Epidemian toinen aalto on taas hiljentänyt etenkin kauppa- ja liikekeskuksia. Lue lisää »

Rokotushalukkuuteen vaikuttaa eniten näkemys siitä, miten rokote suojaa itsen lisäksi m... Lue lisää »

Apteekeilla voisi olla merkittävä rooli, kun iso osa väestöstä halutaan rokottaa korona... Lue lisää »

Maaliskuinen hamstraus yllätti lääketukut. Toiseen aaltoon tultiin paremmin valmistautu... Lue lisää »

Viro: Ennen kevään apteekkiuudistusta maalatut uhkakuvat eivät toteutuneet, mutta vielä... Lue lisää »

Farmaseutti tunnisti sydäninfarktin

09.04.2010 11:05

,

Aamulehti kertoi tapauksesta torstaina näyttävästi viidellä palstalla.

Närästyslääkettä ostamaan tulleen asiakkaan huono vointi herätti farmaseutti Kirsi Saaren epäilyt sydäninfarktista.

Tampereen Keskustorin apteekin farmaseutin Kirsi Saaren osaaminen ja ripeä toiminta auttoivat iäkkään tamperelaisrouvan nopeasti ensiapuun, jossa rouvan närästykseksi luulema vaiva vahvistettiin Saaren epäilemäksi sydäninfarktiksi, Aamulehti kertoi eilen.

Apteekkiin närästyslääkettä ostamaan tullut asiakas näytti farmaseutti Saaren mukaan harvinaisen huonovointiselta.  Saari kyseli asiakkaan voinnista tarkemmin, ja huomasi, ettei asiakas kärsinytkään närästyksestä, vaan todennäköisesti sydäninfarktista, sillä poltto paheni kävellessä. Saari tilasi iäkkäälle tamperelaisrouvalle saman tien ambulanssin, ja ensiavussa vaiva diagnosoitiin sydäninfarktiksi.

Nyt rouva on jo kunnossa, ja kiittää Saarta tämän toiminnasta.

– Kivut pahenivat ensiavussa. En tiedä, miten olisi käynyt, jos olisin ollut silloin linja-autossa, tuolloin sukuloimaan lähdössä ollut rouva kertoi Aamulehdelle.

Saari ei häkeltynyt tilanteesta: 15 vuoden uran aikana hän on joutunut tilaamaan kymmenkunta ambulanssia asiakkaille.

- Meidän ammattilaisten tehtävänä on tällaisissa tilanteissa olla se rauhallinen ja rauhoitteleva osapuoli, Saari sanoo Apteekkarilehdelle.

Saari toteaa Aamulehden uutisessa, että voi vain kysyä, mitä tapahtuu, jos esimerkiksi närästys- ja särkylääkkeet siirtyisivät ruokakauppoihin.

– ­Meidät on koulutettu kysymään oikeat kysymykset ja opastamaan tarvittaessa eteenpäin, Saari muistuttaa Aamulehdessä.

Saaren mukaan apteekkilaisten tehtävänä on kohdata ihmisen tilanne sellaisena kuin se on.

- Välillä esimerkiksi Alzheimer-potilaat saattavat sanoa jotain aivan muuta kuin mitä he oikeasti tarkoittavat. Meidän täytyy silloin kuunnella ja kysellä niin, että ymmärrämme, mitä asiakas oikeasti tarvitsee, Saari kertoo Apteekkarilehdelle. (IK)

Arkisto


Varmennekortteja uusitaan apteekeissa nyt tiiviisti
11.02.2016 13:00 INKERI HALONEN

Digitalisaatio 11.02.2016 13:00 INKERI HALONEN


Intensiivinen verenpainehoito ehkäisee sydänoireita parhaiten
11.02.2016 08:21 UUTISPALVELU DUODECIM

sydän 11.02.2016 08:21 UUTISPALVELU DUODECIM


Selvitysryhmä: Fimean päätoimipaikaksi Helsinki
09.02.2016 12:55 ERJA ELO

Fimean alueellistaminen 09.02.2016 12:55 ERJA ELO


Lääkeväärennöksiä ehkäisevä koodi käyttöön kolmessa vuodessa
09.02.2016 12:15 INKERI HALONEN

Lääkeväärennökset 09.02.2016 12:15 INKERI HALONEN


Toistuvat antibioottikuurit aiheuttivat hengenvaaran
09.02.2016 10:22 EVELIINA HAGELBERG

Lääkitys kuntoon 09.02.2016 10:22 EVELIINA HAGELBERG


Salo otti kopin kaatuvista vanhuksista
08.02.2016 09:56 ERJA ELO

lääkehoidon arviointi 08.02.2016 09:56 ERJA ELO


Apteekit valmiina tekemään lääkehoitojen arviointeja
05.02.2016 11:26 ERJA ELO

Uudistuva apteekki 05.02.2016 11:26 ERJA ELO


Kuopion apteekit valmiina auttamaan lääkehoitojen arvioinneissa
05.02.2016 09:00 INKERI HALONEN

Uudistuva terveydenhuolto 05.02.2016 09:00 INKERI HALONEN


Geriatri: Ali- ja liikalääkitys yleistä vanhuspotilailla
04.02.2016 12:23 INKERI HALONEN

Lääkitys kuntoon 04.02.2016 12:23 INKERI HALONEN


Tamro aikoo sulkea logistiikkakeskuksen Oulusta
04.02.2016 09:15 INKERI HALONEN

Lääketukut 04.02.2016 09:15 INKERI HALONEN