Epidemian toinen aalto on taas hiljentänyt etenkin kauppa- ja liikekeskuksia. Lue lisää »

Rokotushalukkuuteen vaikuttaa eniten näkemys siitä, miten rokote suojaa itsen lisäksi m... Lue lisää »

Apteekeilla voisi olla merkittävä rooli, kun iso osa väestöstä halutaan rokottaa korona... Lue lisää »

Maaliskuinen hamstraus yllätti lääketukut. Toiseen aaltoon tultiin paremmin valmistautu... Lue lisää »

Viro: Ennen kevään apteekkiuudistusta maalatut uhkakuvat eivät toteutuneet, mutta vielä... Lue lisää »

Väärä tieto leviää kuin virus itse

Koronavirus   21.04.2020 11:50  HANNA HYVÄRINEN ISTOCKPHOTO

,

Väärän tiedon leviämistä koronaviruksesta on kutsuttu infodemiaksi, joka leviää siinä missä varsinainen epidemiakin.

Koronapandemian vanavedessä ilmiöksi on noussut infodemia.

Koronaviruspandemiasta leviää nyt maailmalla monenlaista väärää tietoa. Ilmiötä on kutsuttu infodemiaksi, joka leviää siinä missä varsinainen epidemiakin.

Reuters Instituutin tutkijoiden mukaan riippumattomien, englanninkieliseen materiaaliin keskittyvien, faktantarkistajien tekemät tarkistukset kasvoivat jopa 900 prosenttia tammi–maaliskuun välisenä aikana.

Kansainvälinen faktantarkistajien yhteenliittymä IFCN on kerännyt yhteen misinformaatiotapauksia ympäri maailmaa.  Myös WHO:lla on oma ”myytinmurtaja”-sivu.

Hankalaksi väärän ja oikean tiedon erottamisen tekee tutkijoiden mukaan se, että koronaepidemiaan liittyvä misinformaatio on harvoin kokonaan hatusta vedettyä. Sen sijaan se sekoittaa oikeaa ja väärää tietoa. Oikeaa tietoa vääristellään ja sitä liitetään vääriin yhteyksiin.

Misinformaatio leviää somessa

Eniten väärää tietoa liikkuu viranomaisten, esimerkiksi hallitusten, kansallisten terveysjärjestöjen tai vaikkapa WHO:n, linjauksista ja suosituksista. Toiseksi yleisintä on esittää väitteitä siitä, miten koronavirus leviää väestössä ja kuka on syypää leviämiseen.

Väärän tiedon levittäjinä ovat kunnostautuneet niin poliitikot ja julkkikset kuin tavalliset ihmiset. Kanavana toimii sosiaalinen media, vaikka some-jätit kuten Facebook ja Twitter ovatkin ilmoittaneet puuttuvansa väärän tiedon levittämiseen alustoillaan.

Tutkijat korostavat, että riippumaton media ja faktantarkistajat ovat tärkeässä roolissa väärän tiedon oikaisemisessa ja luotettavan tiedon välittämisessä. He kuitenkin huomauttavat, että aivan kuin itse tautiin, myöskään tähän ongelmaan ei ole nopeaa ja helppoa ratkaisua. Sen sijaan tarvitaan monien tahojen pitkäjänteistä ja hyvin koordinoitua yhteistyötä.

Arkisto


Apteekkari: Pyysimme Luustoliitolta kommenttia eiliseen uutiseen, ja he ohjasivat meidät ravitsemustieteen dosentti Heli Viljakaisen puheille. Viljakaisen mukaan kalsiumlisä on yhä monelle tarpeen.
07.10.2015 10:44

07.10.2015 10:44


Suomalaistutkija: Moni tarvitsee yhä kalsiumlisää
07.10.2015 10:40 INKERI HALONEN

Ravitsemus 07.10.2015 10:40 INKERI HALONEN


Apteekkari: Jatkamme tästä aiheesta iltapäivällä, kun saamme ravitsemustieteen dosentti, senioritutkija Heli Viljakaisen kommentit uutiseen :)
06.10.2015 09:59

06.10.2015 09:59


Kalsium ei ehkäise luunmurtumia – ei ruoasta eikä pillereistä saatuna
06.10.2015 09:41 UUTISPALVELU DUODECIM

Ravitsemus 06.10.2015 09:41 UUTISPALVELU DUODECIM


Apteekin puhelinneuvonnan arvoa selvitetään Ruotsissa
05.10.2015 13:42 INKERI HALONEN

Uudistuva terveydenhuolto 05.10.2015 13:42 INKERI HALONEN


Apteekkari: Viikon aluksi maistuvia muistoja Oulusta. Apteekin kehitystyön ansiota tämäkin :)
05.10.2015 10:45

05.10.2015 10:45


Apteekkari: "Lääkereseptien lisäksi lähes kaikki muukin dokumentaatio saksalaisessa apteekissa on paperilla", kirjoittaa Erkki Kostiainen.
02.10.2015 13:04

02.10.2015 13:04


Apteekkari: Harmin paikka! Vihreää farmasiaa ennakkoluulottomasti kehittävän Generation Greenin tie Helsinki Challenge -kisassa loppui. Onnea viidelle finalistille!
02.10.2015 12:02

02.10.2015 12:02


Generation Green ei selvinnyt finaaliin
02.10.2015 11:02 ERJA ELO

Lääkejätteet 02.10.2015 11:02 ERJA ELO


Apteekkari: FIP:in julkaisema piktogrammiohjelma auttaa apteekkeja, kun yhteistä kieltä asiakkaan kanssa ei ole. FIP valmistelee parhaillaan myös käytännönläheisiä ohjeita pakolaisasiakkaiden asiakaspalvelun tueksi.
01.10.2015 22:57

01.10.2015 22:57