Epidemian toinen aalto on taas hiljentänyt etenkin kauppa- ja liikekeskuksia. Lue lisää »

Rokotushalukkuuteen vaikuttaa eniten näkemys siitä, miten rokote suojaa itsen lisäksi m... Lue lisää »

Apteekeilla voisi olla merkittävä rooli, kun iso osa väestöstä halutaan rokottaa korona... Lue lisää »

Maaliskuinen hamstraus yllätti lääketukut. Toiseen aaltoon tultiin paremmin valmistautu... Lue lisää »

Viro: Ennen kevään apteekkiuudistusta maalatut uhkakuvat eivät toteutuneet, mutta vielä... Lue lisää »

Farmaseutti tunnisti sydäninfarktin

09.04.2010 11:05

,

Aamulehti kertoi tapauksesta torstaina näyttävästi viidellä palstalla.

Närästyslääkettä ostamaan tulleen asiakkaan huono vointi herätti farmaseutti Kirsi Saaren epäilyt sydäninfarktista.

Tampereen Keskustorin apteekin farmaseutin Kirsi Saaren osaaminen ja ripeä toiminta auttoivat iäkkään tamperelaisrouvan nopeasti ensiapuun, jossa rouvan närästykseksi luulema vaiva vahvistettiin Saaren epäilemäksi sydäninfarktiksi, Aamulehti kertoi eilen.

Apteekkiin närästyslääkettä ostamaan tullut asiakas näytti farmaseutti Saaren mukaan harvinaisen huonovointiselta.  Saari kyseli asiakkaan voinnista tarkemmin, ja huomasi, ettei asiakas kärsinytkään närästyksestä, vaan todennäköisesti sydäninfarktista, sillä poltto paheni kävellessä. Saari tilasi iäkkäälle tamperelaisrouvalle saman tien ambulanssin, ja ensiavussa vaiva diagnosoitiin sydäninfarktiksi.

Nyt rouva on jo kunnossa, ja kiittää Saarta tämän toiminnasta.

– Kivut pahenivat ensiavussa. En tiedä, miten olisi käynyt, jos olisin ollut silloin linja-autossa, tuolloin sukuloimaan lähdössä ollut rouva kertoi Aamulehdelle.

Saari ei häkeltynyt tilanteesta: 15 vuoden uran aikana hän on joutunut tilaamaan kymmenkunta ambulanssia asiakkaille.

- Meidän ammattilaisten tehtävänä on tällaisissa tilanteissa olla se rauhallinen ja rauhoitteleva osapuoli, Saari sanoo Apteekkarilehdelle.

Saari toteaa Aamulehden uutisessa, että voi vain kysyä, mitä tapahtuu, jos esimerkiksi närästys- ja särkylääkkeet siirtyisivät ruokakauppoihin.

– ­Meidät on koulutettu kysymään oikeat kysymykset ja opastamaan tarvittaessa eteenpäin, Saari muistuttaa Aamulehdessä.

Saaren mukaan apteekkilaisten tehtävänä on kohdata ihmisen tilanne sellaisena kuin se on.

- Välillä esimerkiksi Alzheimer-potilaat saattavat sanoa jotain aivan muuta kuin mitä he oikeasti tarkoittavat. Meidän täytyy silloin kuunnella ja kysellä niin, että ymmärrämme, mitä asiakas oikeasti tarvitsee, Saari kertoo Apteekkarilehdelle. (IK)

Arkisto


Kodeiiniyskänlääkkeisiin rajoituksia lapsilla
23.03.2015 14:32

Itsehoito 23.03.2015 14:32


Foolihappo pienentää aivohalvauksien vaaraa
23.03.2015 08:12

Itsehoito 23.03.2015 08:12


Tutkimus: "Juustohöylälle" haastaja lääkesäästöissä
20.03.2015 09:57

Lääkepolitiikka 20.03.2015 09:57


Psykoosilääkkeet ehkä luultua vaarallisempia dementiapotilaille
20.03.2015 07:13

Lääkehoito 20.03.2015 07:13


Räty vastaanotti adressin Joutsen apteekin pelastamiseksi
19.03.2015 15:41

Apteekkijärjestelmä 19.03.2015 15:41


Kysely: Apteekkien neuvontaa arvostetaan
19.03.2015 00:05 TIINA KUOSA, ERKKI KOSTIAINEN

Itsehoito 19.03.2015 00:05 TIINA KUOSA, ERKKI KOSTIAINEN


Googlesta haetaan ahkerasti terveystietoa
18.03.2015 14:00 INKERI HALONEN

Itsehoito 18.03.2015 14:00 INKERI HALONEN


Proviisorit: tarveharkinta säilytettävä apteekkiluvissa
17.03.2015 11:09 INKERI HALONEN

Apteekkijärjestelmä 17.03.2015 11:09 INKERI HALONEN


Oriola-KD irtisanoo enintään 60
16.03.2015 09:07

Lääketukut 16.03.2015 09:07


Ryöstöt ja murrot apteekkeihin yhä kasvussa
13.03.2015 14:13 INKERI HALONEN

Rikollisuus 13.03.2015 14:13 INKERI HALONEN