Epidemian toinen aalto on taas hiljentänyt etenkin kauppa- ja liikekeskuksia. Lue lisää »

Rokotushalukkuuteen vaikuttaa eniten näkemys siitä, miten rokote suojaa itsen lisäksi m... Lue lisää »

Apteekeilla voisi olla merkittävä rooli, kun iso osa väestöstä halutaan rokottaa korona... Lue lisää »

Maaliskuinen hamstraus yllätti lääketukut. Toiseen aaltoon tultiin paremmin valmistautu... Lue lisää »

Viro: Ennen kevään apteekkiuudistusta maalatut uhkakuvat eivät toteutuneet, mutta vielä... Lue lisää »

Farmaseutti tunnisti sydäninfarktin

09.04.2010 11:05

,

Aamulehti kertoi tapauksesta torstaina näyttävästi viidellä palstalla.

Närästyslääkettä ostamaan tulleen asiakkaan huono vointi herätti farmaseutti Kirsi Saaren epäilyt sydäninfarktista.

Tampereen Keskustorin apteekin farmaseutin Kirsi Saaren osaaminen ja ripeä toiminta auttoivat iäkkään tamperelaisrouvan nopeasti ensiapuun, jossa rouvan närästykseksi luulema vaiva vahvistettiin Saaren epäilemäksi sydäninfarktiksi, Aamulehti kertoi eilen.

Apteekkiin närästyslääkettä ostamaan tullut asiakas näytti farmaseutti Saaren mukaan harvinaisen huonovointiselta.  Saari kyseli asiakkaan voinnista tarkemmin, ja huomasi, ettei asiakas kärsinytkään närästyksestä, vaan todennäköisesti sydäninfarktista, sillä poltto paheni kävellessä. Saari tilasi iäkkäälle tamperelaisrouvalle saman tien ambulanssin, ja ensiavussa vaiva diagnosoitiin sydäninfarktiksi.

Nyt rouva on jo kunnossa, ja kiittää Saarta tämän toiminnasta.

– Kivut pahenivat ensiavussa. En tiedä, miten olisi käynyt, jos olisin ollut silloin linja-autossa, tuolloin sukuloimaan lähdössä ollut rouva kertoi Aamulehdelle.

Saari ei häkeltynyt tilanteesta: 15 vuoden uran aikana hän on joutunut tilaamaan kymmenkunta ambulanssia asiakkaille.

- Meidän ammattilaisten tehtävänä on tällaisissa tilanteissa olla se rauhallinen ja rauhoitteleva osapuoli, Saari sanoo Apteekkarilehdelle.

Saari toteaa Aamulehden uutisessa, että voi vain kysyä, mitä tapahtuu, jos esimerkiksi närästys- ja särkylääkkeet siirtyisivät ruokakauppoihin.

– ­Meidät on koulutettu kysymään oikeat kysymykset ja opastamaan tarvittaessa eteenpäin, Saari muistuttaa Aamulehdessä.

Saaren mukaan apteekkilaisten tehtävänä on kohdata ihmisen tilanne sellaisena kuin se on.

- Välillä esimerkiksi Alzheimer-potilaat saattavat sanoa jotain aivan muuta kuin mitä he oikeasti tarkoittavat. Meidän täytyy silloin kuunnella ja kysellä niin, että ymmärrämme, mitä asiakas oikeasti tarvitsee, Saari kertoo Apteekkarilehdelle. (IK)

Arkisto


Tehodieetti voi parantaa joidenkin potilaiden diabeteksen
29.03.2016 08:09 UUTISPALVELU DUODECIM

diabetes 29.03.2016 08:09 UUTISPALVELU DUODECIM


Lihominen nostaa lapsen verenpainetta
24.03.2016 07:48 UUTISPALVELU DUODECIM

sydän 24.03.2016 07:48 UUTISPALVELU DUODECIM


Tekstiviestit auttavat lääkkeiden muistamisessa
23.03.2016 09:50 UUTISPALVELU DUODECIM

Lääkehoito 23.03.2016 09:50 UUTISPALVELU DUODECIM


Lääkehuollon automatisoija NewIcon sai tukea kasvuun
21.03.2016 13:44 INKERI HALONEN

Digitalisaatio 21.03.2016 13:44 INKERI HALONEN


Inhaloitava steroidi lisää keuhkokuumeriskiä
21.03.2016 13:30 TIINA KUOSA

Lääkehoito 21.03.2016 13:30 TIINA KUOSA


Parasetamoli ei auta nivelrikkopotilasta
21.03.2016 08:53 UUTISPALVELU DUODECIM

Lääkehoito 21.03.2016 08:53 UUTISPALVELU DUODECIM


Lääketeollisuus ehdottaa muutosta lääkkeiden huoltovarmuuteen
18.03.2016 13:01 ERJA ELO

Lääketeollisuus 18.03.2016 13:01 ERJA ELO


Apteekkimaksu muuttuu apteekkiveroksi
18.03.2016 11:48 INKERI HALONEN

Apteekkijärjestelmä 18.03.2016 11:48 INKERI HALONEN


Näin toimii Apteekin Terveyspiste
17.03.2016 13:36 ERJA ELO

Uudistuva apteekki 17.03.2016 13:36 ERJA ELO


Suomessa toimii jo kymmenen Apteekin Terveyspistettä
17.03.2016 13:34 ERJA ELO

Uudistuva apteekki 17.03.2016 13:34 ERJA ELO