Epidemian toinen aalto on taas hiljentänyt etenkin kauppa- ja liikekeskuksia. Lue lisää »

Rokotushalukkuuteen vaikuttaa eniten näkemys siitä, miten rokote suojaa itsen lisäksi m... Lue lisää »

Apteekeilla voisi olla merkittävä rooli, kun iso osa väestöstä halutaan rokottaa korona... Lue lisää »

Maaliskuinen hamstraus yllätti lääketukut. Toiseen aaltoon tultiin paremmin valmistautu... Lue lisää »

Viro: Ennen kevään apteekkiuudistusta maalatut uhkakuvat eivät toteutuneet, mutta vielä... Lue lisää »

Optimointi vai nettipimento?

30.08.2012 18:41

,

Yhä useammin netissä olevaa tietoa etsitään hakukoneyhtiö Googlen palveluiden avulla. Googlesta on hyvä tietää perusasiat, mutta siihen on suhtauduttava myös terveen kriittisesti.

Harva internetin palvelu on yhtä merkittävässä asemassa kuin Googlen hakukone. Esimerkiksi Suomessa 97 prosenttia kaikista hakukoneilla tehdyistä hauista tehdään Googlella.

Koodiviidakko Oy:n myyntipäällikkö Henri Huovisen mukaan Googlen nykyinen menestys perustuu huolelliseen markkinointiin.

– Googlen taloudellinen menestys pohjautuu siihen, että hakutulosten kylkeen myydään maksettua mainontaa. Maksettu mainonta on suosittua ja kilpailtua yritysten keskuudessa. Suosituimmista avainsanamainoksista maksetaan jopa useita euroja per klikkikerta.

Kun jokin yhtiö saavuttaa valta-aseman, vaarana on aina, että yhtiön on mahdollista käyttää valta-asemaansa väärin. Google on onnistunut toistaiseksi välttymään merkittäviltä yksityisyydensuojanrikkeiltä.

– Kaikki tieto jää Googlen käyttöön ja sitä hyödynnetään monella eri tavalla. Google tosin sanoo pitävänsä käyttäjien yksityisyydestä huolta, mutta tottahan on, että Googlella on valtava tietovarasto ja siten halutessaan se voisi käyttää valta-asemaansa väärin, Huovinen teroittaa.

Google ei kuitenkaan tarkoita ainoastaan hakukonetta, vaan lisäksi Googleen kuuluu joukko muita suosittuja verkkopalveluita, joita on hyvä osata hyödyntää.

Apteekin Google-näkyvyyttä rakennettaessa kannattaa miettiä, kenelle ja millä tavalla apteekki haluaa näkyä. Koska apteekin tavoitteena on tavallisesti mahdollisimman laajan asiakaskunnan tavoittaminen, apteekin kotisivut kannattaa suunnitella asiakkaiden kannalta mahdollisimman helposti löydettäväksi. Tämä tapahtuu hakukoneoptimoinnin avulla.

Hakukoneoptimoinnilla tarkoitetaan teknisiä toimenpiteitä, jotka tähtäävät verkkosivujen sijoittumiseen hakukonelistojen kärkeen. Googlen tarjoamia ilmaisia välineitä hakukoneoptimoinnin onnistumisen arviointiin ovat esimerkiksi Google Analytics, Google Webmaster Tools ja Google Trends -työkalut.

Kun hakukoneoptimointi toteutetaan hyvin, lyödään monta kärpästä yhdellä iskulla. Sivujen näkyvyys hakukoneissa, blogeissa, keskustelupalstoilla ja sosiaalisessa mediassa lisääntyy. (IS)

Aiheesta lisää tällä viikolla ilmestyvässä Apteekkarilehdessä.

Arkisto


Tuore tutkimus: Ei menny niinku Strömsössä – Ruotsin apteekkiuudistus on osalle pettymys
24.08.2016 14:00 INKERI HALONEN

Apteekkijärjestelmä 24.08.2016 14:00 INKERI HALONEN


Aftonbladet: ”Diktatuuriapteekki toimi paremmin”
24.08.2016 14:00 INKERI HALONEN

Apteekkijärjestelmä 24.08.2016 14:00 INKERI HALONEN


Äidin tupakointi raskauden aikana lisää lasten lihavuutta
24.08.2016 08:05 UUTISPALVELU DUODECIM

24.08.2016 08:05 UUTISPALVELU DUODECIM


Talousprofessori Haaparanta: Kilpailun lisäys ei aina ole hyvästä
19.08.2016 12:46 INKERI HALONEN

Apteekkijärjestelmä 19.08.2016 12:46 INKERI HALONEN


Liikunta ehkäisee ja ehkä myös lisää eteisvärinöitä
18.08.2016 09:55 UUTISPALVELU DUODECIM

Liikunta 18.08.2016 09:55 UUTISPALVELU DUODECIM


Joka kuudes syöpä johtuu infektiosta
18.08.2016 08:12 UUTISPALVELU DUODECIM

18.08.2016 08:12 UUTISPALVELU DUODECIM


Vuoden Oppivaa työyhteisöä etsitään jälleen
17.08.2016 13:12 INKERI HALONEN

Farmasian Päivät 17.08.2016 13:12 INKERI HALONEN


Pirkko Mattilasta uusi sosiaali- ja terveysministeri
16.08.2016 11:14 STT

16.08.2016 11:14 STT


Sadat apteekit kouluttavat tulevia asiantuntijoita joka vuosi
16.08.2016 09:40

Yhteiskuntavastuu 16.08.2016 09:40


Onko liikuntasuositusten minimitaso liian alhainen?
15.08.2016 08:49 UUTISPALVELU DUODECIM

Kansanterveys 15.08.2016 08:49 UUTISPALVELU DUODECIM