Epidemian toinen aalto on taas hiljentänyt etenkin kauppa- ja liikekeskuksia. Lue lisää »

Rokotushalukkuuteen vaikuttaa eniten näkemys siitä, miten rokote suojaa itsen lisäksi m... Lue lisää »

Apteekeilla voisi olla merkittävä rooli, kun iso osa väestöstä halutaan rokottaa korona... Lue lisää »

Maaliskuinen hamstraus yllätti lääketukut. Toiseen aaltoon tultiin paremmin valmistautu... Lue lisää »

Viro: Ennen kevään apteekkiuudistusta maalatut uhkakuvat eivät toteutuneet, mutta vielä... Lue lisää »

Farmaseutti tunnisti sydäninfarktin

09.04.2010 11:05

,

Aamulehti kertoi tapauksesta torstaina näyttävästi viidellä palstalla.

Närästyslääkettä ostamaan tulleen asiakkaan huono vointi herätti farmaseutti Kirsi Saaren epäilyt sydäninfarktista.

Tampereen Keskustorin apteekin farmaseutin Kirsi Saaren osaaminen ja ripeä toiminta auttoivat iäkkään tamperelaisrouvan nopeasti ensiapuun, jossa rouvan närästykseksi luulema vaiva vahvistettiin Saaren epäilemäksi sydäninfarktiksi, Aamulehti kertoi eilen.

Apteekkiin närästyslääkettä ostamaan tullut asiakas näytti farmaseutti Saaren mukaan harvinaisen huonovointiselta.  Saari kyseli asiakkaan voinnista tarkemmin, ja huomasi, ettei asiakas kärsinytkään närästyksestä, vaan todennäköisesti sydäninfarktista, sillä poltto paheni kävellessä. Saari tilasi iäkkäälle tamperelaisrouvalle saman tien ambulanssin, ja ensiavussa vaiva diagnosoitiin sydäninfarktiksi.

Nyt rouva on jo kunnossa, ja kiittää Saarta tämän toiminnasta.

– Kivut pahenivat ensiavussa. En tiedä, miten olisi käynyt, jos olisin ollut silloin linja-autossa, tuolloin sukuloimaan lähdössä ollut rouva kertoi Aamulehdelle.

Saari ei häkeltynyt tilanteesta: 15 vuoden uran aikana hän on joutunut tilaamaan kymmenkunta ambulanssia asiakkaille.

- Meidän ammattilaisten tehtävänä on tällaisissa tilanteissa olla se rauhallinen ja rauhoitteleva osapuoli, Saari sanoo Apteekkarilehdelle.

Saari toteaa Aamulehden uutisessa, että voi vain kysyä, mitä tapahtuu, jos esimerkiksi närästys- ja särkylääkkeet siirtyisivät ruokakauppoihin.

– ­Meidät on koulutettu kysymään oikeat kysymykset ja opastamaan tarvittaessa eteenpäin, Saari muistuttaa Aamulehdessä.

Saaren mukaan apteekkilaisten tehtävänä on kohdata ihmisen tilanne sellaisena kuin se on.

- Välillä esimerkiksi Alzheimer-potilaat saattavat sanoa jotain aivan muuta kuin mitä he oikeasti tarkoittavat. Meidän täytyy silloin kuunnella ja kysellä niin, että ymmärrämme, mitä asiakas oikeasti tarvitsee, Saari kertoo Apteekkarilehdelle. (IK)

Arkisto


Farmasian ammattilaisten omaa juhlapäivää vietetään tänään
25.09.2015 10:53 INKERI HALONEN

WORLD PHARMACISTS DAY 25.09.2015 10:53 INKERI HALONEN


Kuluttajaliitto ja Apteekkariliitto varoittavat valeapteekeista
25.09.2015 08:37 INKERI HALONEN

valeapteekki 25.09.2015 08:37 INKERI HALONEN


Kanervasta Aptan uusi puheenjohtaja
24.09.2015 15:19 ERJA ELO

työmarkkinat 24.09.2015 15:19 ERJA ELO


Tuore väitös: Lääkkeitä säilytetään kotona huolettomasti
24.09.2015 12:15 INKERI HALONEN

Lääkkeiden säilytys 24.09.2015 12:15 INKERI HALONEN


Tupakointi kiihdyttää MS-taudin etenemistä
23.09.2015 11:08 UUTISPALVELU DUODECIM

Tupakoinnin lopetus 23.09.2015 11:08 UUTISPALVELU DUODECIM


D-vitamiinin tarve jakaa asiantuntijat
22.09.2015 09:34 ERJA ELO

D-vitamiini 22.09.2015 09:34 ERJA ELO


Kielimuuri hidastaa asiakaspalvelua
21.09.2015 12:00 ERJA ELO

Apteekki palvelee 21.09.2015 12:00 ERJA ELO


Pakolaiskriisi haastaa kuva- ja elekielen käyttöön apteekeissa
21.09.2015 09:06 INKERI HALONEN

Apteekki palvelee 21.09.2015 09:06 INKERI HALONEN


Ympyrätalon apteekkiin Apteekin Terveyspiste
18.09.2015 09:52 INKERI HALONEN

Apteekin lisäpalvelut 18.09.2015 09:52 INKERI HALONEN


Hainrustotuotteita apteekeissa vain vähän – moni valmis poistamaan kokonaan
18.09.2015 09:45 INKERI HALONEN

18.09.2015 09:45 INKERI HALONEN