAINEN


Antibioottikampanja jälleen vuoden lääkekampanja
16.11.2018 17:01 OLLI-PEKKA TIAINEN

Lääkemarkkinointi 16.11.2018 17:01 OLLI-PEKKA TIAINEN


Helsingin Herttoniemen apteekista Vuoden opetusapteekki
16.11.2018 17:00 ERJA ELO

Palkitut 16.11.2018 17:00 ERJA ELO


Farmasian Päivät alkoivat – nyt opitaan pelaamalla
16.11.2018 08:55 ERJA ELO

Farmasian Päivät 16.11.2018 08:55 ERJA ELO


Farmasian järjestöt kaipaavat yli vaalien ulottuvia visioita
14.11.2018 15:00 ERJA ELO

Apteekkijärjestelmä 14.11.2018 15:00 ERJA ELO


D-vitamiinipillereiden ja omega-3-rasvahappolisien teho kyseenalainen
14.11.2018 08:08 UUTISPALVELU DUODECIM

D-vitamiini 14.11.2018 08:08 UUTISPALVELU DUODECIM


Renkomäen entinen apteekkari tuomittiin törkeästä petoksesta
13.11.2018 13:01 ERJA ELO

13.11.2018 13:01 ERJA ELO


Yrittäjävähennys ei ollut apteekkarivähennys
12.11.2018 15:50 OLLI-PEKKA TIAINEN

Verotus 12.11.2018 15:50 OLLI-PEKKA TIAINEN