Epidemian toinen aalto on taas hiljentänyt etenkin kauppa- ja liikekeskuksia. Lue lisää »

Rokotushalukkuuteen vaikuttaa eniten näkemys siitä, miten rokote suojaa itsen lisäksi m... Lue lisää »

Apteekeilla voisi olla merkittävä rooli, kun iso osa väestöstä halutaan rokottaa korona... Lue lisää »

Maaliskuinen hamstraus yllätti lääketukut. Toiseen aaltoon tultiin paremmin valmistautu... Lue lisää »

Viro: Ennen kevään apteekkiuudistusta maalatut uhkakuvat eivät toteutuneet, mutta vielä... Lue lisää »

Farmaseutti tunnisti sydäninfarktin

09.04.2010 11:05

,

Aamulehti kertoi tapauksesta torstaina näyttävästi viidellä palstalla.

Närästyslääkettä ostamaan tulleen asiakkaan huono vointi herätti farmaseutti Kirsi Saaren epäilyt sydäninfarktista.

Tampereen Keskustorin apteekin farmaseutin Kirsi Saaren osaaminen ja ripeä toiminta auttoivat iäkkään tamperelaisrouvan nopeasti ensiapuun, jossa rouvan närästykseksi luulema vaiva vahvistettiin Saaren epäilemäksi sydäninfarktiksi, Aamulehti kertoi eilen.

Apteekkiin närästyslääkettä ostamaan tullut asiakas näytti farmaseutti Saaren mukaan harvinaisen huonovointiselta.  Saari kyseli asiakkaan voinnista tarkemmin, ja huomasi, ettei asiakas kärsinytkään närästyksestä, vaan todennäköisesti sydäninfarktista, sillä poltto paheni kävellessä. Saari tilasi iäkkäälle tamperelaisrouvalle saman tien ambulanssin, ja ensiavussa vaiva diagnosoitiin sydäninfarktiksi.

Nyt rouva on jo kunnossa, ja kiittää Saarta tämän toiminnasta.

– Kivut pahenivat ensiavussa. En tiedä, miten olisi käynyt, jos olisin ollut silloin linja-autossa, tuolloin sukuloimaan lähdössä ollut rouva kertoi Aamulehdelle.

Saari ei häkeltynyt tilanteesta: 15 vuoden uran aikana hän on joutunut tilaamaan kymmenkunta ambulanssia asiakkaille.

- Meidän ammattilaisten tehtävänä on tällaisissa tilanteissa olla se rauhallinen ja rauhoitteleva osapuoli, Saari sanoo Apteekkarilehdelle.

Saari toteaa Aamulehden uutisessa, että voi vain kysyä, mitä tapahtuu, jos esimerkiksi närästys- ja särkylääkkeet siirtyisivät ruokakauppoihin.

– ­Meidät on koulutettu kysymään oikeat kysymykset ja opastamaan tarvittaessa eteenpäin, Saari muistuttaa Aamulehdessä.

Saaren mukaan apteekkilaisten tehtävänä on kohdata ihmisen tilanne sellaisena kuin se on.

- Välillä esimerkiksi Alzheimer-potilaat saattavat sanoa jotain aivan muuta kuin mitä he oikeasti tarkoittavat. Meidän täytyy silloin kuunnella ja kysellä niin, että ymmärrämme, mitä asiakas oikeasti tarvitsee, Saari kertoo Apteekkarilehdelle. (IK)

Arkisto


Fimea esittää biologisten lääkkeiden vaihtoa apteekkiin
11.06.2019 09:30 OLLI-PEKKA TIAINEN

Biosimilaarit 11.06.2019 09:30 OLLI-PEKKA TIAINEN


Omaishoitajien lääkehoito ontuu
07.06.2019 15:42 ERJA ELO

Lääkehoito 07.06.2019 15:42 ERJA ELO


Aino-Kaisa Pekonen sosiaali- ja terveysministeriksi
06.06.2019 11:20 ERJA ELO

Uusi hallitus 06.06.2019 11:20 ERJA ELO


Rinteen hallitus jatkaa apteekkialan uudistamista
06.06.2019 08:09 ERJA ELO

Apteekkijärjestelmä 06.06.2019 08:09 ERJA ELO


Opioidikipulääke lisää keuhkokuumeen riskiä Alzheimerin tautia sairastavilla
05.06.2019 09:17 ERJA ELO

kipulääkkeet 05.06.2019 09:17 ERJA ELO


Lääkkeiden puhdistus hoivakotiin ja vessoihin
31.05.2019 13:37 ERJA ELO

Ympäristö 31.05.2019 13:37 ERJA ELO


Apteekkareiden arkielämää kuvaava videosarja julki – näitä saa jakaa!
31.05.2019 13:25 ERJA ELO

Apteekki palvelee 31.05.2019 13:25 ERJA ELO


Kela varoittaa lääkäreitä vahvoista opioideista
29.05.2019 15:02 OLLI-PEKKA TIAINEN

Lääkkeiden väärinkäyttö 29.05.2019 15:02 OLLI-PEKKA TIAINEN


Hengityssairaudet yhteydessä suurentuneisiin sydänriskeihin
29.05.2019 08:12 UUTISPALVELU DUODECIM

astma 29.05.2019 08:12 UUTISPALVELU DUODECIM


Annosjakelun palveluseteli säästää Pohjois-Karjalassa
24.05.2019 14:51 INKERI MERILUOTO

Annosjakelu 24.05.2019 14:51 INKERI MERILUOTO