Epidemian toinen aalto on taas hiljentänyt etenkin kauppa- ja liikekeskuksia. Lue lisää »

Rokotushalukkuuteen vaikuttaa eniten näkemys siitä, miten rokote suojaa itsen lisäksi m... Lue lisää »

Apteekeilla voisi olla merkittävä rooli, kun iso osa väestöstä halutaan rokottaa korona... Lue lisää »

Maaliskuinen hamstraus yllätti lääketukut. Toiseen aaltoon tultiin paremmin valmistautu... Lue lisää »

Viro: Ennen kevään apteekkiuudistusta maalatut uhkakuvat eivät toteutuneet, mutta vielä... Lue lisää »

Tilaa ja nouda! Noutolokero auttaa kiireistä apteekkiasiakasta

Digitalisaatio   16.05.2017 09:20  ERJA ELO MIKKO KÄKELÄ

MIKKO KÄKELÄ, Lääketeknikko Johanna Satta Itäkeskuksen apteekissa.

Johanna Sattan mukaan asiakkaat ovat antaneet noutolokerosta pelkästään positiivista palautetta.

Lähes 30 apteekkia on täydentänyt digitaalista verkkopalveluaan noutoautomaatilla.

Helsingin Itäkeskuksen apteekki otti verkko-ostosten noutamista helpottavan automaatin käyttöön viime kesäkuussa, ensimmäisten joukossa.

– Noutoautomaatti on kasvattanut suosiotaan vähitellen. Ajoittain melkein kaikki 17 lokeroa ovat varattuina, kertoo lääketeknikko Johanna Satta.

Apteekin tuulikaapissa sijaitseva Smartbox-noutolokero toimii yksinkertaisesti. Asiakas tilaa tuotteet apteekin verkkopalvelusta, henkilökunta vie tilauksen muovipussissa noutolokeroon, josta asiakas hakee sen itselleen sopivaan aikaan.

Lokeron ovi aukeaa kännykkään lähetetyllä numerokoodilla. Lopuksi laite pyytää palautetta hymiönä.

– Asiakkaat ovat antaneet pelkkiä hymynaamoja, Satta kertoo.

Lääkeneuvonta puhelimitse tai chatilla

Useimmat noutopalvelun käyttäjät ovat kiireisiä työssä käyviä ihmisiä, jotka eivät halua asioida apteekissa. He tilaavat erityisesti kosmetiikkaa, vitamiineja ja intiimituotteita.

Noutolokeroon on mahdollista tilata kaikkia huoneenlämmössä säilytettäviä lääkkeitä. Lääkeneuvonta hoidetaan tilaushetkellä puhelimitse tai salatulla chatilla.

Noin 95 prosenttia tilauksista noudetaan saman päivän aikana. Välillä asiakkaat unohtavat tilauksensa, ja kahden viikon jälkeen apteekki pyytää hakemaan tavarat tiskistä.

Apteekin kannalta noutolokero tehostaa jakelua ja vapauttaa henkilökuntaa kasvokkain tapahtuvaan palveluun.

– Tämä säästää myös luontoa, koska tilauksia ei tarvitse pakata kuplamuoviin ja pahvilaatikoihin postittamista varten, Satta huomauttaa.

Älykäs softa on kotimaista työtä

Noutolokeroita valmistava Smartpickbox on Oulussa toimiva suomalainen yritys, joka aloitti toimintansa pari vuotta sitten. Kimmokkeena olivat verkkokaupan kasvu ja Postin pakettiautomaatit.Automaateista on nyt kova kysyntä monella eri toimialalla.

Smartpickboxin lokerikkoja käyttävät ruokakaupat, rautakaupat, tavaratalot sekä auto- ja kiinteistöalan yritykset.

– Meidän puolesta lokeroista voi lähettää mitä vaan: ruokakasseja, auton varaosia, työkoneita, kotiavaimia tai reseptilääkkeitä, luettelee Seppo Kangas, toinen yrityksen perustajista.

