Epidemian toinen aalto on taas hiljentänyt etenkin kauppa- ja liikekeskuksia. Lue lisää »

Rokotushalukkuuteen vaikuttaa eniten näkemys siitä, miten rokote suojaa itsen lisäksi m... Lue lisää »

Apteekeilla voisi olla merkittävä rooli, kun iso osa väestöstä halutaan rokottaa korona... Lue lisää »

Maaliskuinen hamstraus yllätti lääketukut. Toiseen aaltoon tultiin paremmin valmistautu... Lue lisää »

Viro: Ennen kevään apteekkiuudistusta maalatut uhkakuvat eivät toteutuneet, mutta vielä... Lue lisää »

Farmaseutti tunnisti sydäninfarktin

09.04.2010 11:05

,

Aamulehti kertoi tapauksesta torstaina näyttävästi viidellä palstalla.

Närästyslääkettä ostamaan tulleen asiakkaan huono vointi herätti farmaseutti Kirsi Saaren epäilyt sydäninfarktista.

Tampereen Keskustorin apteekin farmaseutin Kirsi Saaren osaaminen ja ripeä toiminta auttoivat iäkkään tamperelaisrouvan nopeasti ensiapuun, jossa rouvan närästykseksi luulema vaiva vahvistettiin Saaren epäilemäksi sydäninfarktiksi, Aamulehti kertoi eilen.

Apteekkiin närästyslääkettä ostamaan tullut asiakas näytti farmaseutti Saaren mukaan harvinaisen huonovointiselta.  Saari kyseli asiakkaan voinnista tarkemmin, ja huomasi, ettei asiakas kärsinytkään närästyksestä, vaan todennäköisesti sydäninfarktista, sillä poltto paheni kävellessä. Saari tilasi iäkkäälle tamperelaisrouvalle saman tien ambulanssin, ja ensiavussa vaiva diagnosoitiin sydäninfarktiksi.

Nyt rouva on jo kunnossa, ja kiittää Saarta tämän toiminnasta.

– Kivut pahenivat ensiavussa. En tiedä, miten olisi käynyt, jos olisin ollut silloin linja-autossa, tuolloin sukuloimaan lähdössä ollut rouva kertoi Aamulehdelle.

Saari ei häkeltynyt tilanteesta: 15 vuoden uran aikana hän on joutunut tilaamaan kymmenkunta ambulanssia asiakkaille.

- Meidän ammattilaisten tehtävänä on tällaisissa tilanteissa olla se rauhallinen ja rauhoitteleva osapuoli, Saari sanoo Apteekkarilehdelle.

Saari toteaa Aamulehden uutisessa, että voi vain kysyä, mitä tapahtuu, jos esimerkiksi närästys- ja särkylääkkeet siirtyisivät ruokakauppoihin.

– ­Meidät on koulutettu kysymään oikeat kysymykset ja opastamaan tarvittaessa eteenpäin, Saari muistuttaa Aamulehdessä.

Saaren mukaan apteekkilaisten tehtävänä on kohdata ihmisen tilanne sellaisena kuin se on.

- Välillä esimerkiksi Alzheimer-potilaat saattavat sanoa jotain aivan muuta kuin mitä he oikeasti tarkoittavat. Meidän täytyy silloin kuunnella ja kysellä niin, että ymmärrämme, mitä asiakas oikeasti tarvitsee, Saari kertoo Apteekkarilehdelle. (IK)

Arkisto


Burana-Caps-valmiste vedetään pois myynnistä
24.11.2015 11:45 TIINA KUOSA

Lääketurvallisuus 24.11.2015 11:45 TIINA KUOSA


Lääkekorvaussäästöt puolittuivat
24.11.2015 11:08 INKERI HALONEN

Lääkekorvaukset 24.11.2015 11:08 INKERI HALONEN


Ensimmäinen kipulääke lisäneuvontaa vaativaksi itsehoitolääkkeeksi
24.11.2015 09:00 INKERI HALONEN

Itsehoito 24.11.2015 09:00 INKERI HALONEN


Pähkinät auttavat kolesterolin hallinnassa
23.11.2015 08:38 UUTISPALVELU DUODECIM

Ravitsemus 23.11.2015 08:38 UUTISPALVELU DUODECIM


Eija Kari ja Sirpa Peura Apteekkariliiton varapuheenjohtajiksi
20.11.2015 13:34 ERJA ELO

Apteekkariliitto 20.11.2015 13:34 ERJA ELO


Apteekkariliitto palkitsi ansiomerkeillä
20.11.2015 11:16 ERJA ELO

Palkitut 20.11.2015 11:16 ERJA ELO


Itä-Suomen yliopistolle iso lahjoitus Turusen Säätiöltä
19.11.2015 11:58 INKERI HALONEN

Koulutus 19.11.2015 11:58 INKERI HALONEN


Teemapäivä muistuttaa antibioottien vastuullisesta käytöstä
18.11.2015 09:48 ERJA ELO

antibioottiresistenssi 18.11.2015 09:48 ERJA ELO


Infektiot kasvattavat lapsella riskiä psoriaasiin – antibiootit eivät
18.11.2015 09:15 UUTISPALVELU DUODECIM

antibiootit 18.11.2015 09:15 UUTISPALVELU DUODECIM


Oppiva työyhteisö -palkinto KYSin sairaala-apteekille
14.11.2015 13:00 ERJA ELO

Palkitut 14.11.2015 13:00 ERJA ELO