Epidemian toinen aalto on taas hiljentänyt etenkin kauppa- ja liikekeskuksia. Lue lisää »

Rokotushalukkuuteen vaikuttaa eniten näkemys siitä, miten rokote suojaa itsen lisäksi m... Lue lisää »

Apteekeilla voisi olla merkittävä rooli, kun iso osa väestöstä halutaan rokottaa korona... Lue lisää »

Maaliskuinen hamstraus yllätti lääketukut. Toiseen aaltoon tultiin paremmin valmistautu... Lue lisää »

Viro: Ennen kevään apteekkiuudistusta maalatut uhkakuvat eivät toteutuneet, mutta vielä... Lue lisää »

Rikkinäistä puhelinta

28.02.2013 08:14

 

RIKKINÄINEN PUHELIN on oivaltava leikki, josta myös suomalainen työelämä voisi oppia. Leikissä tarinaa kerrotaan kuiskaamalla toisille osallistujille ja lopulta kertomus on muuttanut niin paljon muotoaan, että se eroaa huomattavasti alkuperäisestä.

Leikki toimii vertauskuvana eri ammattikuntien viestinnän haasteille. Nyky-yhteiskunnan toimivuuden taustalla ovat paljolti korkeasti koulutetut ja erikoistuneet ammattiryhmät. Jokainen ammattikunta osaa yleensä viestiä luontevasti keskenään, mutta kommunikaatio muiden ryhmien kanssa on usein haasteellisempaa.

Esimerkiksi eri asiantuntijat puhuvat samasta ilmiöstä jo hyvin erilaisin käsittein. Verkkotiedottajalle verkko on ensisijaisesti netti, IT-ihmiselle tuotantoympäristö, jossa loppukäyttäjät liikkuvat ja myyntipäällikölle markkinointikanava, jonka avulla tavoitetaan asiakkaita ja sidosryhmiä.

Se, mikä käsite netistä kulloinkin omaksutaan puheeseen, ohjaa tulkintaamme ilmiöstä: kyseessä on siis pienimuotoinen valtapeli.

Verkkoviestinnän onnistumisen kannalta eri ammattiryhmien tulisi kuitenkin kommunikoida riittävässä yhteisymmärryksessä, jotta toiminta ylipäätään olisi menestyksellistä.

Onkin kiinnostavaa nähdä, syntyykö tulevaisuudessa erillinen viestintäkonsulttien ryhmä, jonka tehtävänä on yksinkertaisesti tulkita työelämässä vaikuttavien eri osapuolten toiveita, tarpeita ja kieltä.

Vaikka työelämän uudistusten läpivienti sujuisikin yleisesti ottaen jouhevasti, eri ammattikuntien kulttuurierot kannattaa ainakin tiedostaa. Alla oleva kuva havainnollistaa hauskasti projektisuunnitelmien, kielipelien ja työpaikoilla vaikuttavien toimintatapojen yhteentörmäystä. Lopputuloksena on niukin naukin koossa pysyvä himmeli, vaikka käyttäjän toiveissa oli saada ainoastaan hyvä tuote. Uskon, että tulevaisuudessa verkkoviestinnän suunnittelussa korostuu entistä enemmän kokonaisuuksien hahmottaminen teknisen osaamisen rinnalla.

Ilkka Salmela

Kirjoittaja on Apteekkariliiton verkkotiedottaja.

© businessballs.com



Osallistu keskusteluun

Kommenttisi tulee näkyviin vasta kun keskustelun valvoja on hyväksynyt sen julkaistavaksi. Emme julkaise hyvien tapojen vastaisia emmekä aiheeseen liittymättömiä kommentteja.


Kelan lääkemenojen kasvu ei johdu apteekkijärjestelmästä
23.04.2016 21:57 ERKKI KOSTIAINEN

Oma blogi 23.04.2016 21:57 ERKKI KOSTIAINEN


Faktat unohtuivat Vihreiden yrittäjyysohjelmassa
19.04.2016 15:38 MERJA HIRVONEN

Oma blogi 19.04.2016 15:38 MERJA HIRVONEN


Unohtivatko lääketukut vastuunsa Pohjois-Suomessa?
08.04.2016 09:01 ARJA KARJALAINEN

Oma blogi 08.04.2016 09:01 ARJA KARJALAINEN


Miksi Kanta-järjestelmän virheitä ei korvata?
21.03.2016 13:00 KIRSTI MUSTONEN

Oma blogi 21.03.2016 13:00 KIRSTI MUSTONEN


Mitä Ruotsin apteekkiuudistuksella oikeasti saavutettiin?
03.03.2016 10:57 MERJA HIRVONEN

Oma blogi 03.03.2016 10:57 MERJA HIRVONEN


Lääkityslista lupaa paljon – mutta ei apteekkilaisille
18.02.2016 09:00 ARI JANSEN

Oma blogi 18.02.2016 09:00 ARI JANSEN


Kela-kortti, väärä valttikortti!
11.02.2016 13:19 SAKARI ALARANTA

Oma blogi 11.02.2016 13:19 SAKARI ALARANTA


Apteekkijärjestelmän perusteet
23.01.2016 21:26 ERKKI KOSTIAINEN

Apteekkijärjestelmä 23.01.2016 21:26 ERKKI KOSTIAINEN


Apteekeilla annettavaa uusille sotealueille
13.11.2015 07:42 MERJA HIRVONEN

Oma blogi 13.11.2015 07:42 MERJA HIRVONEN


Suomesta Euroopan digiveturi
02.10.2015 12:40 ERKKI KOSTIAINEN

Omat blogit 02.10.2015 12:40 ERKKI KOSTIAINEN