Smartpickboxilla on kilpailijoita esimerkiksi Virossa, Puolassa ja Tanskassa. Yrityksen erikoisuutena ovat koodilla aukeavat lokerot, joissa ei tarvita avainta.

– Meidän etuja ovat älykäs softa, automaatiopuoli sekä räätälöitävyys eri toimialoille. Tämä on myös pitkälti kotimainen tuote: lokerikkojen rungot, ohjauselektroniikka ja sulautetut järjestelmät on suunniteltu ja valmistettu Pohjois-Suomessa. Sähkölukot ovat peräisin Euroopasta ja näytöt Kiinasta.

Aukioloaika voi pidentyä jopa 24/7

Noutolokerot ovat Seppo Kankaan mukaan turvallisia säilytyspaikkoja. Paikallisesti toimivaan automaattiin ei pysty murtautumaan verkon kautta.

– Ovat saa tietysti auki sorkkaraudalla, mutta se herättäisi huomiota, koska automaatit sijaitsevat aina julkisilla paikoilla. Huomattavasti helpompaa on varastaa kallis kosmetiikka suoraan apteekin hyllyltä.

Smartpickbox on asentanut Suomen apteekkeihin lähes 30 automaattia, ja tilauksia on jonossa. Lokerikot sijoitetaan useimmiten liiketilojen sisälle, mutta niitä on myös kauppakeskusten käytävillä, jolloin apteekki voi pidentää aukioloaikoja jopa 24/7.

Lokerikot saa räätälöityä apteekin näköiseksi teippaamalla. Yhtenä vaihtoehtona on APTEEKKI-brändin mukainen ilme, joka on suunniteltu yhdessä Apteekkariliiton kanssa.

Arkisto


Oikaisu: Tuotepalstalla virheellinen yhteystieto
16.02.2017 12:00 INKERI HALONEN

16.02.2017 12:00 INKERI HALONEN


Kainuu kokeilee etähyvinvointipalvelua apteekeissa
16.02.2017 09:40 INKERI HALONEN

Sote ja apteekit 16.02.2017 09:40 INKERI HALONEN


Uusi sarja alkaa! Mikä on apteekin rooli uusilla sote-alueilla?
15.02.2017 10:00 INKERI HALONEN

Sote ja apteekit 15.02.2017 10:00 INKERI HALONEN


Liikunta on lääkettä hengityssairaille
14.02.2017 15:57 ERJA ELO

Liikkujan Apteekki 14.02.2017 15:57 ERJA ELO


Lapin supertalvi toi jäätyneet turistit apteekkiin
13.02.2017 09:01 INKERI HALONEN

Apteekki palvelee 13.02.2017 09:01 INKERI HALONEN


Lähes 4000 vieroitushoitoa tarvitsevaa hakee lääkkeet turvatusti apteekeista
11.02.2017 14:09 ERJA ELO

Yhteiskuntavastuu 11.02.2017 14:09 ERJA ELO


Käy kokeilemassa! Apteekkarilehden digipalvelu toimii taas
10.02.2017 10:55 INKERI HALONEN

10.02.2017 10:55 INKERI HALONEN


Onnea satavuotias Suomi! Apteekit juhlistavat tarjoamalla tuhat Lääkityksen tarkistusta maksutta
10.02.2017 10:00 INKERI HALONEN

Apteekki palvelee 10.02.2017 10:00 INKERI HALONEN


Kuluttajaliitto ja Fimea: ”Hyvä että apteekit pohtivat valikoimaansa”
09.02.2017 10:40 ERJA ELO

tuotevalikoima 09.02.2017 10:40 ERJA ELO


Apteekit saivat uudet ohjeet tuote- ja palveluvalikoimiin
09.02.2017 10:13 ERJA ELO

tuotevalikoima 09.02.2017 10:13 ERJA ELO