Epidemian toinen aalto on taas hiljentänyt etenkin kauppa- ja liikekeskuksia. Lue lisää »

Rokotushalukkuuteen vaikuttaa eniten näkemys siitä, miten rokote suojaa itsen lisäksi m... Lue lisää »

Apteekeilla voisi olla merkittävä rooli, kun iso osa väestöstä halutaan rokottaa korona... Lue lisää »

Maaliskuinen hamstraus yllätti lääketukut. Toiseen aaltoon tultiin paremmin valmistautu... Lue lisää »

Viro: Ennen kevään apteekkiuudistusta maalatut uhkakuvat eivät toteutuneet, mutta vielä... Lue lisää »

Optimointi vai nettipimento?

30.08.2012 18:41

,

Yhä useammin netissä olevaa tietoa etsitään hakukoneyhtiö Googlen palveluiden avulla. Googlesta on hyvä tietää perusasiat, mutta siihen on suhtauduttava myös terveen kriittisesti.

Harva internetin palvelu on yhtä merkittävässä asemassa kuin Googlen hakukone. Esimerkiksi Suomessa 97 prosenttia kaikista hakukoneilla tehdyistä hauista tehdään Googlella.

Koodiviidakko Oy:n myyntipäällikkö Henri Huovisen mukaan Googlen nykyinen menestys perustuu huolelliseen markkinointiin.

– Googlen taloudellinen menestys pohjautuu siihen, että hakutulosten kylkeen myydään maksettua mainontaa. Maksettu mainonta on suosittua ja kilpailtua yritysten keskuudessa. Suosituimmista avainsanamainoksista maksetaan jopa useita euroja per klikkikerta.

Kun jokin yhtiö saavuttaa valta-aseman, vaarana on aina, että yhtiön on mahdollista käyttää valta-asemaansa väärin. Google on onnistunut toistaiseksi välttymään merkittäviltä yksityisyydensuojanrikkeiltä.

– Kaikki tieto jää Googlen käyttöön ja sitä hyödynnetään monella eri tavalla. Google tosin sanoo pitävänsä käyttäjien yksityisyydestä huolta, mutta tottahan on, että Googlella on valtava tietovarasto ja siten halutessaan se voisi käyttää valta-asemaansa väärin, Huovinen teroittaa.

Google ei kuitenkaan tarkoita ainoastaan hakukonetta, vaan lisäksi Googleen kuuluu joukko muita suosittuja verkkopalveluita, joita on hyvä osata hyödyntää.

Apteekin Google-näkyvyyttä rakennettaessa kannattaa miettiä, kenelle ja millä tavalla apteekki haluaa näkyä. Koska apteekin tavoitteena on tavallisesti mahdollisimman laajan asiakaskunnan tavoittaminen, apteekin kotisivut kannattaa suunnitella asiakkaiden kannalta mahdollisimman helposti löydettäväksi. Tämä tapahtuu hakukoneoptimoinnin avulla.

Hakukoneoptimoinnilla tarkoitetaan teknisiä toimenpiteitä, jotka tähtäävät verkkosivujen sijoittumiseen hakukonelistojen kärkeen. Googlen tarjoamia ilmaisia välineitä hakukoneoptimoinnin onnistumisen arviointiin ovat esimerkiksi Google Analytics, Google Webmaster Tools ja Google Trends -työkalut.

Kun hakukoneoptimointi toteutetaan hyvin, lyödään monta kärpästä yhdellä iskulla. Sivujen näkyvyys hakukoneissa, blogeissa, keskustelupalstoilla ja sosiaalisessa mediassa lisääntyy. (IS)

Aiheesta lisää tällä viikolla ilmestyvässä Apteekkarilehdessä.

Arkisto


Pneumokokkia vastaan voisi rokottaa nykyistä tehokkaammin
04.02.2020 14:07 HANNA HYVÄRINEN

Rokotteet 04.02.2020 14:07 HANNA HYVÄRINEN


50 grammaa lihajalosteita päivässä lisää suolistosyövän riskiä
04.02.2020 10:09 ERJA ELO

syöpä 04.02.2020 10:09 ERJA ELO


Lääkekorvaukset suoraan apteekista jo 50 vuotta
03.02.2020 16:18 ERKKI KOSTIAINEN

Historia 03.02.2020 16:18 ERKKI KOSTIAINEN


Astmalääkkeiden käytöllä yhteys tyypin 1 diabeteksen kehittymiseen – tulos ei vaikuta hoitokäytäntöihin
03.02.2020 13:30 ERJA ELO

astma 03.02.2020 13:30 ERJA ELO


Kanta-palvelujen suosio kasvaa voimakkaasti
31.01.2020 09:35 ERJA ELO

31.01.2020 09:35 ERJA ELO


Reseptien uusiminen työllistää lääkäreitä – voisivatko reseptit olla voimassa toistaiseksi?
31.01.2020 08:21 TARU VANHALA

Reseptien uusiminen 31.01.2020 08:21 TARU VANHALA


Uusi tutkimus kyseenalaistaa sinkkitablettien tehon flunssan hoidossa
29.01.2020 14:36 TARU VANHALA

sinkki 29.01.2020 14:36 TARU VANHALA


Esiselvitys lääkehoidon kustannuksista ja apteekkitaloudesta valmistui
28.01.2020 16:08 ERKKI KOSTIAINEN

apteekkitalous 28.01.2020 16:08 ERKKI KOSTIAINEN


Kiinan koronaviruksen oirekuva alkaa selvitä – oireet muistuttavat SARS-virusta
28.01.2020 12:13 UUTISPALVELU DUODECIM

Koronavirus 28.01.2020 12:13 UUTISPALVELU DUODECIM


Kiinan-matkan ei tarvitse tyssätä koronavirukseen – myös Ivalossa virusepäily
24.01.2020 07:41 HANNA HYVÄRINEN , ERKKI KOSTIAINEN

Koronavirus 24.01.2020 07:41 HANNA HYVÄRINEN , ERKKI KOSTIAINEN