Epidemian toinen aalto on taas hiljentänyt etenkin kauppa- ja liikekeskuksia. Lue lisää »

Rokotushalukkuuteen vaikuttaa eniten näkemys siitä, miten rokote suojaa itsen lisäksi m... Lue lisää »

Apteekeilla voisi olla merkittävä rooli, kun iso osa väestöstä halutaan rokottaa korona... Lue lisää »

Maaliskuinen hamstraus yllätti lääketukut. Toiseen aaltoon tultiin paremmin valmistautu... Lue lisää »

Viro: Ennen kevään apteekkiuudistusta maalatut uhkakuvat eivät toteutuneet, mutta vielä... Lue lisää »

Farmaseutti tunnisti sydäninfarktin

09.04.2010 11:05

,

Aamulehti kertoi tapauksesta torstaina näyttävästi viidellä palstalla.

Närästyslääkettä ostamaan tulleen asiakkaan huono vointi herätti farmaseutti Kirsi Saaren epäilyt sydäninfarktista.

Tampereen Keskustorin apteekin farmaseutin Kirsi Saaren osaaminen ja ripeä toiminta auttoivat iäkkään tamperelaisrouvan nopeasti ensiapuun, jossa rouvan närästykseksi luulema vaiva vahvistettiin Saaren epäilemäksi sydäninfarktiksi, Aamulehti kertoi eilen.

Apteekkiin närästyslääkettä ostamaan tullut asiakas näytti farmaseutti Saaren mukaan harvinaisen huonovointiselta.  Saari kyseli asiakkaan voinnista tarkemmin, ja huomasi, ettei asiakas kärsinytkään närästyksestä, vaan todennäköisesti sydäninfarktista, sillä poltto paheni kävellessä. Saari tilasi iäkkäälle tamperelaisrouvalle saman tien ambulanssin, ja ensiavussa vaiva diagnosoitiin sydäninfarktiksi.

Nyt rouva on jo kunnossa, ja kiittää Saarta tämän toiminnasta.

– Kivut pahenivat ensiavussa. En tiedä, miten olisi käynyt, jos olisin ollut silloin linja-autossa, tuolloin sukuloimaan lähdössä ollut rouva kertoi Aamulehdelle.

Saari ei häkeltynyt tilanteesta: 15 vuoden uran aikana hän on joutunut tilaamaan kymmenkunta ambulanssia asiakkaille.

- Meidän ammattilaisten tehtävänä on tällaisissa tilanteissa olla se rauhallinen ja rauhoitteleva osapuoli, Saari sanoo Apteekkarilehdelle.

Saari toteaa Aamulehden uutisessa, että voi vain kysyä, mitä tapahtuu, jos esimerkiksi närästys- ja särkylääkkeet siirtyisivät ruokakauppoihin.

– ­Meidät on koulutettu kysymään oikeat kysymykset ja opastamaan tarvittaessa eteenpäin, Saari muistuttaa Aamulehdessä.

Saaren mukaan apteekkilaisten tehtävänä on kohdata ihmisen tilanne sellaisena kuin se on.

- Välillä esimerkiksi Alzheimer-potilaat saattavat sanoa jotain aivan muuta kuin mitä he oikeasti tarkoittavat. Meidän täytyy silloin kuunnella ja kysellä niin, että ymmärrämme, mitä asiakas oikeasti tarvitsee, Saari kertoo Apteekkarilehdelle. (IK)

Arkisto


Lääkeroboteille mietitään uusia tehtäviä
15.11.2019 14:42 TARU TAIPALE

Lääkitysturvallisuus 15.11.2019 14:42 TARU TAIPALE


Virolainen sähköinen resepti kelpaa Suomessa maaliskuussa
15.11.2019 12:15 ERJA ELO

Lääkemääräykset 15.11.2019 12:15 ERJA ELO


Jorviin avautuu apteekki maaliskuussa
14.11.2019 13:06 OLLI-PEKKA TIAINEN

Apteekkiluvat 14.11.2019 13:06 OLLI-PEKKA TIAINEN


Diklofenaakkia siirtyy reseptimyyntiin Ruotsissa
08.11.2019 09:00 EMMI PUUMALAINEN

itsehoito 08.11.2019 09:00 EMMI PUUMALAINEN


Markus Henriksson jatkaa Valviran johdossa
07.11.2019 14:42 OLLI-PEKKA TIAINEN

Nimitykset 07.11.2019 14:42 OLLI-PEKKA TIAINEN


Apteekit yllättivät Nenäpäivä-tempauksella
06.11.2019 15:20 ERJA ELO

Yhteiskuntavastuu 06.11.2019 15:20 ERJA ELO


Outi Antilasta Kelan pääjohtaja
05.11.2019 19:08 OLLI-PEKKA TIAINEN

Nimitykset 05.11.2019 19:08 OLLI-PEKKA TIAINEN


Biosimilaarien apteekkivaihto laajenee Euroopassa
01.11.2019 15:20 OLLI-PEKKA TIAINEN

Biosimilaarit 01.11.2019 15:20 OLLI-PEKKA TIAINEN


Ensimmäinen lääkitysturvallisuuden apulaisprofessori esittää alalle omaa tutkimus- ja kehittämisyksikköä
31.10.2019 16:10 EMMI PUUMALAINEN

Lääkitysturvallisuus 31.10.2019 16:10 EMMI PUUMALAINEN


Hypoglykemian hoito helpottuu
28.10.2019 12:00 EMMI PUUMALAINEN

diabetes 28.10.2019 12:00 EMMI PUUMALAINEN