Epidemian toinen aalto on taas hiljentänyt etenkin kauppa- ja liikekeskuksia. Lue lisää »

Rokotushalukkuuteen vaikuttaa eniten näkemys siitä, miten rokote suojaa itsen lisäksi m... Lue lisää »

Apteekeilla voisi olla merkittävä rooli, kun iso osa väestöstä halutaan rokottaa korona... Lue lisää »

Maaliskuinen hamstraus yllätti lääketukut. Toiseen aaltoon tultiin paremmin valmistautu... Lue lisää »

Viro: Ennen kevään apteekkiuudistusta maalatut uhkakuvat eivät toteutuneet, mutta vielä... Lue lisää »

Optimointi vai nettipimento?

30.08.2012 18:41

,

Yhä useammin netissä olevaa tietoa etsitään hakukoneyhtiö Googlen palveluiden avulla. Googlesta on hyvä tietää perusasiat, mutta siihen on suhtauduttava myös terveen kriittisesti.

Harva internetin palvelu on yhtä merkittävässä asemassa kuin Googlen hakukone. Esimerkiksi Suomessa 97 prosenttia kaikista hakukoneilla tehdyistä hauista tehdään Googlella.

Koodiviidakko Oy:n myyntipäällikkö Henri Huovisen mukaan Googlen nykyinen menestys perustuu huolelliseen markkinointiin.

– Googlen taloudellinen menestys pohjautuu siihen, että hakutulosten kylkeen myydään maksettua mainontaa. Maksettu mainonta on suosittua ja kilpailtua yritysten keskuudessa. Suosituimmista avainsanamainoksista maksetaan jopa useita euroja per klikkikerta.

Kun jokin yhtiö saavuttaa valta-aseman, vaarana on aina, että yhtiön on mahdollista käyttää valta-asemaansa väärin. Google on onnistunut toistaiseksi välttymään merkittäviltä yksityisyydensuojanrikkeiltä.

– Kaikki tieto jää Googlen käyttöön ja sitä hyödynnetään monella eri tavalla. Google tosin sanoo pitävänsä käyttäjien yksityisyydestä huolta, mutta tottahan on, että Googlella on valtava tietovarasto ja siten halutessaan se voisi käyttää valta-asemaansa väärin, Huovinen teroittaa.

Google ei kuitenkaan tarkoita ainoastaan hakukonetta, vaan lisäksi Googleen kuuluu joukko muita suosittuja verkkopalveluita, joita on hyvä osata hyödyntää.

Apteekin Google-näkyvyyttä rakennettaessa kannattaa miettiä, kenelle ja millä tavalla apteekki haluaa näkyä. Koska apteekin tavoitteena on tavallisesti mahdollisimman laajan asiakaskunnan tavoittaminen, apteekin kotisivut kannattaa suunnitella asiakkaiden kannalta mahdollisimman helposti löydettäväksi. Tämä tapahtuu hakukoneoptimoinnin avulla.

Hakukoneoptimoinnilla tarkoitetaan teknisiä toimenpiteitä, jotka tähtäävät verkkosivujen sijoittumiseen hakukonelistojen kärkeen. Googlen tarjoamia ilmaisia välineitä hakukoneoptimoinnin onnistumisen arviointiin ovat esimerkiksi Google Analytics, Google Webmaster Tools ja Google Trends -työkalut.

Kun hakukoneoptimointi toteutetaan hyvin, lyödään monta kärpästä yhdellä iskulla. Sivujen näkyvyys hakukoneissa, blogeissa, keskustelupalstoilla ja sosiaalisessa mediassa lisääntyy. (IS)

Aiheesta lisää tällä viikolla ilmestyvässä Apteekkarilehdessä.

Arkisto


Kehon tulehdustila yhdistää masennusta ja sydänsairauksia
01.04.2019 08:37 UUTISPALVELU DUODECIM

sydän 01.04.2019 08:37 UUTISPALVELU DUODECIM


Uusien apteekkien perustaminen Espooseen etenee
29.03.2019 13:28 ERJA ELO

Apteekkiluvat 29.03.2019 13:28 ERJA ELO


Apteekki on lähin terveyspalvelu
28.03.2019 09:05 ERKKI KOSTIAINEN

Apteekki palvelee 28.03.2019 09:05 ERKKI KOSTIAINEN


Apteekkiala päivitti eettiset ohjeensa
25.03.2019 09:39 ERKKI KOSTIAINEN

25.03.2019 09:39 ERKKI KOSTIAINEN


Lääkekorvaukset karkaavat käsistä
22.03.2019 15:24 OLLI-PEKKA TIAINEN

Lääkekorvaukset 22.03.2019 15:24 OLLI-PEKKA TIAINEN


Tavallisten infektioiden hoito on vaikeutumassa
22.03.2019 11:27 ERJA ELO

antibioottiresistenssi 22.03.2019 11:27 ERJA ELO


Koivu kukkii tänä keväänä runsaasti
22.03.2019 10:52 ERJA ELO

allergia 22.03.2019 10:52 ERJA ELO


Risikko: Apteekkitoiminta on kehittynyt oikeaan suuntaan
21.03.2019 15:22 JUKKA RISIKKO

21.03.2019 15:22 JUKKA RISIKKO


Kysely: Lääkehoitojen tavoitteiden seurannassa parannettavaa
20.03.2019 09:00 ELINA AALTONEN

Lääkehoito 20.03.2019 09:00 ELINA AALTONEN


Tyypin 2 diabeetikoilla diagnosoidaan vakavampia rintasyöpiä
19.03.2019 09:03 UUTISPALVELU DUODECIM

diabetes 19.03.2019 09:03 UUTISPALVELU DUODECIM