Epidemian toinen aalto on taas hiljentänyt etenkin kauppa- ja liikekeskuksia. Lue lisää »

Rokotushalukkuuteen vaikuttaa eniten näkemys siitä, miten rokote suojaa itsen lisäksi m... Lue lisää »

Apteekeilla voisi olla merkittävä rooli, kun iso osa väestöstä halutaan rokottaa korona... Lue lisää »

Maaliskuinen hamstraus yllätti lääketukut. Toiseen aaltoon tultiin paremmin valmistautu... Lue lisää »

Viro: Ennen kevään apteekkiuudistusta maalatut uhkakuvat eivät toteutuneet, mutta vielä... Lue lisää »

Farmaseutti tunnisti sydäninfarktin

09.04.2010 11:05

,

Aamulehti kertoi tapauksesta torstaina näyttävästi viidellä palstalla.

Närästyslääkettä ostamaan tulleen asiakkaan huono vointi herätti farmaseutti Kirsi Saaren epäilyt sydäninfarktista.

Tampereen Keskustorin apteekin farmaseutin Kirsi Saaren osaaminen ja ripeä toiminta auttoivat iäkkään tamperelaisrouvan nopeasti ensiapuun, jossa rouvan närästykseksi luulema vaiva vahvistettiin Saaren epäilemäksi sydäninfarktiksi, Aamulehti kertoi eilen.

Apteekkiin närästyslääkettä ostamaan tullut asiakas näytti farmaseutti Saaren mukaan harvinaisen huonovointiselta.  Saari kyseli asiakkaan voinnista tarkemmin, ja huomasi, ettei asiakas kärsinytkään närästyksestä, vaan todennäköisesti sydäninfarktista, sillä poltto paheni kävellessä. Saari tilasi iäkkäälle tamperelaisrouvalle saman tien ambulanssin, ja ensiavussa vaiva diagnosoitiin sydäninfarktiksi.

Nyt rouva on jo kunnossa, ja kiittää Saarta tämän toiminnasta.

– Kivut pahenivat ensiavussa. En tiedä, miten olisi käynyt, jos olisin ollut silloin linja-autossa, tuolloin sukuloimaan lähdössä ollut rouva kertoi Aamulehdelle.

Saari ei häkeltynyt tilanteesta: 15 vuoden uran aikana hän on joutunut tilaamaan kymmenkunta ambulanssia asiakkaille.

- Meidän ammattilaisten tehtävänä on tällaisissa tilanteissa olla se rauhallinen ja rauhoitteleva osapuoli, Saari sanoo Apteekkarilehdelle.

Saari toteaa Aamulehden uutisessa, että voi vain kysyä, mitä tapahtuu, jos esimerkiksi närästys- ja särkylääkkeet siirtyisivät ruokakauppoihin.

– ­Meidät on koulutettu kysymään oikeat kysymykset ja opastamaan tarvittaessa eteenpäin, Saari muistuttaa Aamulehdessä.

Saaren mukaan apteekkilaisten tehtävänä on kohdata ihmisen tilanne sellaisena kuin se on.

- Välillä esimerkiksi Alzheimer-potilaat saattavat sanoa jotain aivan muuta kuin mitä he oikeasti tarkoittavat. Meidän täytyy silloin kuunnella ja kysellä niin, että ymmärrämme, mitä asiakas oikeasti tarvitsee, Saari kertoo Apteekkarilehdelle. (IK)

Arkisto


Sokerin vähentäminen elintarvikkeissa estäisi diabetesta ja lasten lihomista
02.05.2019 08:57 UUTISPALVELU DUODECIM

diabetes 02.05.2019 08:57 UUTISPALVELU DUODECIM


Apteekkari 2019 -seminaari alkoi
25.04.2019 09:35 ERJA ELO

tapahtumat 25.04.2019 09:35 ERJA ELO


Esperi Care kehittää lääkitysturvallisuutta apteekkien kanssa
25.04.2019 09:01 OLLI-PEKKA TIAINEN

Lääkitysturvallisuus 25.04.2019 09:01 OLLI-PEKKA TIAINEN


Apteekkien toimitusvarmuus ─ Suomi voittaa Ruotsin
25.04.2019 09:00 OLLI-PEKKA TIAINEN

Lääkejakelu 25.04.2019 09:00 OLLI-PEKKA TIAINEN


Apteekkariliitto Nenäpäivän pääyhteistyökumppaniksi
23.04.2019 09:25 KALLE RIIHIVAINIO

Yhteiskuntavastuu 23.04.2019 09:25 KALLE RIIHIVAINIO


Lääkitysremontti kaatui kiireeseen
23.04.2019 08:30 SATU MUHONEN

Lääkitys kuntoon 23.04.2019 08:30 SATU MUHONEN


Valmiina löylyyn – puheenjohtajan sauna lämpiää arkena ja pyhänä
18.04.2019 13:50 OLLI-PEKKA TIAINEN

Apteekkijärjestelmä 18.04.2019 13:50 OLLI-PEKKA TIAINEN


Suomalaiset arvostavat apteekkien lääkevaihtoa
18.04.2019 09:55 ERKKI KOSTIAINEN

Apteekki palvelee 18.04.2019 09:55 ERKKI KOSTIAINEN


Riihimäen Aarre Apteekki sai terveyspisteen
18.04.2019 08:44 ERJA ELO

Apteekin Terveyspiste 18.04.2019 08:44 ERJA ELO


Suihkeella irti masennuksesta
16.04.2019 08:00 VIRPI EKHOLM

Lääkehoito 16.04.2019 08:00 VIRPI EKHOLM