Epidemian toinen aalto on taas hiljentänyt etenkin kauppa- ja liikekeskuksia. Lue lisää »

Rokotushalukkuuteen vaikuttaa eniten näkemys siitä, miten rokote suojaa itsen lisäksi m... Lue lisää »

Apteekeilla voisi olla merkittävä rooli, kun iso osa väestöstä halutaan rokottaa korona... Lue lisää »

Maaliskuinen hamstraus yllätti lääketukut. Toiseen aaltoon tultiin paremmin valmistautu... Lue lisää »

Viro: Ennen kevään apteekkiuudistusta maalatut uhkakuvat eivät toteutuneet, mutta vielä... Lue lisää »

Farmaseutti tunnisti sydäninfarktin

09.04.2010 11:05

,

Aamulehti kertoi tapauksesta torstaina näyttävästi viidellä palstalla.

Närästyslääkettä ostamaan tulleen asiakkaan huono vointi herätti farmaseutti Kirsi Saaren epäilyt sydäninfarktista.

Tampereen Keskustorin apteekin farmaseutin Kirsi Saaren osaaminen ja ripeä toiminta auttoivat iäkkään tamperelaisrouvan nopeasti ensiapuun, jossa rouvan närästykseksi luulema vaiva vahvistettiin Saaren epäilemäksi sydäninfarktiksi, Aamulehti kertoi eilen.

Apteekkiin närästyslääkettä ostamaan tullut asiakas näytti farmaseutti Saaren mukaan harvinaisen huonovointiselta.  Saari kyseli asiakkaan voinnista tarkemmin, ja huomasi, ettei asiakas kärsinytkään närästyksestä, vaan todennäköisesti sydäninfarktista, sillä poltto paheni kävellessä. Saari tilasi iäkkäälle tamperelaisrouvalle saman tien ambulanssin, ja ensiavussa vaiva diagnosoitiin sydäninfarktiksi.

Nyt rouva on jo kunnossa, ja kiittää Saarta tämän toiminnasta.

– Kivut pahenivat ensiavussa. En tiedä, miten olisi käynyt, jos olisin ollut silloin linja-autossa, tuolloin sukuloimaan lähdössä ollut rouva kertoi Aamulehdelle.

Saari ei häkeltynyt tilanteesta: 15 vuoden uran aikana hän on joutunut tilaamaan kymmenkunta ambulanssia asiakkaille.

- Meidän ammattilaisten tehtävänä on tällaisissa tilanteissa olla se rauhallinen ja rauhoitteleva osapuoli, Saari sanoo Apteekkarilehdelle.

Saari toteaa Aamulehden uutisessa, että voi vain kysyä, mitä tapahtuu, jos esimerkiksi närästys- ja särkylääkkeet siirtyisivät ruokakauppoihin.

– ­Meidät on koulutettu kysymään oikeat kysymykset ja opastamaan tarvittaessa eteenpäin, Saari muistuttaa Aamulehdessä.

Saaren mukaan apteekkilaisten tehtävänä on kohdata ihmisen tilanne sellaisena kuin se on.

- Välillä esimerkiksi Alzheimer-potilaat saattavat sanoa jotain aivan muuta kuin mitä he oikeasti tarkoittavat. Meidän täytyy silloin kuunnella ja kysellä niin, että ymmärrämme, mitä asiakas oikeasti tarvitsee, Saari kertoo Apteekkarilehdelle. (IK)

Arkisto


STM: Lääkesäästöjen budjettilait valmistunevat lokakuussa
17.09.2015 10:20 INKERI HALONEN

Lääkekorvaukset 17.09.2015 10:20 INKERI HALONEN


Lääkekuljetukset turvassa perjantain mielenilmaukselta
16.09.2015 15:50 INKERI HALONEN

Lääkekuljetukset 16.09.2015 15:50 INKERI HALONEN


Reseptikeskuksen häiriöt uhkasivat pahasti annosjakelua
16.09.2015 11:04 INKERI HALONEN

sähköinen resepti 16.09.2015 11:04 INKERI HALONEN


Ummetus voi edeltää Parkinsonin tautia
16.09.2015 08:15 UUTISPALVELU DUODECIM

16.09.2015 08:15 UUTISPALVELU DUODECIM


Sähköisiä reseptejä nyt myös henkilötunnuksettomille
15.09.2015 10:32 INKERI HALONEN

Lääkemääräykset 15.09.2015 10:32 INKERI HALONEN


Apteekit palvelevat myös ensi perjantaina
14.09.2015 15:24 ERJA ELO

työmarkkinat 14.09.2015 15:24 ERJA ELO


”Ilman lääkkeitäkö heidät pitäisi jättää?”
14.09.2015 10:05 ERJA ELO

14.09.2015 10:05 ERJA ELO


Digoksiini on turvallista – riskit näkyvät vain heikoissa tutkimuksissa
14.09.2015 09:04 UUTISPALVELU DUODECIM

14.09.2015 09:04 UUTISPALVELU DUODECIM


Koskipirtti jättää hyvästit lakkoriidoille
11.09.2015 08:43 ERJA ELO

työmarkkinat 11.09.2015 08:43 ERJA ELO


Tehokas varasto takaa lääkkeiden saatavuuden
10.09.2015 09:27 ERJA ELO

toimitusvarmuus 10.09.2015 09:27 ERJA ELO