Epidemian toinen aalto on taas hiljentänyt etenkin kauppa- ja liikekeskuksia. Lue lisää »

Rokotushalukkuuteen vaikuttaa eniten näkemys siitä, miten rokote suojaa itsen lisäksi m... Lue lisää »

Apteekeilla voisi olla merkittävä rooli, kun iso osa väestöstä halutaan rokottaa korona... Lue lisää »

Maaliskuinen hamstraus yllätti lääketukut. Toiseen aaltoon tultiin paremmin valmistautu... Lue lisää »

Viro: Ennen kevään apteekkiuudistusta maalatut uhkakuvat eivät toteutuneet, mutta vielä... Lue lisää »

Tilaa ja nouda! Noutolokero auttaa kiireistä apteekkiasiakasta

Digitalisaatio   16.05.2017 09:20  ERJA ELO MIKKO KÄKELÄ

MIKKO KÄKELÄ, Lääketeknikko Johanna Satta Itäkeskuksen apteekissa.

Johanna Sattan mukaan asiakkaat ovat antaneet noutolokerosta pelkästään positiivista palautetta.

Lähes 30 apteekkia on täydentänyt digitaalista verkkopalveluaan noutoautomaatilla.

Helsingin Itäkeskuksen apteekki otti verkko-ostosten noutamista helpottavan automaatin käyttöön viime kesäkuussa, ensimmäisten joukossa.

– Noutoautomaatti on kasvattanut suosiotaan vähitellen. Ajoittain melkein kaikki 17 lokeroa ovat varattuina, kertoo lääketeknikko Johanna Satta.

Apteekin tuulikaapissa sijaitseva Smartbox-noutolokero toimii yksinkertaisesti. Asiakas tilaa tuotteet apteekin verkkopalvelusta, henkilökunta vie tilauksen muovipussissa noutolokeroon, josta asiakas hakee sen itselleen sopivaan aikaan.

Lokeron ovi aukeaa kännykkään lähetetyllä numerokoodilla. Lopuksi laite pyytää palautetta hymiönä.

– Asiakkaat ovat antaneet pelkkiä hymynaamoja, Satta kertoo.

Lääkeneuvonta puhelimitse tai chatilla

Useimmat noutopalvelun käyttäjät ovat kiireisiä työssä käyviä ihmisiä, jotka eivät halua asioida apteekissa. He tilaavat erityisesti kosmetiikkaa, vitamiineja ja intiimituotteita.

Noutolokeroon on mahdollista tilata kaikkia huoneenlämmössä säilytettäviä lääkkeitä. Lääkeneuvonta hoidetaan tilaushetkellä puhelimitse tai salatulla chatilla.

Noin 95 prosenttia tilauksista noudetaan saman päivän aikana. Välillä asiakkaat unohtavat tilauksensa, ja kahden viikon jälkeen apteekki pyytää hakemaan tavarat tiskistä.

Apteekin kannalta noutolokero tehostaa jakelua ja vapauttaa henkilökuntaa kasvokkain tapahtuvaan palveluun.

– Tämä säästää myös luontoa, koska tilauksia ei tarvitse pakata kuplamuoviin ja pahvilaatikoihin postittamista varten, Satta huomauttaa.

Älykäs softa on kotimaista työtä

Noutolokeroita valmistava Smartpickbox on Oulussa toimiva suomalainen yritys, joka aloitti toimintansa pari vuotta sitten. Kimmokkeena olivat verkkokaupan kasvu ja Postin pakettiautomaatit.Automaateista on nyt kova kysyntä monella eri toimialalla.

Smartpickboxin lokerikkoja käyttävät ruokakaupat, rautakaupat, tavaratalot sekä auto- ja kiinteistöalan yritykset.

– Meidän puolesta lokeroista voi lähettää mitä vaan: ruokakasseja, auton varaosia, työkoneita, kotiavaimia tai reseptilääkkeitä, luettelee Seppo Kangas, toinen yrityksen perustajista.

