Epidemian toinen aalto on taas hiljentänyt etenkin kauppa- ja liikekeskuksia. Lue lisää »

Rokotushalukkuuteen vaikuttaa eniten näkemys siitä, miten rokote suojaa itsen lisäksi m... Lue lisää »

Apteekeilla voisi olla merkittävä rooli, kun iso osa väestöstä halutaan rokottaa korona... Lue lisää »

Maaliskuinen hamstraus yllätti lääketukut. Toiseen aaltoon tultiin paremmin valmistautu... Lue lisää »

Viro: Ennen kevään apteekkiuudistusta maalatut uhkakuvat eivät toteutuneet, mutta vielä... Lue lisää »

Farmaseutti tunnisti sydäninfarktin

09.04.2010 11:05

,

Aamulehti kertoi tapauksesta torstaina näyttävästi viidellä palstalla.

Närästyslääkettä ostamaan tulleen asiakkaan huono vointi herätti farmaseutti Kirsi Saaren epäilyt sydäninfarktista.

Tampereen Keskustorin apteekin farmaseutin Kirsi Saaren osaaminen ja ripeä toiminta auttoivat iäkkään tamperelaisrouvan nopeasti ensiapuun, jossa rouvan närästykseksi luulema vaiva vahvistettiin Saaren epäilemäksi sydäninfarktiksi, Aamulehti kertoi eilen.

Apteekkiin närästyslääkettä ostamaan tullut asiakas näytti farmaseutti Saaren mukaan harvinaisen huonovointiselta.  Saari kyseli asiakkaan voinnista tarkemmin, ja huomasi, ettei asiakas kärsinytkään närästyksestä, vaan todennäköisesti sydäninfarktista, sillä poltto paheni kävellessä. Saari tilasi iäkkäälle tamperelaisrouvalle saman tien ambulanssin, ja ensiavussa vaiva diagnosoitiin sydäninfarktiksi.

Nyt rouva on jo kunnossa, ja kiittää Saarta tämän toiminnasta.

– Kivut pahenivat ensiavussa. En tiedä, miten olisi käynyt, jos olisin ollut silloin linja-autossa, tuolloin sukuloimaan lähdössä ollut rouva kertoi Aamulehdelle.

Saari ei häkeltynyt tilanteesta: 15 vuoden uran aikana hän on joutunut tilaamaan kymmenkunta ambulanssia asiakkaille.

- Meidän ammattilaisten tehtävänä on tällaisissa tilanteissa olla se rauhallinen ja rauhoitteleva osapuoli, Saari sanoo Apteekkarilehdelle.

Saari toteaa Aamulehden uutisessa, että voi vain kysyä, mitä tapahtuu, jos esimerkiksi närästys- ja särkylääkkeet siirtyisivät ruokakauppoihin.

– ­Meidät on koulutettu kysymään oikeat kysymykset ja opastamaan tarvittaessa eteenpäin, Saari muistuttaa Aamulehdessä.

Saaren mukaan apteekkilaisten tehtävänä on kohdata ihmisen tilanne sellaisena kuin se on.

- Välillä esimerkiksi Alzheimer-potilaat saattavat sanoa jotain aivan muuta kuin mitä he oikeasti tarkoittavat. Meidän täytyy silloin kuunnella ja kysellä niin, että ymmärrämme, mitä asiakas oikeasti tarvitsee, Saari kertoo Apteekkarilehdelle. (IK)

Arkisto


Viron apteekkiuudistus kääntyi tappeluksi
19.02.2020 08:20 ALMA ONALI

Apteekkijärjestelmä 19.02.2020 08:20 ALMA ONALI


Sairas muutos – ilmaston lämpeneminen tuo Suomeen tauteja ja äärimmäisiä säitä
17.02.2020 11:50 TARU VANHALA

Ilmastonmuutos 17.02.2020 11:50 TARU VANHALA


Hinta ei aina ratkaise lääkkeen valintaa
14.02.2020 08:56 TARU VANHALA

Lääkevaihto 14.02.2020 08:56 TARU VANHALA


Tamron lääkekuljetuksia siirtyy PostNordille – apteekit huolissaan uutisista
13.02.2020 09:28 HANNA HYVÄRINEN

Lääkekuljetukset 13.02.2020 09:28 HANNA HYVÄRINEN


Fimea seuraa koronavirusepidemian vaikutuksia lääkkeiden saatavuuteen
12.02.2020 14:47 ERJA ELO

Saatavuusongelmat 12.02.2020 14:47 ERJA ELO


Annosjakelun asiakasmaksu ihmetyttää
11.02.2020 13:53 ERJA ELO

Annosjakelu 11.02.2020 13:53 ERJA ELO


Osteoporoosia sairastavien neuvonta toteutuu huonosti
11.02.2020 10:13 VIRPI EKHOLM

Osteoporoosi 11.02.2020 10:13 VIRPI EKHOLM


Vanhuspalveluiden henkilöstömitoitus rahoitetaan osin lääkehuollosta leikkaamalla
06.02.2020 17:19 ERKKI KOSTIAINEN

apteekkitalous 06.02.2020 17:19 ERKKI KOSTIAINEN


Farmaseuttien kuormitus aiheuttaa vaaratilanteita isoissa ketjuapteekeissa Yhdysvalloissa
06.02.2020 09:33 HANNA HYVÄRINEN

Ammattietiikka 06.02.2020 09:33 HANNA HYVÄRINEN


Siitepölykausi alkoi poikkeuksellisen aikaisin
05.02.2020 08:15 ERJA ELO

allergia 05.02.2020 08:15 ERJA ELO