Epidemian toinen aalto on taas hiljentänyt etenkin kauppa- ja liikekeskuksia. Lue lisää »

Rokotushalukkuuteen vaikuttaa eniten näkemys siitä, miten rokote suojaa itsen lisäksi m... Lue lisää »

Apteekeilla voisi olla merkittävä rooli, kun iso osa väestöstä halutaan rokottaa korona... Lue lisää »

Maaliskuinen hamstraus yllätti lääketukut. Toiseen aaltoon tultiin paremmin valmistautu... Lue lisää »

Viro: Ennen kevään apteekkiuudistusta maalatut uhkakuvat eivät toteutuneet, mutta vielä... Lue lisää »

Optimointi vai nettipimento?

30.08.2012 18:41

,

Yhä useammin netissä olevaa tietoa etsitään hakukoneyhtiö Googlen palveluiden avulla. Googlesta on hyvä tietää perusasiat, mutta siihen on suhtauduttava myös terveen kriittisesti.

Harva internetin palvelu on yhtä merkittävässä asemassa kuin Googlen hakukone. Esimerkiksi Suomessa 97 prosenttia kaikista hakukoneilla tehdyistä hauista tehdään Googlella.

Koodiviidakko Oy:n myyntipäällikkö Henri Huovisen mukaan Googlen nykyinen menestys perustuu huolelliseen markkinointiin.

– Googlen taloudellinen menestys pohjautuu siihen, että hakutulosten kylkeen myydään maksettua mainontaa. Maksettu mainonta on suosittua ja kilpailtua yritysten keskuudessa. Suosituimmista avainsanamainoksista maksetaan jopa useita euroja per klikkikerta.

Kun jokin yhtiö saavuttaa valta-aseman, vaarana on aina, että yhtiön on mahdollista käyttää valta-asemaansa väärin. Google on onnistunut toistaiseksi välttymään merkittäviltä yksityisyydensuojanrikkeiltä.

– Kaikki tieto jää Googlen käyttöön ja sitä hyödynnetään monella eri tavalla. Google tosin sanoo pitävänsä käyttäjien yksityisyydestä huolta, mutta tottahan on, että Googlella on valtava tietovarasto ja siten halutessaan se voisi käyttää valta-asemaansa väärin, Huovinen teroittaa.

Google ei kuitenkaan tarkoita ainoastaan hakukonetta, vaan lisäksi Googleen kuuluu joukko muita suosittuja verkkopalveluita, joita on hyvä osata hyödyntää.

Apteekin Google-näkyvyyttä rakennettaessa kannattaa miettiä, kenelle ja millä tavalla apteekki haluaa näkyä. Koska apteekin tavoitteena on tavallisesti mahdollisimman laajan asiakaskunnan tavoittaminen, apteekin kotisivut kannattaa suunnitella asiakkaiden kannalta mahdollisimman helposti löydettäväksi. Tämä tapahtuu hakukoneoptimoinnin avulla.

Hakukoneoptimoinnilla tarkoitetaan teknisiä toimenpiteitä, jotka tähtäävät verkkosivujen sijoittumiseen hakukonelistojen kärkeen. Googlen tarjoamia ilmaisia välineitä hakukoneoptimoinnin onnistumisen arviointiin ovat esimerkiksi Google Analytics, Google Webmaster Tools ja Google Trends -työkalut.

Kun hakukoneoptimointi toteutetaan hyvin, lyödään monta kärpästä yhdellä iskulla. Sivujen näkyvyys hakukoneissa, blogeissa, keskustelupalstoilla ja sosiaalisessa mediassa lisääntyy. (IS)

Aiheesta lisää tällä viikolla ilmestyvässä Apteekkarilehdessä.

Arkisto


Oriolan toiminnasta löytyi tarkastuksessa useita puutteita – halusi salata Fimean raportin
22.01.2020 13:00 HANNA HYVÄRINEN

Lääkekuljetukset 22.01.2020 13:00 HANNA HYVÄRINEN


Uusi tutkimus nimeää avaintahot, joilla on valta ehkäistä antibioottiresistenssiä
21.01.2020 09:30 HANNA HYVÄRINEN

antibioottiresistenssi 21.01.2020 09:30 HANNA HYVÄRINEN


Reseptilääkkeet halpenivat, ruoka kallistui
20.01.2020 08:00 ERKKI KOSTIAINEN

hintakehitys 20.01.2020 08:00 ERKKI KOSTIAINEN


Norja esittää lääkkeiden vientirajoituksia lääkepulan torjumiseksi
16.01.2020 11:27 HANNA HYVÄRINEN

Saatavuusongelmat 16.01.2020 11:27 HANNA HYVÄRINEN


Lääkäripula pahenee edelleen – samalla lääkäreiden aikaa kuluu vääriin tehtäviin
15.01.2020 12:25 TARU VANHALA

Lääkäripula 15.01.2020 12:25 TARU VANHALA


Apta ja Farmasialiitto pääsivät neuvottelutulokseen
10.01.2020 12:35 ERKKI KOSTIAINEN

TYÖMARKKINAT 10.01.2020 12:35 ERKKI KOSTIAINEN


Apua, mikä lääkitys! Osastofarmaseutit selvittävät lääkityksiä päivystyksissä
10.01.2020 10:45 ERJA ELO

Lääkitysturvallisuus 10.01.2020 10:45 ERJA ELO


Apteekkariliitto kommentoi Kauppalehden juttua
08.01.2020 11:26 ERKKI KOSTIAINEN

TALOUS 08.01.2020 11:26 ERKKI KOSTIAINEN


Hoivakotien lääkitys kuntoon uusin opein
07.01.2020 14:25 ERJA ELO

Lääkitysturvallisuus 07.01.2020 14:25 ERJA ELO


KKV:n pääjohtaja leikkaisi lääketaksaa ja säätäisi apteekkiveroa
04.01.2020 18:56 ERKKI KOSTIAINEN

APTEEKKIVERO 04.01.2020 18:56 ERKKI KOSTIAINEN