Epidemian toinen aalto on taas hiljentänyt etenkin kauppa- ja liikekeskuksia. Lue lisää »

Rokotushalukkuuteen vaikuttaa eniten näkemys siitä, miten rokote suojaa itsen lisäksi m... Lue lisää »

Apteekeilla voisi olla merkittävä rooli, kun iso osa väestöstä halutaan rokottaa korona... Lue lisää »

Maaliskuinen hamstraus yllätti lääketukut. Toiseen aaltoon tultiin paremmin valmistautu... Lue lisää »

Viro: Ennen kevään apteekkiuudistusta maalatut uhkakuvat eivät toteutuneet, mutta vielä... Lue lisää »

Kevään kysyntäpiikki opetti lääketukkuja varautumaan yllätyksiin

Koronavirus  Lääketukut   08.12.2020 14:42  HANNA HYVÄRINEN

,

Maaliskuun raju kysyntäpiikki yllätti lääketukut. Nyt tukut kertovat olevansa paremmin varautuneita poikkeustilanteisiin. Kuva: Erkki Kostiainen

Missä olit maaliskuun puolivälissä, kun koronapandemian todettiin toden teolla rantautuneen Suomeen, ja hallitus ryhtyi poikkeustoimiin? Aika moni löysi itsensä pian tämän jälkeen kaupan kassajonosta vessapaperipaketti kainalossa tai apteekista Kela-kortti kädessä.

Apteekeissa lääkkeiden kysyntä räjähti yhdessä iltapäivässä, kun hallituksen ilmoituksesta hätääntyneet ihmiset riensivät täydentämään lääkevarastojaan ennen kotiin linnoittautumista. Tämä ajoi lääketukut toimitusvaikeuksiin ja apteekit puun ja kuoren väliin, kun tiskin toisella puolella tungeksi lääkkeitään vaativia asiakkaita ja samaan aikaan varaston puolelle ei tullut kaivattua täydennystä.

– Tilanne oli aivan absurdi. Muistan, että oli perjantai 13. päivä, kun puhelin alkoi yhtäkkiä soida, kuvaa tilannetta Oriolan toimitusjohtaja Robert Andersson.

Anderssonin mukaan lääkkeiden kysyntä kasvoi tuon perjantai-iltapäivän aikana yli 50 prosenttia. Siitä alkoi noin 10 päivää kestänyt raju kysyntäpiikki, johon ei täysin pystytty vastaamaan. Apteekkien hyllyt tyhjenivät ja asiakkaat hätääntyivät entisestään.

– Kaikkea ostettiin, mitä voitiin, kiteyttää Tamron toimitusjohtaja Kai Kaasalainen.

Moiseen yhtäkkiseen kysyntäpiikkiin vastaaminen on tukkujen mukaan jokseenkin mahdotonta, mutta keväältä opittiin silti paljon. Vaikka pandemian toinen aalto ei ole aiheuttanut vastaavanlaista hamstrausta, tukuissa ollaan nyt kevättä valmiimpia poikkeustilanteisiin.

Oriolassa on rakennettu kolme erilaista kriisiskenaariota ja suunniteltu, miten niiden toteutuessa toimitaan, kertoo toimitusjohtaja Robert Andersson. Kuva: Eeva Anundi

Priorisointia ja varautumista

Robert Anderssonin mukaan Oriolassa on varauduttu muun muassa priorisoimaan tuotteita kysynnän ja kriittisyyden mukaan.

– Kun tilanne on päällä, hammastahnat voivat jäädä varastoon. Sen sijaan varmistetaan, että esimerkiksi syöpä- ja verenpainelääkkeet saadaan toimitettua.

Lisäksi Oriolassa on rakennettu kolme erilaista kriisiskenaariota ja suunniteltu, miten niiden toteutuessa toimitaan.

Ensimmäinen skenaario on, että tilanne palautuu vähitellen normaaliksi, eikä poikkeustoimia tarvita. Toinen skenaario hahmottelee pandemian toisen aallon erilaisia vaihtoehtoja. Siinä yhtäällä on tilanne, joka todentui syksyllä esimerkiksi Italiassa ja Espanjassa, eli kriisin raju paheneminen.

– Meillä Pohjolassa taas ainakaan vielä ei ole mitään suurta kriisiä, Andersson sanoo ja koputtaa pöytää.

Kolmas skenaario on pahin mahdollinen tilanne, jossa lääkkeiden saatavuus kärsii, sairaalat täyttyvät ja jopa rahoitus takkuaa.

– Tätäkin on mietitty ja mietitään jatkuvasti. Näiden skenaarioiden puitteissa pystymme vastaamaan kaikkiin muihin tilanteisiin, paitsi siihen, jos tavaraa ei tule Suomeen tai viranomaiset ovat ottaneet asiat haltuunsa niin, että he sanelevat toimintatavat. Toivon, että tähän ei mennä, mutta siihenkin on varauduttu, Andersson sanoo.

Tamrossa tehdään toimitusjohtaja Kai Kaasalaisen mukaan nyt jatkuvaa riskiarvioperusteista suunnittelua. Myös tietojärjestelmiä on paranneltu. Kuva: Kimmo Brandt

Keskusteluyhteys on parantunut

Myös Tamrossa tehdään Kaasalaisen mukaan jatkuvaa riskiarvioperusteista suunnittelua.

– Tuntosarvet ovat herkkinä. Ajatukset toimintatavoista ovat nyt jalostuneempia kuin keväällä.

Kevään jälkeen Tamrossa on kehitetty muun muassa tietojärjestelmien toiminnallisuuksia niin, että lääkkeiden toimituksiin on käytettävissä uusia ohjausmekanismeja. Jos esimerkiksi viranomaisilta tulee määräys tietyn lääkeryhmän toimitusrajoituksista, toimintaa voidaan säädellä tietotekniikan tukemana.

