Epidemian toinen aalto on taas hiljentänyt etenkin kauppa- ja liikekeskuksia. Lue lisää »

Rokotushalukkuuteen vaikuttaa eniten näkemys siitä, miten rokote suojaa itsen lisäksi m... Lue lisää »

Apteekeilla voisi olla merkittävä rooli, kun iso osa väestöstä halutaan rokottaa korona... Lue lisää »

Maaliskuinen hamstraus yllätti lääketukut. Toiseen aaltoon tultiin paremmin valmistautu... Lue lisää »

Viro: Ennen kevään apteekkiuudistusta maalatut uhkakuvat eivät toteutuneet, mutta vielä... Lue lisää »

Rikkinäistä puhelinta

28.02.2013 08:14

 

RIKKINÄINEN PUHELIN on oivaltava leikki, josta myös suomalainen työelämä voisi oppia. Leikissä tarinaa kerrotaan kuiskaamalla toisille osallistujille ja lopulta kertomus on muuttanut niin paljon muotoaan, että se eroaa huomattavasti alkuperäisestä.

Leikki toimii vertauskuvana eri ammattikuntien viestinnän haasteille. Nyky-yhteiskunnan toimivuuden taustalla ovat paljolti korkeasti koulutetut ja erikoistuneet ammattiryhmät. Jokainen ammattikunta osaa yleensä viestiä luontevasti keskenään, mutta kommunikaatio muiden ryhmien kanssa on usein haasteellisempaa.

Esimerkiksi eri asiantuntijat puhuvat samasta ilmiöstä jo hyvin erilaisin käsittein. Verkkotiedottajalle verkko on ensisijaisesti netti, IT-ihmiselle tuotantoympäristö, jossa loppukäyttäjät liikkuvat ja myyntipäällikölle markkinointikanava, jonka avulla tavoitetaan asiakkaita ja sidosryhmiä.

Se, mikä käsite netistä kulloinkin omaksutaan puheeseen, ohjaa tulkintaamme ilmiöstä: kyseessä on siis pienimuotoinen valtapeli.

Verkkoviestinnän onnistumisen kannalta eri ammattiryhmien tulisi kuitenkin kommunikoida riittävässä yhteisymmärryksessä, jotta toiminta ylipäätään olisi menestyksellistä.

Onkin kiinnostavaa nähdä, syntyykö tulevaisuudessa erillinen viestintäkonsulttien ryhmä, jonka tehtävänä on yksinkertaisesti tulkita työelämässä vaikuttavien eri osapuolten toiveita, tarpeita ja kieltä.

Vaikka työelämän uudistusten läpivienti sujuisikin yleisesti ottaen jouhevasti, eri ammattikuntien kulttuurierot kannattaa ainakin tiedostaa. Alla oleva kuva havainnollistaa hauskasti projektisuunnitelmien, kielipelien ja työpaikoilla vaikuttavien toimintatapojen yhteentörmäystä. Lopputuloksena on niukin naukin koossa pysyvä himmeli, vaikka käyttäjän toiveissa oli saada ainoastaan hyvä tuote. Uskon, että tulevaisuudessa verkkoviestinnän suunnittelussa korostuu entistä enemmän kokonaisuuksien hahmottaminen teknisen osaamisen rinnalla.

Ilkka Salmela

Kirjoittaja on Apteekkariliiton verkkotiedottaja.

© businessballs.com



Osallistu keskusteluun

Kommenttisi tulee näkyviin vasta kun keskustelun valvoja on hyväksynyt sen julkaistavaksi. Emme julkaise hyvien tapojen vastaisia emmekä aiheeseen liittymättömiä kommentteja.


Somessa kokonaisuus unohtuu
28.08.2020 14:07 ERKKI KOSTIAINEN

Omat blogit 28.08.2020 14:07 ERKKI KOSTIAINEN


Sopivan kokoinen uudistus
03.07.2020 12:28 ERKKI KOSTIAINEN

Omat blogit 03.07.2020 12:28 ERKKI KOSTIAINEN


Digitaaliset ratkaisut edesauttavat lääkehoidon kokonaisuuden optimointia
22.05.2020 08:39 HENNA KYLLÖNEN

Omat blogit 22.05.2020 08:39 HENNA KYLLÖNEN


Maskit hämmentävät
13.05.2020 11:43 ERKKI KOSTIAINEN

Omat blogit 13.05.2020 11:43 ERKKI KOSTIAINEN


Apteekit etulinjassa koronaepidemiassa – Viro palasi proviisoriomistukseen
03.04.2020 15:04 MERJA HIRVONEN

Omat blogit 03.04.2020 15:04 MERJA HIRVONEN


Harkiten ja vaikutukset arvioiden
23.01.2020 12:28 ERKKI KOSTIAINEN

Omat blogit 23.01.2020 12:28 ERKKI KOSTIAINEN


Ei tuote, vaan hoito
14.11.2019 16:51 MERJA HIRVONEN

Apteekkijärjestelmä 14.11.2019 16:51 MERJA HIRVONEN


Vastuullisuutta parhaimmillaan
04.11.2019 10:00 ERKKI KOSTIAINEN

Verotus 04.11.2019 10:00 ERKKI KOSTIAINEN


Lakanapyykistä lääkkeisiin
23.08.2019 12:13 OLLI-PEKKA TIAINEN

Saatavuusongelmat 23.08.2019 12:13 OLLI-PEKKA TIAINEN


Vuosikymmen viitehintaa
01.04.2019 09:59 ERKKI KOSTIAINEN

Omat blogit 01.04.2019 09:59 ERKKI KOSTIAINEN