Epidemian toinen aalto on taas hiljentänyt etenkin kauppa- ja liikekeskuksia. Lue lisää »

Rokotushalukkuuteen vaikuttaa eniten näkemys siitä, miten rokote suojaa itsen lisäksi m... Lue lisää »

Apteekeilla voisi olla merkittävä rooli, kun iso osa väestöstä halutaan rokottaa korona... Lue lisää »

Maaliskuinen hamstraus yllätti lääketukut. Toiseen aaltoon tultiin paremmin valmistautu... Lue lisää »

Viro: Ennen kevään apteekkiuudistusta maalatut uhkakuvat eivät toteutuneet, mutta vielä... Lue lisää »

Farmaseutti tunnisti sydäninfarktin

09.04.2010 11:05

,

Aamulehti kertoi tapauksesta torstaina näyttävästi viidellä palstalla.

Närästyslääkettä ostamaan tulleen asiakkaan huono vointi herätti farmaseutti Kirsi Saaren epäilyt sydäninfarktista.

Tampereen Keskustorin apteekin farmaseutin Kirsi Saaren osaaminen ja ripeä toiminta auttoivat iäkkään tamperelaisrouvan nopeasti ensiapuun, jossa rouvan närästykseksi luulema vaiva vahvistettiin Saaren epäilemäksi sydäninfarktiksi, Aamulehti kertoi eilen.

Apteekkiin närästyslääkettä ostamaan tullut asiakas näytti farmaseutti Saaren mukaan harvinaisen huonovointiselta.  Saari kyseli asiakkaan voinnista tarkemmin, ja huomasi, ettei asiakas kärsinytkään närästyksestä, vaan todennäköisesti sydäninfarktista, sillä poltto paheni kävellessä. Saari tilasi iäkkäälle tamperelaisrouvalle saman tien ambulanssin, ja ensiavussa vaiva diagnosoitiin sydäninfarktiksi.

Nyt rouva on jo kunnossa, ja kiittää Saarta tämän toiminnasta.

– Kivut pahenivat ensiavussa. En tiedä, miten olisi käynyt, jos olisin ollut silloin linja-autossa, tuolloin sukuloimaan lähdössä ollut rouva kertoi Aamulehdelle.

Saari ei häkeltynyt tilanteesta: 15 vuoden uran aikana hän on joutunut tilaamaan kymmenkunta ambulanssia asiakkaille.

- Meidän ammattilaisten tehtävänä on tällaisissa tilanteissa olla se rauhallinen ja rauhoitteleva osapuoli, Saari sanoo Apteekkarilehdelle.

Saari toteaa Aamulehden uutisessa, että voi vain kysyä, mitä tapahtuu, jos esimerkiksi närästys- ja särkylääkkeet siirtyisivät ruokakauppoihin.

– ­Meidät on koulutettu kysymään oikeat kysymykset ja opastamaan tarvittaessa eteenpäin, Saari muistuttaa Aamulehdessä.

Saaren mukaan apteekkilaisten tehtävänä on kohdata ihmisen tilanne sellaisena kuin se on.

- Välillä esimerkiksi Alzheimer-potilaat saattavat sanoa jotain aivan muuta kuin mitä he oikeasti tarkoittavat. Meidän täytyy silloin kuunnella ja kysellä niin, että ymmärrämme, mitä asiakas oikeasti tarvitsee, Saari kertoo Apteekkarilehdelle. (IK)

Arkisto


Aptan toimitusjohtaja vaihtuu
13.03.2015 10:44 ERJA ELO

Nimitykset 13.03.2015 10:44 ERJA ELO


Geenitestit paljastavat statiineista erityisesti hyötyvät
13.03.2015 09:30 UUTISPALVELU DUODECIM

sydän 13.03.2015 09:30 UUTISPALVELU DUODECIM


Antikolinergiset lääkkeet saattavat suurentaa keuhkokuumeen vaaraa
11.03.2015 08:53 UUTISPALVELU DUODECIM

Lääkehoito 11.03.2015 08:53 UUTISPALVELU DUODECIM


NSAID-lääkkeet riski osalle sydänpotilaista
10.03.2015 10:00 UUTISPALVELU DUODECIM

Lääkehoito 10.03.2015 10:00 UUTISPALVELU DUODECIM


Lääkelakipaketti raukeaa
09.03.2015 22:54 ERJA ELO

Lääkepolitiikka 09.03.2015 22:54 ERJA ELO


Tieto lääkeostoista aiempaa nopeammin apteekista Kelaan
09.03.2015 12:10 ERJA ELO

Apteekki palvelee 09.03.2015 12:10 ERJA ELO


Runsas lääkitys lisää iäkkäiden suusairauksia
06.03.2015 11:13 TIINA KUOSA

Lääkitys kuntoon 06.03.2015 11:13 TIINA KUOSA


Nikotiinilaastarit toimivat vain pitkään käytettyinä
06.03.2015 09:20 UUTISPALVELU DUODECIM, TIINA KUOSA

Itsehoito 06.03.2015 09:20 UUTISPALVELU DUODECIM, TIINA KUOSA


Ikäraja pois itsehoidon jälkiehkäisyltä
05.03.2015 12:17 TIINA KUOSA

Itsehoito 05.03.2015 12:17 TIINA KUOSA


Verenpaineen lääkehoito vähentää diabeetikon riskejä
05.03.2015 09:34 UUTISPALVELU DUODECIM

Lääkehoito 05.03.2015 09:34 UUTISPALVELU DUODECIM