Epidemian toinen aalto on taas hiljentänyt etenkin kauppa- ja liikekeskuksia. Lue lisää »

Rokotushalukkuuteen vaikuttaa eniten näkemys siitä, miten rokote suojaa itsen lisäksi m... Lue lisää »

Apteekeilla voisi olla merkittävä rooli, kun iso osa väestöstä halutaan rokottaa korona... Lue lisää »

Maaliskuinen hamstraus yllätti lääketukut. Toiseen aaltoon tultiin paremmin valmistautu... Lue lisää »

Viro: Ennen kevään apteekkiuudistusta maalatut uhkakuvat eivät toteutuneet, mutta vielä... Lue lisää »

Optimointi vai nettipimento?

30.08.2012 18:41

,

Yhä useammin netissä olevaa tietoa etsitään hakukoneyhtiö Googlen palveluiden avulla. Googlesta on hyvä tietää perusasiat, mutta siihen on suhtauduttava myös terveen kriittisesti.

Harva internetin palvelu on yhtä merkittävässä asemassa kuin Googlen hakukone. Esimerkiksi Suomessa 97 prosenttia kaikista hakukoneilla tehdyistä hauista tehdään Googlella.

Koodiviidakko Oy:n myyntipäällikkö Henri Huovisen mukaan Googlen nykyinen menestys perustuu huolelliseen markkinointiin.

– Googlen taloudellinen menestys pohjautuu siihen, että hakutulosten kylkeen myydään maksettua mainontaa. Maksettu mainonta on suosittua ja kilpailtua yritysten keskuudessa. Suosituimmista avainsanamainoksista maksetaan jopa useita euroja per klikkikerta.

Kun jokin yhtiö saavuttaa valta-aseman, vaarana on aina, että yhtiön on mahdollista käyttää valta-asemaansa väärin. Google on onnistunut toistaiseksi välttymään merkittäviltä yksityisyydensuojanrikkeiltä.

– Kaikki tieto jää Googlen käyttöön ja sitä hyödynnetään monella eri tavalla. Google tosin sanoo pitävänsä käyttäjien yksityisyydestä huolta, mutta tottahan on, että Googlella on valtava tietovarasto ja siten halutessaan se voisi käyttää valta-asemaansa väärin, Huovinen teroittaa.

Google ei kuitenkaan tarkoita ainoastaan hakukonetta, vaan lisäksi Googleen kuuluu joukko muita suosittuja verkkopalveluita, joita on hyvä osata hyödyntää.

Apteekin Google-näkyvyyttä rakennettaessa kannattaa miettiä, kenelle ja millä tavalla apteekki haluaa näkyä. Koska apteekin tavoitteena on tavallisesti mahdollisimman laajan asiakaskunnan tavoittaminen, apteekin kotisivut kannattaa suunnitella asiakkaiden kannalta mahdollisimman helposti löydettäväksi. Tämä tapahtuu hakukoneoptimoinnin avulla.

Hakukoneoptimoinnilla tarkoitetaan teknisiä toimenpiteitä, jotka tähtäävät verkkosivujen sijoittumiseen hakukonelistojen kärkeen. Googlen tarjoamia ilmaisia välineitä hakukoneoptimoinnin onnistumisen arviointiin ovat esimerkiksi Google Analytics, Google Webmaster Tools ja Google Trends -työkalut.

Kun hakukoneoptimointi toteutetaan hyvin, lyödään monta kärpästä yhdellä iskulla. Sivujen näkyvyys hakukoneissa, blogeissa, keskustelupalstoilla ja sosiaalisessa mediassa lisääntyy. (IS)

Aiheesta lisää tällä viikolla ilmestyvässä Apteekkarilehdessä.

Arkisto


Saatavuushäiriöt lisääntyvät, apteekit voisivat auttaa
29.11.2019 11:55 ERKKI KOSTIAINEN

Saatavuusongelmat 29.11.2019 11:55 ERKKI KOSTIAINEN


Farmasian ala sai kollegiaalisuusohjeet
29.11.2019 10:00 ERJA ELO

Ammattietiikka 29.11.2019 10:00 ERJA ELO


Farmasian Päivillä puhetta Brexitistä ja lääkkeiden saatavuushäiriöistä
29.11.2019 08:25 ERJA ELO

Farmasian Päivät 29.11.2019 08:25 ERJA ELO


Proteesileijonat löi Spiritus Fortiksen
28.11.2019 21:52 ERKKI KOSTIAINEN

Yhteiskuntavastuu 28.11.2019 21:52 ERKKI KOSTIAINEN


Valeapteekki joutuu maksamaan 100000 euron uhkasakon
28.11.2019 12:46 OLLI-PEKKA TIAINEN

Valeapteekki 28.11.2019 12:46 OLLI-PEKKA TIAINEN


Apteekkariliiton varapuheenjohtajat jatkokaudelle
22.11.2019 12:25 ERJA ELO

Apteekkariliitto 22.11.2019 12:25 ERJA ELO


Apteekkariliitto palkitsi ansioituneita
22.11.2019 10:40 ERJA ELO

Palkitut 22.11.2019 10:40 ERJA ELO


Vantaa saa uudet apteekkinsa
21.11.2019 16:58 OLLI-PEKKA TIAINEN

Apteekkiluvat 21.11.2019 16:58 OLLI-PEKKA TIAINEN


Lääkkeet kulkivat lakosta huolimatta
20.11.2019 10:25 EMMI PUUMALAINEN

Lääkejakelu 20.11.2019 10:25 EMMI PUUMALAINEN


Antibioottien käyttö vähenee Suomessa edelleen
19.11.2019 13:15 ERJA ELO

antibiootit 19.11.2019 13:15 ERJA ELO