Epidemian toinen aalto on taas hiljentänyt etenkin kauppa- ja liikekeskuksia. Lue lisää »

Rokotushalukkuuteen vaikuttaa eniten näkemys siitä, miten rokote suojaa itsen lisäksi m... Lue lisää »

Apteekeilla voisi olla merkittävä rooli, kun iso osa väestöstä halutaan rokottaa korona... Lue lisää »

Maaliskuinen hamstraus yllätti lääketukut. Toiseen aaltoon tultiin paremmin valmistautu... Lue lisää »

Viro: Ennen kevään apteekkiuudistusta maalatut uhkakuvat eivät toteutuneet, mutta vielä... Lue lisää »

Farmaseutti tunnisti sydäninfarktin

09.04.2010 11:05

,

Aamulehti kertoi tapauksesta torstaina näyttävästi viidellä palstalla.

Närästyslääkettä ostamaan tulleen asiakkaan huono vointi herätti farmaseutti Kirsi Saaren epäilyt sydäninfarktista.

Tampereen Keskustorin apteekin farmaseutin Kirsi Saaren osaaminen ja ripeä toiminta auttoivat iäkkään tamperelaisrouvan nopeasti ensiapuun, jossa rouvan närästykseksi luulema vaiva vahvistettiin Saaren epäilemäksi sydäninfarktiksi, Aamulehti kertoi eilen.

Apteekkiin närästyslääkettä ostamaan tullut asiakas näytti farmaseutti Saaren mukaan harvinaisen huonovointiselta.  Saari kyseli asiakkaan voinnista tarkemmin, ja huomasi, ettei asiakas kärsinytkään närästyksestä, vaan todennäköisesti sydäninfarktista, sillä poltto paheni kävellessä. Saari tilasi iäkkäälle tamperelaisrouvalle saman tien ambulanssin, ja ensiavussa vaiva diagnosoitiin sydäninfarktiksi.

Nyt rouva on jo kunnossa, ja kiittää Saarta tämän toiminnasta.

– Kivut pahenivat ensiavussa. En tiedä, miten olisi käynyt, jos olisin ollut silloin linja-autossa, tuolloin sukuloimaan lähdössä ollut rouva kertoi Aamulehdelle.

Saari ei häkeltynyt tilanteesta: 15 vuoden uran aikana hän on joutunut tilaamaan kymmenkunta ambulanssia asiakkaille.

- Meidän ammattilaisten tehtävänä on tällaisissa tilanteissa olla se rauhallinen ja rauhoitteleva osapuoli, Saari sanoo Apteekkarilehdelle.

Saari toteaa Aamulehden uutisessa, että voi vain kysyä, mitä tapahtuu, jos esimerkiksi närästys- ja särkylääkkeet siirtyisivät ruokakauppoihin.

– ­Meidät on koulutettu kysymään oikeat kysymykset ja opastamaan tarvittaessa eteenpäin, Saari muistuttaa Aamulehdessä.

Saaren mukaan apteekkilaisten tehtävänä on kohdata ihmisen tilanne sellaisena kuin se on.

- Välillä esimerkiksi Alzheimer-potilaat saattavat sanoa jotain aivan muuta kuin mitä he oikeasti tarkoittavat. Meidän täytyy silloin kuunnella ja kysellä niin, että ymmärrämme, mitä asiakas oikeasti tarvitsee, Saari kertoo Apteekkarilehdelle. (IK)

Arkisto


Tutkimus: Kotihoidon lääkitystiedot pielessä valtaosalla
07.01.2016 13:37 INKERI HALONEN

Lääkitys kuntoon 07.01.2016 13:37 INKERI HALONEN


Oulaisten apteekkari palkittiin – rakensi uuden apteekin ja työllisti lisää
05.01.2016 09:18 INKERI HALONEN

Apteekki palvelee 05.01.2016 09:18 INKERI HALONEN


Apteekkialan ammattieettiselle neuvottelukunnalle uusi puheenjohtaja
04.01.2016 11:10 INKERI HALONEN

Nimitykset 04.01.2016 11:10 INKERI HALONEN


Lääkekorvauslaskuri kertoo, paljonko maksat lääkkeistäsi
31.12.2015 10:48

Lääkekorvaukset 31.12.2015 10:48


Ensimmäinen migreenilääke itsehoitoon
29.12.2015 11:49 TIINA KUOSA

Itsehoito 29.12.2015 11:49 TIINA KUOSA


Virus voi kukistaa syövän
18.12.2015 14:19 VIRPI EKHOLM

18.12.2015 14:19 VIRPI EKHOLM


Sääntely palautti Unkarin apteekkipalvelut järjestykseen
18.12.2015 09:55 INKERI HALONEN, EMILII DOVE

Apteekkijärjestelmä 18.12.2015 09:55 INKERI HALONEN, EMILII DOVE


Suomen lääkehinnat halventuneet muihin euromaihin verrattuna
16.12.2015 17:20 ERKKI KOSTIAINEN

Lääketalous 16.12.2015 17:20 ERKKI KOSTIAINEN


Apteekkilupaa voi hakea myös sähköisesti
16.12.2015 12:00 INKERI HALONEN

Apteekkijärjestelmä 16.12.2015 12:00 INKERI HALONEN


Lääkitys aiheutti virtsatievaivoja
15.12.2015 12:25 EVELIINA HAGELBERG

Lääkitys kuntoon 15.12.2015 12:25 EVELIINA HAGELBERG