Epidemian toinen aalto on taas hiljentänyt etenkin kauppa- ja liikekeskuksia. Lue lisää »

Rokotushalukkuuteen vaikuttaa eniten näkemys siitä, miten rokote suojaa itsen lisäksi m... Lue lisää »

Apteekeilla voisi olla merkittävä rooli, kun iso osa väestöstä halutaan rokottaa korona... Lue lisää »

Maaliskuinen hamstraus yllätti lääketukut. Toiseen aaltoon tultiin paremmin valmistautu... Lue lisää »

Viro: Ennen kevään apteekkiuudistusta maalatut uhkakuvat eivät toteutuneet, mutta vielä... Lue lisää »

Farmaseutti tunnisti sydäninfarktin

09.04.2010 11:05

,

Aamulehti kertoi tapauksesta torstaina näyttävästi viidellä palstalla.

Närästyslääkettä ostamaan tulleen asiakkaan huono vointi herätti farmaseutti Kirsi Saaren epäilyt sydäninfarktista.

Tampereen Keskustorin apteekin farmaseutin Kirsi Saaren osaaminen ja ripeä toiminta auttoivat iäkkään tamperelaisrouvan nopeasti ensiapuun, jossa rouvan närästykseksi luulema vaiva vahvistettiin Saaren epäilemäksi sydäninfarktiksi, Aamulehti kertoi eilen.

Apteekkiin närästyslääkettä ostamaan tullut asiakas näytti farmaseutti Saaren mukaan harvinaisen huonovointiselta.  Saari kyseli asiakkaan voinnista tarkemmin, ja huomasi, ettei asiakas kärsinytkään närästyksestä, vaan todennäköisesti sydäninfarktista, sillä poltto paheni kävellessä. Saari tilasi iäkkäälle tamperelaisrouvalle saman tien ambulanssin, ja ensiavussa vaiva diagnosoitiin sydäninfarktiksi.

Nyt rouva on jo kunnossa, ja kiittää Saarta tämän toiminnasta.

– Kivut pahenivat ensiavussa. En tiedä, miten olisi käynyt, jos olisin ollut silloin linja-autossa, tuolloin sukuloimaan lähdössä ollut rouva kertoi Aamulehdelle.

Saari ei häkeltynyt tilanteesta: 15 vuoden uran aikana hän on joutunut tilaamaan kymmenkunta ambulanssia asiakkaille.

- Meidän ammattilaisten tehtävänä on tällaisissa tilanteissa olla se rauhallinen ja rauhoitteleva osapuoli, Saari sanoo Apteekkarilehdelle.

Saari toteaa Aamulehden uutisessa, että voi vain kysyä, mitä tapahtuu, jos esimerkiksi närästys- ja särkylääkkeet siirtyisivät ruokakauppoihin.

– ­Meidät on koulutettu kysymään oikeat kysymykset ja opastamaan tarvittaessa eteenpäin, Saari muistuttaa Aamulehdessä.

Saaren mukaan apteekkilaisten tehtävänä on kohdata ihmisen tilanne sellaisena kuin se on.

- Välillä esimerkiksi Alzheimer-potilaat saattavat sanoa jotain aivan muuta kuin mitä he oikeasti tarkoittavat. Meidän täytyy silloin kuunnella ja kysellä niin, että ymmärrämme, mitä asiakas oikeasti tarvitsee, Saari kertoo Apteekkarilehdelle. (IK)

Arkisto


Toistasataa apteekkia sitoutunut ympäristöajatteluun
09.03.2016 10:51 ERJA ELO

Ympäristö 09.03.2016 10:51 ERJA ELO


Millainen on apteekin rooli tulevaisuudessa? Asiaa pohtivat Blogivieraat
09.03.2016 10:12 INKERI HALONEN

Uudistuva terveydenhuolto 09.03.2016 10:12 INKERI HALONEN


Lääkekorvaukset kasvoivat
08.03.2016 11:59 INKERI HALONEN

Lääkekorvaukset 08.03.2016 11:59 INKERI HALONEN


Apteekki auttaa pienentämän jätevuorta
08.03.2016 11:09 ERJA ELO

Ympäristö 08.03.2016 11:09 ERJA ELO


Lääkejätettä syntyy jopa 100 miljoonan euron arvosta vuodessa
08.03.2016 11:00 ERJA ELO

Ympäristö 08.03.2016 11:00 ERJA ELO


Etälääkärin vastaanottopalvelu käynnistyy Vähässäkyrössä
07.03.2016 14:29 INKERI HALONEN

Uudistuva terveydenhuolto 07.03.2016 14:29 INKERI HALONEN


Joka toinen käyttää inhalaatiolääkkeitään väärin Norjassa
07.03.2016 09:52 ERJA ELO

astma 07.03.2016 09:52 ERJA ELO


Liikunta ikää parempi sydänriskin ennustaja
07.03.2016 09:08 UUTISPALVELU DUODECIM

sydän 07.03.2016 09:08 UUTISPALVELU DUODECIM


Hemofilia luo tiiviin suhteen apteekkiin
03.03.2016 14:51 INKERI HALONEN

Apteekki palvelee 03.03.2016 14:51 INKERI HALONEN


Suomalaistutkimus pika-analyysimenetelmistä palkittiin
02.03.2016 14:13 INKERI HALONEN

Tutkimus 02.03.2016 14:13 INKERI HALONEN