Teknisiä ratkaisuja tärkeämmäksi Kaasalainen kuitenkin nostaa tiedonkulun eri toimijoiden välillä. Hän peräänkuuluttaa toimivaa keskusteluyhteyttä esimerkiksi viranomaisten ja tukkujen ja koko jakeluketjun välillä. Tässä on hänen mukaansa myös onnistuttu.

– Tällä hetkellä kyvykkyys hallita poikkeuksellisia tilanteita on jo parempi koko jakeluketjussa.

Molemmissa tukuissa on panostettu myös henkilöstön terveenä pysymiseen, sillä tukkutoiminnassa tavara liikkuu vain, jos ihmiset sitä liikuttavat. Maskit ovat käytössä ja turvallisuusohjeet tiukat.

Kaasalaisen mukaan jatkossa myös lainsäädännön muutos auttaa varautumisessa, kun vähittäisjakelulta eli apteekeilta edellytetään kahden viikon varastoa. Se luo puskuria ja tasaa paineen kohdistumista tukkuportaaseen, jos yllättävä kysyntäpiikki taas iskee.

Onko yksikanavamalli haavoittuva?

Toistaiseksi uusilta kysyntäpiikeiltä on kuitenkin vältytty. Sekä Tamron että Oriolan tilastojen mukaan tilanne on kevään jälkeen ollut lähes normaali, mitä nyt pieniä maski- ja käsidesipiikkejä on aika ajoin nähtävissä.

Keväinen härdelli herätti kuitenkin kentällä kysymyksiä siitä, onko Suomen lääkkeiden tukkujakelun yksikanavamalli liian haavoittuva poikkeustilanteiden edessä.

Sekä Kaasalainen että Andersson tyrmäävät näkemyksen.

– Olen hallituksen jäsenenä eurooppalaisessa tukkujärjestössä, jossa ovat edustettuina kaikki Euroopan maat. Siellä käytyjen keskusteluiden perusteella meillä on pärjätty paremmin kuin muualla, Andersson sanoo.

Hänen mukaansa Euroopassa on maita, joissa on jopa 50–100 lääkkeiden tukkujakelijaa.

– He sitten kilpailevat verisesti toistensa kanssa. Mielestäni se on sellainen sirkus, jota ei haluta tänne. Etenkin, kun maamme on iso ja harvaan asuttu. Meille yksikanavamalli on huoltovarmuuden näkökulmasta toimivin.
Kaasalainen on samoilla linjoilla.

– Mikään järjestelmä ei ole täysin suojassa häiriöiltä, mutta väitän, että yksikanavajärjestelmä toimii paremmin kuin monikanavainen järjestelmä. Monikanavaisen järjestelmän ongelma on myös se, ettei kukaan tiedä, paljonko kilpailijalla on mitäkin lääkettä. Meidän mallimme on läpinäkyvämpi.

Kaasalaisen mukaan yksikanavamalli on myös kustannustehokas.

– Monikanavaisen mallin kustannukset ovat noin kolminkertaiset. Ja yhteiskuntahan haluaa säästää.

Arkisto


Apteekkari: Pyysimme Luustoliitolta kommenttia eiliseen uutiseen, ja he ohjasivat meidät ravitsemustieteen dosentti Heli Viljakaisen puheille. Viljakaisen mukaan kalsiumlisä on yhä monelle tarpeen.
07.10.2015 10:44

07.10.2015 10:44


Suomalaistutkija: Moni tarvitsee yhä kalsiumlisää
07.10.2015 10:40 INKERI HALONEN

Ravitsemus 07.10.2015 10:40 INKERI HALONEN


Apteekkari: Jatkamme tästä aiheesta iltapäivällä, kun saamme ravitsemustieteen dosentti, senioritutkija Heli Viljakaisen kommentit uutiseen :)
06.10.2015 09:59

06.10.2015 09:59


Kalsium ei ehkäise luunmurtumia – ei ruoasta eikä pillereistä saatuna
06.10.2015 09:41 UUTISPALVELU DUODECIM

Ravitsemus 06.10.2015 09:41 UUTISPALVELU DUODECIM


Apteekin puhelinneuvonnan arvoa selvitetään Ruotsissa
05.10.2015 13:42 INKERI HALONEN

Uudistuva terveydenhuolto 05.10.2015 13:42 INKERI HALONEN


Apteekkari: Viikon aluksi maistuvia muistoja Oulusta. Apteekin kehitystyön ansiota tämäkin :)
05.10.2015 10:45

05.10.2015 10:45


Apteekkari: "Lääkereseptien lisäksi lähes kaikki muukin dokumentaatio saksalaisessa apteekissa on paperilla", kirjoittaa Erkki Kostiainen.
02.10.2015 13:04

02.10.2015 13:04


Apteekkari: Harmin paikka! Vihreää farmasiaa ennakkoluulottomasti kehittävän Generation Greenin tie Helsinki Challenge -kisassa loppui. Onnea viidelle finalistille!
02.10.2015 12:02

02.10.2015 12:02


Generation Green ei selvinnyt finaaliin
02.10.2015 11:02 ERJA ELO

Lääkejätteet 02.10.2015 11:02 ERJA ELO


Apteekkari: FIP:in julkaisema piktogrammiohjelma auttaa apteekkeja, kun yhteistä kieltä asiakkaan kanssa ei ole. FIP valmistelee parhaillaan myös käytännönläheisiä ohjeita pakolaisasiakkaiden asiakaspalvelun tueksi.
01.10.2015 22:57

01.10.2015 22:57