Epidemian toinen aalto on taas hiljentänyt etenkin kauppa- ja liikekeskuksia. Lue lisää »

Rokotushalukkuuteen vaikuttaa eniten näkemys siitä, miten rokote suojaa itsen lisäksi m... Lue lisää »

Apteekeilla voisi olla merkittävä rooli, kun iso osa väestöstä halutaan rokottaa korona... Lue lisää »

Maaliskuinen hamstraus yllätti lääketukut. Toiseen aaltoon tultiin paremmin valmistautu... Lue lisää »

Viro: Ennen kevään apteekkiuudistusta maalatut uhkakuvat eivät toteutuneet, mutta vielä... Lue lisää »

Farmaseutti tunnisti sydäninfarktin

09.04.2010 11:05

,

Aamulehti kertoi tapauksesta torstaina näyttävästi viidellä palstalla.

Närästyslääkettä ostamaan tulleen asiakkaan huono vointi herätti farmaseutti Kirsi Saaren epäilyt sydäninfarktista.

Tampereen Keskustorin apteekin farmaseutin Kirsi Saaren osaaminen ja ripeä toiminta auttoivat iäkkään tamperelaisrouvan nopeasti ensiapuun, jossa rouvan närästykseksi luulema vaiva vahvistettiin Saaren epäilemäksi sydäninfarktiksi, Aamulehti kertoi eilen.

Apteekkiin närästyslääkettä ostamaan tullut asiakas näytti farmaseutti Saaren mukaan harvinaisen huonovointiselta.  Saari kyseli asiakkaan voinnista tarkemmin, ja huomasi, ettei asiakas kärsinytkään närästyksestä, vaan todennäköisesti sydäninfarktista, sillä poltto paheni kävellessä. Saari tilasi iäkkäälle tamperelaisrouvalle saman tien ambulanssin, ja ensiavussa vaiva diagnosoitiin sydäninfarktiksi.

Nyt rouva on jo kunnossa, ja kiittää Saarta tämän toiminnasta.

– Kivut pahenivat ensiavussa. En tiedä, miten olisi käynyt, jos olisin ollut silloin linja-autossa, tuolloin sukuloimaan lähdössä ollut rouva kertoi Aamulehdelle.

Saari ei häkeltynyt tilanteesta: 15 vuoden uran aikana hän on joutunut tilaamaan kymmenkunta ambulanssia asiakkaille.

- Meidän ammattilaisten tehtävänä on tällaisissa tilanteissa olla se rauhallinen ja rauhoitteleva osapuoli, Saari sanoo Apteekkarilehdelle.

Saari toteaa Aamulehden uutisessa, että voi vain kysyä, mitä tapahtuu, jos esimerkiksi närästys- ja särkylääkkeet siirtyisivät ruokakauppoihin.

– ­Meidät on koulutettu kysymään oikeat kysymykset ja opastamaan tarvittaessa eteenpäin, Saari muistuttaa Aamulehdessä.

Saaren mukaan apteekkilaisten tehtävänä on kohdata ihmisen tilanne sellaisena kuin se on.

- Välillä esimerkiksi Alzheimer-potilaat saattavat sanoa jotain aivan muuta kuin mitä he oikeasti tarkoittavat. Meidän täytyy silloin kuunnella ja kysellä niin, että ymmärrämme, mitä asiakas oikeasti tarvitsee, Saari kertoo Apteekkarilehdelle. (IK)

Arkisto


Iso-Britannia: Nivelreuman hoito aloitettava biosimilaareilla
18.04.2016 09:20 VIRPI EKHOLM

Lääkehoito 18.04.2016 09:20 VIRPI EKHOLM


Glukoosinpoistajat yllättivät epäilijät
15.04.2016 08:17 VIRPI EKHOLM

Lääkehoito 15.04.2016 08:17 VIRPI EKHOLM


Sydänviikko alkaa kohta - apteekeissa paljon tapahtumia
14.04.2016 08:00 INKERI HALONEN

Kansanterveys 14.04.2016 08:00 INKERI HALONEN


Mentorointi tukee apteekkariksi aikovia
11.04.2016 13:52

Koulutus 11.04.2016 13:52


Kotimainen vaihtoehto kiinnostaa myös apteekissa
11.04.2016 10:57 ERJA ELO

Lääkehoito 11.04.2016 10:57 ERJA ELO


Verenpaine- ja kolesterolilääkkeensä laiminlyövät kuolevat aivoverenkiertohäiriöihin
11.04.2016 10:07 UUTISPALVELU DUODECIM

Lääkehoito 11.04.2016 10:07 UUTISPALVELU DUODECIM


Osallistu Apteekkarilehden lukijatutkimukseen - voit voittaa iPad minin!
07.04.2016 15:30

Lukijatutkimus 07.04.2016 15:30


Ministeri Mäntylä: Apteekkiala tarvitsee sääntelyä
07.04.2016 08:30 ERJA ELO

Apteekkijärjestelmä 07.04.2016 08:30 ERJA ELO


Apteekkien sairaanhoitajilta apua nopeasti
06.04.2016 10:00 SENJA LARSEN

Uudistuva terveydenhuolto 06.04.2016 10:00 SENJA LARSEN


Maallikkojen antama lääkeneuvonta kukoistaa keskustelupalstoilla
05.04.2016 14:09 ERJA ELO

Digitalisaatio 05.04.2016 14:09 ERJA ELO