Smartpickboxilla on kilpailijoita esimerkiksi Virossa, Puolassa ja Tanskassa. Yrityksen erikoisuutena ovat koodilla aukeavat lokerot, joissa ei tarvita avainta.

– Meidän etuja ovat älykäs softa, automaatiopuoli sekä räätälöitävyys eri toimialoille. Tämä on myös pitkälti kotimainen tuote: lokerikkojen rungot, ohjauselektroniikka ja sulautetut järjestelmät on suunniteltu ja valmistettu Pohjois-Suomessa. Sähkölukot ovat peräisin Euroopasta ja näytöt Kiinasta.

Aukioloaika voi pidentyä jopa 24/7

Noutolokerot ovat Seppo Kankaan mukaan turvallisia säilytyspaikkoja. Paikallisesti toimivaan automaattiin ei pysty murtautumaan verkon kautta.

– Ovat saa tietysti auki sorkkaraudalla, mutta se herättäisi huomiota, koska automaatit sijaitsevat aina julkisilla paikoilla. Huomattavasti helpompaa on varastaa kallis kosmetiikka suoraan apteekin hyllyltä.

Smartpickbox on asentanut Suomen apteekkeihin lähes 30 automaattia, ja tilauksia on jonossa. Lokerikot sijoitetaan useimmiten liiketilojen sisälle, mutta niitä on myös kauppakeskusten käytävillä, jolloin apteekki voi pidentää aukioloaikoja jopa 24/7.

Lokerikot saa räätälöityä apteekin näköiseksi teippaamalla. Yhtenä vaihtoehtona on APTEEKKI-brändin mukainen ilme, joka on suunniteltu yhdessä Apteekkariliiton kanssa.

Arkisto


Lääkityksen arviointi paljasti – väärä annosteluajankohta lisäsi lääkitystä
25.01.2017 08:45 Eveliina Hagelberg-Häkkinen

Lääkitys kuntoon 25.01.2017 08:45 Eveliina Hagelberg-Häkkinen


Sähköinen resepti lisäsi lääkitysturvallisuutta
24.01.2017 08:53 ERJA ELO

sähköinen resepti 24.01.2017 08:53 ERJA ELO


Kolmasosa aikuisten astmoista saattaa parantua itsestään
23.01.2017 09:08 UUTISPALVELU DUODECIM

astma 23.01.2017 09:08 UUTISPALVELU DUODECIM


Suomalaisprofessori toiveikas uusista kolesterolilääkkeistä
19.01.2017 12:00 VIRPI EKHOLM

Lääkekehitys 19.01.2017 12:00 VIRPI EKHOLM


Selvitysmies: Fimean päätoimipaikka Helsinkiin, työt jatkuisivat myös Kuopiossa
18.01.2017 10:48 INKERI HALONEN, ERJA ELO

Fimean alueellistaminen 18.01.2017 10:48 INKERI HALONEN, ERJA ELO


Kilpailu on laskenut yli 1 500 lääkkeen hintaa
17.01.2017 10:25

Lääkkeiden hinta 17.01.2017 10:25


Ainakin viiteen sairaalaan toivotaan apteekkia
14.01.2017 11:24 INKERI HALONEN

Apteekki palvelee 14.01.2017 11:24 INKERI HALONEN


Sivuapteekin siirtyminen Kymenlaakson keskussairaalaan jumissa
12.01.2017 14:00 INKERI HALONEN

12.01.2017 14:00 INKERI HALONEN


Tuore väitös: Statiinihoitoa toteutta ohjeen mukaisesti vain puolet
11.01.2017 12:00 INKERI HALONEN

Lääkehoito 11.01.2017 12:00 INKERI HALONEN


Millaista on apteekin arki terveyskeskuksen tiloissa?
11.01.2017 09:18 INKERI HALONEN

Apteekki palvelee 11.01.2017 09:18 INKERI HALONEN