Epidemian toinen aalto on taas hiljentänyt etenkin kauppa- ja liikekeskuksia. Lue lisää »

Rokotushalukkuuteen vaikuttaa eniten näkemys siitä, miten rokote suojaa itsen lisäksi m... Lue lisää »

Apteekeilla voisi olla merkittävä rooli, kun iso osa väestöstä halutaan rokottaa korona... Lue lisää »

Maaliskuinen hamstraus yllätti lääketukut. Toiseen aaltoon tultiin paremmin valmistautu... Lue lisää »

Viro: Ennen kevään apteekkiuudistusta maalatut uhkakuvat eivät toteutuneet, mutta vielä... Lue lisää »

Farmaseutti tunnisti sydäninfarktin

09.04.2010 11:05

,

Aamulehti kertoi tapauksesta torstaina näyttävästi viidellä palstalla.

Närästyslääkettä ostamaan tulleen asiakkaan huono vointi herätti farmaseutti Kirsi Saaren epäilyt sydäninfarktista.

Tampereen Keskustorin apteekin farmaseutin Kirsi Saaren osaaminen ja ripeä toiminta auttoivat iäkkään tamperelaisrouvan nopeasti ensiapuun, jossa rouvan närästykseksi luulema vaiva vahvistettiin Saaren epäilemäksi sydäninfarktiksi, Aamulehti kertoi eilen.

Apteekkiin närästyslääkettä ostamaan tullut asiakas näytti farmaseutti Saaren mukaan harvinaisen huonovointiselta.  Saari kyseli asiakkaan voinnista tarkemmin, ja huomasi, ettei asiakas kärsinytkään närästyksestä, vaan todennäköisesti sydäninfarktista, sillä poltto paheni kävellessä. Saari tilasi iäkkäälle tamperelaisrouvalle saman tien ambulanssin, ja ensiavussa vaiva diagnosoitiin sydäninfarktiksi.

Nyt rouva on jo kunnossa, ja kiittää Saarta tämän toiminnasta.

– Kivut pahenivat ensiavussa. En tiedä, miten olisi käynyt, jos olisin ollut silloin linja-autossa, tuolloin sukuloimaan lähdössä ollut rouva kertoi Aamulehdelle.

Saari ei häkeltynyt tilanteesta: 15 vuoden uran aikana hän on joutunut tilaamaan kymmenkunta ambulanssia asiakkaille.

- Meidän ammattilaisten tehtävänä on tällaisissa tilanteissa olla se rauhallinen ja rauhoitteleva osapuoli, Saari sanoo Apteekkarilehdelle.

Saari toteaa Aamulehden uutisessa, että voi vain kysyä, mitä tapahtuu, jos esimerkiksi närästys- ja särkylääkkeet siirtyisivät ruokakauppoihin.

– ­Meidät on koulutettu kysymään oikeat kysymykset ja opastamaan tarvittaessa eteenpäin, Saari muistuttaa Aamulehdessä.

Saaren mukaan apteekkilaisten tehtävänä on kohdata ihmisen tilanne sellaisena kuin se on.

- Välillä esimerkiksi Alzheimer-potilaat saattavat sanoa jotain aivan muuta kuin mitä he oikeasti tarkoittavat. Meidän täytyy silloin kuunnella ja kysellä niin, että ymmärrämme, mitä asiakas oikeasti tarvitsee, Saari kertoo Apteekkarilehdelle. (IK)

Arkisto


Farmaseuttien apu usein tarpeen itsehoitolääkkeiden valinnassa
28.02.2020 09:14 HANNA HYVÄRINEN

Itsehoito 28.02.2020 09:14 HANNA HYVÄRINEN


Väitös: Apteekeissa on valtavasti hyödyntämätöntä osaamista
27.02.2020 09:15 ERJA ELO

Apteekki palvelee 27.02.2020 09:15 ERJA ELO


Visiona maailman paras apteekkipalvelu
25.02.2020 09:35 ERJA ELO

Apteekkariliitto 25.02.2020 09:35 ERJA ELO


Emerade-adrenaliinikynät pyydetään palauttamaan apteekkiin
24.02.2020 12:00 TARU VANHALA

Takaisinveto 24.02.2020 12:00 TARU VANHALA


Joka neljäs ikääntyneiden erikoissairaanhoidon päivystyskäynti johtuu lääkehaitoista
24.02.2020 11:55 ERJA ELO

Potilasturvallisus 24.02.2020 11:55 ERJA ELO


Anssi Pulkkinen: Onnistuminen tulee yhteistyöllä
24.02.2020 08:30 HANNA HYVÄRINEN

Kentältä 24.02.2020 08:30 HANNA HYVÄRINEN


Lääkkeiden tukkumyynti kasvoi
21.02.2020 08:08 ERKKI KOSTIAINEN

Lääketalous 21.02.2020 08:08 ERKKI KOSTIAINEN


Kuntapäättäjät arvostavat apteekkiyhteistyötä
21.02.2020 07:45 ERKKI KOSTIAINEN

Lääkejakelu 21.02.2020 07:45 ERKKI KOSTIAINEN


Influenssaepidemian huippu on vasta tulossa
20.02.2020 08:39 HANNA HYVÄRINEN

Influenssarokotus 20.02.2020 08:39 HANNA HYVÄRINEN


Suomalaiset ovat tyytyväisiä apteekkeihin
19.02.2020 08:53 ERKKI KOSTIAINEN

Apteekki palvelee 19.02.2020 08:53 ERKKI KOSTIAINEN