Epidemian toinen aalto on taas hiljentänyt etenkin kauppa- ja liikekeskuksia. Lue lisää »

Rokotushalukkuuteen vaikuttaa eniten näkemys siitä, miten rokote suojaa itsen lisäksi m... Lue lisää »

Apteekeilla voisi olla merkittävä rooli, kun iso osa väestöstä halutaan rokottaa korona... Lue lisää »

Maaliskuinen hamstraus yllätti lääketukut. Toiseen aaltoon tultiin paremmin valmistautu... Lue lisää »

Viro: Ennen kevään apteekkiuudistusta maalatut uhkakuvat eivät toteutuneet, mutta vielä... Lue lisää »

Rikkinäistä puhelinta

28.02.2013 08:14

 

RIKKINÄINEN PUHELIN on oivaltava leikki, josta myös suomalainen työelämä voisi oppia. Leikissä tarinaa kerrotaan kuiskaamalla toisille osallistujille ja lopulta kertomus on muuttanut niin paljon muotoaan, että se eroaa huomattavasti alkuperäisestä.

Leikki toimii vertauskuvana eri ammattikuntien viestinnän haasteille. Nyky-yhteiskunnan toimivuuden taustalla ovat paljolti korkeasti koulutetut ja erikoistuneet ammattiryhmät. Jokainen ammattikunta osaa yleensä viestiä luontevasti keskenään, mutta kommunikaatio muiden ryhmien kanssa on usein haasteellisempaa.

Esimerkiksi eri asiantuntijat puhuvat samasta ilmiöstä jo hyvin erilaisin käsittein. Verkkotiedottajalle verkko on ensisijaisesti netti, IT-ihmiselle tuotantoympäristö, jossa loppukäyttäjät liikkuvat ja myyntipäällikölle markkinointikanava, jonka avulla tavoitetaan asiakkaita ja sidosryhmiä.

Se, mikä käsite netistä kulloinkin omaksutaan puheeseen, ohjaa tulkintaamme ilmiöstä: kyseessä on siis pienimuotoinen valtapeli.

Verkkoviestinnän onnistumisen kannalta eri ammattiryhmien tulisi kuitenkin kommunikoida riittävässä yhteisymmärryksessä, jotta toiminta ylipäätään olisi menestyksellistä.

Onkin kiinnostavaa nähdä, syntyykö tulevaisuudessa erillinen viestintäkonsulttien ryhmä, jonka tehtävänä on yksinkertaisesti tulkita työelämässä vaikuttavien eri osapuolten toiveita, tarpeita ja kieltä.

Vaikka työelämän uudistusten läpivienti sujuisikin yleisesti ottaen jouhevasti, eri ammattikuntien kulttuurierot kannattaa ainakin tiedostaa. Alla oleva kuva havainnollistaa hauskasti projektisuunnitelmien, kielipelien ja työpaikoilla vaikuttavien toimintatapojen yhteentörmäystä. Lopputuloksena on niukin naukin koossa pysyvä himmeli, vaikka käyttäjän toiveissa oli saada ainoastaan hyvä tuote. Uskon, että tulevaisuudessa verkkoviestinnän suunnittelussa korostuu entistä enemmän kokonaisuuksien hahmottaminen teknisen osaamisen rinnalla.

Ilkka Salmela

Kirjoittaja on Apteekkariliiton verkkotiedottaja.

© businessballs.com



Osallistu keskusteluun

Kommenttisi tulee näkyviin vasta kun keskustelun valvoja on hyväksynyt sen julkaistavaksi. Emme julkaise hyvien tapojen vastaisia emmekä aiheeseen liittymättömiä kommentteja.


Omistajat ohjaavat apteekkien kehitystä
04.10.2018 08:30 ELINA AALTONEN

Apteekkijärjestelmä 04.10.2018 08:30 ELINA AALTONEN


Annosjakelun keskittyminen vaarantaa lääkitysturvallisuuden
12.09.2018 09:54 ANNIKA KOIVISTO

Oma blogi 12.09.2018 09:54 ANNIKA KOIVISTO


Miksi apteekeista luotiin totuudenvastaista mielikuvaa?
02.07.2018 09:29 ERKKI KOSTIAINEN

Omat blogit 02.07.2018 09:29 ERKKI KOSTIAINEN


Valikoituja faktoja
26.06.2018 09:20 MERJA HIRVONEN

Oma blogi 26.06.2018 09:20 MERJA HIRVONEN


Tupakoinnin vähentämisen uudet suuntaukset
11.06.2018 13:33 EEVA TERÄSALMI

Blogivieras 11.06.2018 13:33 EEVA TERÄSALMI


Suun kautta Itämereen
04.05.2018 11:30 SANNA SIISSALO

Oma blogi 04.05.2018 11:30 SANNA SIISSALO


Asiantuntemus riittää, mutta riittääkö riippumattomuus?
09.03.2018 08:03 ERKKI KOSTIAINEN

Oma blogi 09.03.2018 08:03 ERKKI KOSTIAINEN


Apteekkirokotusten määrä kasvaa maailmalla
19.02.2018 11:25 ANNIKA KOIVISTO

Oma blogi 19.02.2018 11:25 ANNIKA KOIVISTO


Apteekkien neuvoilla torjutaan itsehoitolääkkeiden haittoja
08.02.2018 09:00 ELINA AALTONEN

Omat blogit 08.02.2018 09:00 ELINA AALTONEN


Valeapteekki jatkaa harhaanjohtamista
10.11.2017 10:41 ERKKI KOSTIAINEN

Oma blogi 10.11.2017 10:41 ERKKI KOSTIAINEN