Epidemian toinen aalto on taas hiljentänyt etenkin kauppa- ja liikekeskuksia. Lue lisää »

Rokotushalukkuuteen vaikuttaa eniten näkemys siitä, miten rokote suojaa itsen lisäksi m... Lue lisää »

Apteekeilla voisi olla merkittävä rooli, kun iso osa väestöstä halutaan rokottaa korona... Lue lisää »

Maaliskuinen hamstraus yllätti lääketukut. Toiseen aaltoon tultiin paremmin valmistautu... Lue lisää »

Viro: Ennen kevään apteekkiuudistusta maalatut uhkakuvat eivät toteutuneet, mutta vielä... Lue lisää »

Optimointi vai nettipimento?

30.08.2012 18:41

,

Yhä useammin netissä olevaa tietoa etsitään hakukoneyhtiö Googlen palveluiden avulla. Googlesta on hyvä tietää perusasiat, mutta siihen on suhtauduttava myös terveen kriittisesti.

Harva internetin palvelu on yhtä merkittävässä asemassa kuin Googlen hakukone. Esimerkiksi Suomessa 97 prosenttia kaikista hakukoneilla tehdyistä hauista tehdään Googlella.

Koodiviidakko Oy:n myyntipäällikkö Henri Huovisen mukaan Googlen nykyinen menestys perustuu huolelliseen markkinointiin.

– Googlen taloudellinen menestys pohjautuu siihen, että hakutulosten kylkeen myydään maksettua mainontaa. Maksettu mainonta on suosittua ja kilpailtua yritysten keskuudessa. Suosituimmista avainsanamainoksista maksetaan jopa useita euroja per klikkikerta.

Kun jokin yhtiö saavuttaa valta-aseman, vaarana on aina, että yhtiön on mahdollista käyttää valta-asemaansa väärin. Google on onnistunut toistaiseksi välttymään merkittäviltä yksityisyydensuojanrikkeiltä.

– Kaikki tieto jää Googlen käyttöön ja sitä hyödynnetään monella eri tavalla. Google tosin sanoo pitävänsä käyttäjien yksityisyydestä huolta, mutta tottahan on, että Googlella on valtava tietovarasto ja siten halutessaan se voisi käyttää valta-asemaansa väärin, Huovinen teroittaa.

Google ei kuitenkaan tarkoita ainoastaan hakukonetta, vaan lisäksi Googleen kuuluu joukko muita suosittuja verkkopalveluita, joita on hyvä osata hyödyntää.

Apteekin Google-näkyvyyttä rakennettaessa kannattaa miettiä, kenelle ja millä tavalla apteekki haluaa näkyä. Koska apteekin tavoitteena on tavallisesti mahdollisimman laajan asiakaskunnan tavoittaminen, apteekin kotisivut kannattaa suunnitella asiakkaiden kannalta mahdollisimman helposti löydettäväksi. Tämä tapahtuu hakukoneoptimoinnin avulla.

Hakukoneoptimoinnilla tarkoitetaan teknisiä toimenpiteitä, jotka tähtäävät verkkosivujen sijoittumiseen hakukonelistojen kärkeen. Googlen tarjoamia ilmaisia välineitä hakukoneoptimoinnin onnistumisen arviointiin ovat esimerkiksi Google Analytics, Google Webmaster Tools ja Google Trends -työkalut.

Kun hakukoneoptimointi toteutetaan hyvin, lyödään monta kärpästä yhdellä iskulla. Sivujen näkyvyys hakukoneissa, blogeissa, keskustelupalstoilla ja sosiaalisessa mediassa lisääntyy. (IS)

Aiheesta lisää tällä viikolla ilmestyvässä Apteekkarilehdessä.

Arkisto


Neuvottelut optiovuodesta päättyivät tuloksettomina
23.05.2019 10:01 ERJA ELO

Työmarkkinat 23.05.2019 10:01 ERJA ELO


Tupakka nopeuttaa influessarokotteen valmistumista
17.05.2019 11:28 ERJA ELO

Rokotteet 17.05.2019 11:28 ERJA ELO


Lääkärit kannattavat, mutta eivät määrää biosimilaareja
16.05.2019 10:30 OLLI-PEKKA TIAINEN

Biosimilaarit 16.05.2019 10:30 OLLI-PEKKA TIAINEN


Kolmikymppisen ruokavalio voi näkyä muistissa viisikymppisenä
15.05.2019 10:30 UUTISPALVELU DUODECIM

Ravitsemus 15.05.2019 10:30 UUTISPALVELU DUODECIM


Espoon uudet apteekkiluvat hakuun tällä viikolla
13.05.2019 15:52 ERJA ELO

Apteekkiluvat 13.05.2019 15:52 ERJA ELO


Kuka määräisi biosimilaarit käyttöön?
10.05.2019 16:40 OLLI-PEKKA TIAINEN

Biosimilaarit 10.05.2019 16:40 OLLI-PEKKA TIAINEN


Apteekkien kuljetuskumppani tähyää Keski-Eurooppaan
10.05.2019 12:22 ERJA ELO

Lääkejakelu 10.05.2019 12:22 ERJA ELO


Tulli varoittaa hengenvaarallisista opioidia sisältävistä lääkeväärennöksistä
07.05.2019 11:43 ERJA ELO

Lääkeväärennökset 07.05.2019 11:43 ERJA ELO


Painonnousu 20–40-vuotiaana ennakoi verenpaineen kohoamista
03.05.2019 08:12 UUTISPALVELU DUODECIM

painonhallinta 03.05.2019 08:12 UUTISPALVELU DUODECIM


Tekoäly, VR, AR ja 3D tulevat lääkehoitoon
02.05.2019 16:50 MARI HEIKKILÄ

Lääkehoito 02.05.2019 16:50 MARI HEIKKILÄ