Epidemian toinen aalto on taas hiljentänyt etenkin kauppa- ja liikekeskuksia. Lue lisää »

Rokotushalukkuuteen vaikuttaa eniten näkemys siitä, miten rokote suojaa itsen lisäksi m... Lue lisää »

Apteekeilla voisi olla merkittävä rooli, kun iso osa väestöstä halutaan rokottaa korona... Lue lisää »

Maaliskuinen hamstraus yllätti lääketukut. Toiseen aaltoon tultiin paremmin valmistautu... Lue lisää »

Viro: Ennen kevään apteekkiuudistusta maalatut uhkakuvat eivät toteutuneet, mutta vielä... Lue lisää »

Farmaseutti tunnisti sydäninfarktin

09.04.2010 11:05

,

Aamulehti kertoi tapauksesta torstaina näyttävästi viidellä palstalla.

Närästyslääkettä ostamaan tulleen asiakkaan huono vointi herätti farmaseutti Kirsi Saaren epäilyt sydäninfarktista.

Tampereen Keskustorin apteekin farmaseutin Kirsi Saaren osaaminen ja ripeä toiminta auttoivat iäkkään tamperelaisrouvan nopeasti ensiapuun, jossa rouvan närästykseksi luulema vaiva vahvistettiin Saaren epäilemäksi sydäninfarktiksi, Aamulehti kertoi eilen.

Apteekkiin närästyslääkettä ostamaan tullut asiakas näytti farmaseutti Saaren mukaan harvinaisen huonovointiselta.  Saari kyseli asiakkaan voinnista tarkemmin, ja huomasi, ettei asiakas kärsinytkään närästyksestä, vaan todennäköisesti sydäninfarktista, sillä poltto paheni kävellessä. Saari tilasi iäkkäälle tamperelaisrouvalle saman tien ambulanssin, ja ensiavussa vaiva diagnosoitiin sydäninfarktiksi.

Nyt rouva on jo kunnossa, ja kiittää Saarta tämän toiminnasta.

– Kivut pahenivat ensiavussa. En tiedä, miten olisi käynyt, jos olisin ollut silloin linja-autossa, tuolloin sukuloimaan lähdössä ollut rouva kertoi Aamulehdelle.

Saari ei häkeltynyt tilanteesta: 15 vuoden uran aikana hän on joutunut tilaamaan kymmenkunta ambulanssia asiakkaille.

- Meidän ammattilaisten tehtävänä on tällaisissa tilanteissa olla se rauhallinen ja rauhoitteleva osapuoli, Saari sanoo Apteekkarilehdelle.

Saari toteaa Aamulehden uutisessa, että voi vain kysyä, mitä tapahtuu, jos esimerkiksi närästys- ja särkylääkkeet siirtyisivät ruokakauppoihin.

– ­Meidät on koulutettu kysymään oikeat kysymykset ja opastamaan tarvittaessa eteenpäin, Saari muistuttaa Aamulehdessä.

Saaren mukaan apteekkilaisten tehtävänä on kohdata ihmisen tilanne sellaisena kuin se on.

- Välillä esimerkiksi Alzheimer-potilaat saattavat sanoa jotain aivan muuta kuin mitä he oikeasti tarkoittavat. Meidän täytyy silloin kuunnella ja kysellä niin, että ymmärrämme, mitä asiakas oikeasti tarvitsee, Saari kertoo Apteekkarilehdelle. (IK)

Arkisto


Apteekkien osaamista tarvitaan myös sosiaalihuollossa
20.06.2019 12:21 OLLI-PEKKA TIAINEN

Lääkitysturvallisuus 20.06.2019 12:21 OLLI-PEKKA TIAINEN


Lääkevaihto piristi muistisairaan
20.06.2019 09:00 MARIA MÄKELÄ

Lääkitys kuntoon 20.06.2019 09:00 MARIA MÄKELÄ


Oriola vähentää väkeä
19.06.2019 12:55 OLLI-PEKKA TIAINEN

Lääkejakelu 19.06.2019 12:55 OLLI-PEKKA TIAINEN


Apteekkariliitto jakoi apurahaa vanhusten lääkehoitoon
18.06.2019 12:58 OLLI-PEKKA TIAINEN

Apurahat 18.06.2019 12:58 OLLI-PEKKA TIAINEN


Miten koira suojataan punkeilta?
17.06.2019 13:20 VIRPI EKHOLM

Punkit 17.06.2019 13:20 VIRPI EKHOLM


HIV-lääkkeen kopiot pääsivät markkinoille
13.06.2019 20:30 OLLI-PEKKA TIAINEN

Lääkekorvaukset 13.06.2019 20:30 OLLI-PEKKA TIAINEN


Lääketeollisuus julkaisi sidonnaisuutensa terveydenhuoltoon
13.06.2019 09:15 ERJA ELO

Lääketeollisuus 13.06.2019 09:15 ERJA ELO


Puolesta asiointi apteekissa alkoi
13.06.2019 08:00 OLLI-PEKKA TIAINEN

Apteekki palvelee 13.06.2019 08:00 OLLI-PEKKA TIAINEN


Esperi-yhteistyö alkaa Helsingissä
12.06.2019 16:11 OLLI-PEKKA TIAINEN

Lääkitysturvallisuus 12.06.2019 16:11 OLLI-PEKKA TIAINEN


Portugalilaisesta apteekkarista PGEU:n puheenjohtaja
11.06.2019 16:55 OLLI-PEKKA TIAINEN

Ulkomaat 11.06.2019 16:55 OLLI-PEKKA TIAINEN