Epidemian toinen aalto on taas hiljentänyt etenkin kauppa- ja liikekeskuksia. Lue lisää »

Rokotushalukkuuteen vaikuttaa eniten näkemys siitä, miten rokote suojaa itsen lisäksi m... Lue lisää »

Apteekeilla voisi olla merkittävä rooli, kun iso osa väestöstä halutaan rokottaa korona... Lue lisää »

Maaliskuinen hamstraus yllätti lääketukut. Toiseen aaltoon tultiin paremmin valmistautu... Lue lisää »

Viro: Ennen kevään apteekkiuudistusta maalatut uhkakuvat eivät toteutuneet, mutta vielä... Lue lisää »

Farmaseutti tunnisti sydäninfarktin

09.04.2010 11:05

,

Aamulehti kertoi tapauksesta torstaina näyttävästi viidellä palstalla.

Närästyslääkettä ostamaan tulleen asiakkaan huono vointi herätti farmaseutti Kirsi Saaren epäilyt sydäninfarktista.

Tampereen Keskustorin apteekin farmaseutin Kirsi Saaren osaaminen ja ripeä toiminta auttoivat iäkkään tamperelaisrouvan nopeasti ensiapuun, jossa rouvan närästykseksi luulema vaiva vahvistettiin Saaren epäilemäksi sydäninfarktiksi, Aamulehti kertoi eilen.

Apteekkiin närästyslääkettä ostamaan tullut asiakas näytti farmaseutti Saaren mukaan harvinaisen huonovointiselta.  Saari kyseli asiakkaan voinnista tarkemmin, ja huomasi, ettei asiakas kärsinytkään närästyksestä, vaan todennäköisesti sydäninfarktista, sillä poltto paheni kävellessä. Saari tilasi iäkkäälle tamperelaisrouvalle saman tien ambulanssin, ja ensiavussa vaiva diagnosoitiin sydäninfarktiksi.

Nyt rouva on jo kunnossa, ja kiittää Saarta tämän toiminnasta.

– Kivut pahenivat ensiavussa. En tiedä, miten olisi käynyt, jos olisin ollut silloin linja-autossa, tuolloin sukuloimaan lähdössä ollut rouva kertoi Aamulehdelle.

Saari ei häkeltynyt tilanteesta: 15 vuoden uran aikana hän on joutunut tilaamaan kymmenkunta ambulanssia asiakkaille.

- Meidän ammattilaisten tehtävänä on tällaisissa tilanteissa olla se rauhallinen ja rauhoitteleva osapuoli, Saari sanoo Apteekkarilehdelle.

Saari toteaa Aamulehden uutisessa, että voi vain kysyä, mitä tapahtuu, jos esimerkiksi närästys- ja särkylääkkeet siirtyisivät ruokakauppoihin.

– ­Meidät on koulutettu kysymään oikeat kysymykset ja opastamaan tarvittaessa eteenpäin, Saari muistuttaa Aamulehdessä.

Saaren mukaan apteekkilaisten tehtävänä on kohdata ihmisen tilanne sellaisena kuin se on.

- Välillä esimerkiksi Alzheimer-potilaat saattavat sanoa jotain aivan muuta kuin mitä he oikeasti tarkoittavat. Meidän täytyy silloin kuunnella ja kysellä niin, että ymmärrämme, mitä asiakas oikeasti tarvitsee, Saari kertoo Apteekkarilehdelle. (IK)

Arkisto


Hyvää pääsiäistä!
02.04.2015 14:51

02.04.2015 14:51


D-vitamiinilisät eivät alenna verenpainetta
31.03.2015 09:51 UUTISPALVELU DUODECIM

D-vitamiini 31.03.2015 09:51 UUTISPALVELU DUODECIM


Poliitikoilta kehuja apteekkijärjestelmälle
27.03.2015 21:49 ERJA ELO

Apteekkijärjestelmä 27.03.2015 21:49 ERJA ELO


Apteekkien neuvontarooli korostuu tulevaisuudessa
27.03.2015 13:01 ERJA ELO

Uudistuva terveydenhuolto 27.03.2015 13:01 ERJA ELO


Apteekkien neuvonnalla satojen miljoonien säästöt
27.03.2015 13:00

Itsehoito 27.03.2015 13:00


Reseptien elinaikaa pidennetään
26.03.2015 14:00

Uudistuva terveydenhuolto 26.03.2015 14:00


Terveydenhuollon rahoitusuudistus ei etene ilman sote-ratkaisua
26.03.2015 11:09

Uudistuva terveydenhuolto 26.03.2015 11:09


Kiinnostus laittomiin lääkeostoihin huolestuttaa Ruotsissa
26.03.2015 10:19

Potilasturvallisuus 26.03.2015 10:19


Lääketeollisuus ehdottaa muutosta lääkkeiden velvoitevarastointiin
25.03.2015 11:55

Uudistuva terveydenhuolto 25.03.2015 11:55


Savon apteekkariyhdistys jakoi apurahoja
24.03.2015 10:00

Apurahat 24.03.2015 10:00