Epidemian toinen aalto on taas hiljentänyt etenkin kauppa- ja liikekeskuksia. Lue lisää »

Rokotushalukkuuteen vaikuttaa eniten näkemys siitä, miten rokote suojaa itsen lisäksi m... Lue lisää »

Apteekeilla voisi olla merkittävä rooli, kun iso osa väestöstä halutaan rokottaa korona... Lue lisää »

Maaliskuinen hamstraus yllätti lääketukut. Toiseen aaltoon tultiin paremmin valmistautu... Lue lisää »

Viro: Ennen kevään apteekkiuudistusta maalatut uhkakuvat eivät toteutuneet, mutta vielä... Lue lisää »

Farmaseutti tunnisti sydäninfarktin

09.04.2010 11:05

,

Aamulehti kertoi tapauksesta torstaina näyttävästi viidellä palstalla.

Närästyslääkettä ostamaan tulleen asiakkaan huono vointi herätti farmaseutti Kirsi Saaren epäilyt sydäninfarktista.

Tampereen Keskustorin apteekin farmaseutin Kirsi Saaren osaaminen ja ripeä toiminta auttoivat iäkkään tamperelaisrouvan nopeasti ensiapuun, jossa rouvan närästykseksi luulema vaiva vahvistettiin Saaren epäilemäksi sydäninfarktiksi, Aamulehti kertoi eilen.

Apteekkiin närästyslääkettä ostamaan tullut asiakas näytti farmaseutti Saaren mukaan harvinaisen huonovointiselta.  Saari kyseli asiakkaan voinnista tarkemmin, ja huomasi, ettei asiakas kärsinytkään närästyksestä, vaan todennäköisesti sydäninfarktista, sillä poltto paheni kävellessä. Saari tilasi iäkkäälle tamperelaisrouvalle saman tien ambulanssin, ja ensiavussa vaiva diagnosoitiin sydäninfarktiksi.

Nyt rouva on jo kunnossa, ja kiittää Saarta tämän toiminnasta.

– Kivut pahenivat ensiavussa. En tiedä, miten olisi käynyt, jos olisin ollut silloin linja-autossa, tuolloin sukuloimaan lähdössä ollut rouva kertoi Aamulehdelle.

Saari ei häkeltynyt tilanteesta: 15 vuoden uran aikana hän on joutunut tilaamaan kymmenkunta ambulanssia asiakkaille.

- Meidän ammattilaisten tehtävänä on tällaisissa tilanteissa olla se rauhallinen ja rauhoitteleva osapuoli, Saari sanoo Apteekkarilehdelle.

Saari toteaa Aamulehden uutisessa, että voi vain kysyä, mitä tapahtuu, jos esimerkiksi närästys- ja särkylääkkeet siirtyisivät ruokakauppoihin.

– ­Meidät on koulutettu kysymään oikeat kysymykset ja opastamaan tarvittaessa eteenpäin, Saari muistuttaa Aamulehdessä.

Saaren mukaan apteekkilaisten tehtävänä on kohdata ihmisen tilanne sellaisena kuin se on.

- Välillä esimerkiksi Alzheimer-potilaat saattavat sanoa jotain aivan muuta kuin mitä he oikeasti tarkoittavat. Meidän täytyy silloin kuunnella ja kysellä niin, että ymmärrämme, mitä asiakas oikeasti tarvitsee, Saari kertoo Apteekkarilehdelle. (IK)

Arkisto


Farmaseuttinen yhdistys jakaa apurahoja
03.01.2020 10:02 ERKKI KOSTIAINEN

Apurahat 03.01.2020 10:02 ERKKI KOSTIAINEN


Tule hyvä kakku – Stefan Wentjärvi leipoo Esperille uutta alkua
02.01.2020 09:22 OLLI-PEKKA TIAINEN

Lääkitysturvallisuus 02.01.2020 09:22 OLLI-PEKKA TIAINEN


Koivuallergian siedätys onnistuu vihdoin kotona
31.12.2019 11:25 VIRPI EKHOLM

allergia 31.12.2019 11:25 VIRPI EKHOLM


Farmasialiitto käynnistää työtaistelutoimet
22.12.2019 20:05 ERKKI KOSTIAINEN

Työmarkkinat 22.12.2019 20:05 ERKKI KOSTIAINEN


Kauppakeskukset imevät apteekkeja – apteekkarit kertovat miksi
19.12.2019 11:50 TARU TAIPALE

Apteekkijärjestelmä 19.12.2019 11:50 TARU TAIPALE


Probioottivoide voisi auttaa atoopikkoa
19.12.2019 10:52 VIRPI EKHOLM

allergia 19.12.2019 10:52 VIRPI EKHOLM


Ikämiehen vatsavaivat katosivat
17.12.2019 12:35 PILVI MOBERG

Lääkitys kuntoon 17.12.2019 12:35 PILVI MOBERG


Diabetekselta suojaavan geenivirheen mekanismi selvisi
16.12.2019 12:01 VIRPI EKHOLM

diabetes 16.12.2019 12:01 VIRPI EKHOLM


Lääkealan uudistaminen alkaa
13.12.2019 13:25 OLLI-PEKKA TIAINEN

Apteekkijärjestelmä 13.12.2019 13:25 OLLI-PEKKA TIAINEN


Oireetonkin matkailija voi kantaa ripulibakteeria
12.12.2019 16:34 VIRPI EKHOLM

antibioottiresistenssi 12.12.2019 16:34 VIRPI EKHOLM