Epidemian toinen aalto on taas hiljentänyt etenkin kauppa- ja liikekeskuksia. Lue lisää »

Rokotushalukkuuteen vaikuttaa eniten näkemys siitä, miten rokote suojaa itsen lisäksi m... Lue lisää »

Apteekeilla voisi olla merkittävä rooli, kun iso osa väestöstä halutaan rokottaa korona... Lue lisää »

Maaliskuinen hamstraus yllätti lääketukut. Toiseen aaltoon tultiin paremmin valmistautu... Lue lisää »

Viro: Ennen kevään apteekkiuudistusta maalatut uhkakuvat eivät toteutuneet, mutta vielä... Lue lisää »

Optimointi vai nettipimento?

30.08.2012 18:41

,

Yhä useammin netissä olevaa tietoa etsitään hakukoneyhtiö Googlen palveluiden avulla. Googlesta on hyvä tietää perusasiat, mutta siihen on suhtauduttava myös terveen kriittisesti.

Harva internetin palvelu on yhtä merkittävässä asemassa kuin Googlen hakukone. Esimerkiksi Suomessa 97 prosenttia kaikista hakukoneilla tehdyistä hauista tehdään Googlella.

Koodiviidakko Oy:n myyntipäällikkö Henri Huovisen mukaan Googlen nykyinen menestys perustuu huolelliseen markkinointiin.

– Googlen taloudellinen menestys pohjautuu siihen, että hakutulosten kylkeen myydään maksettua mainontaa. Maksettu mainonta on suosittua ja kilpailtua yritysten keskuudessa. Suosituimmista avainsanamainoksista maksetaan jopa useita euroja per klikkikerta.

Kun jokin yhtiö saavuttaa valta-aseman, vaarana on aina, että yhtiön on mahdollista käyttää valta-asemaansa väärin. Google on onnistunut toistaiseksi välttymään merkittäviltä yksityisyydensuojanrikkeiltä.

– Kaikki tieto jää Googlen käyttöön ja sitä hyödynnetään monella eri tavalla. Google tosin sanoo pitävänsä käyttäjien yksityisyydestä huolta, mutta tottahan on, että Googlella on valtava tietovarasto ja siten halutessaan se voisi käyttää valta-asemaansa väärin, Huovinen teroittaa.

Google ei kuitenkaan tarkoita ainoastaan hakukonetta, vaan lisäksi Googleen kuuluu joukko muita suosittuja verkkopalveluita, joita on hyvä osata hyödyntää.

Apteekin Google-näkyvyyttä rakennettaessa kannattaa miettiä, kenelle ja millä tavalla apteekki haluaa näkyä. Koska apteekin tavoitteena on tavallisesti mahdollisimman laajan asiakaskunnan tavoittaminen, apteekin kotisivut kannattaa suunnitella asiakkaiden kannalta mahdollisimman helposti löydettäväksi. Tämä tapahtuu hakukoneoptimoinnin avulla.

Hakukoneoptimoinnilla tarkoitetaan teknisiä toimenpiteitä, jotka tähtäävät verkkosivujen sijoittumiseen hakukonelistojen kärkeen. Googlen tarjoamia ilmaisia välineitä hakukoneoptimoinnin onnistumisen arviointiin ovat esimerkiksi Google Analytics, Google Webmaster Tools ja Google Trends -työkalut.

Kun hakukoneoptimointi toteutetaan hyvin, lyödään monta kärpästä yhdellä iskulla. Sivujen näkyvyys hakukoneissa, blogeissa, keskustelupalstoilla ja sosiaalisessa mediassa lisääntyy. (IS)

Aiheesta lisää tällä viikolla ilmestyvässä Apteekkarilehdessä.

Arkisto


Korvatulehdus ei aina kaipaa antibioottia – eikä seurantakäyntiä
08.09.2016 08:18 UUTISPALVELU DUODECIM

antibiootit 08.09.2016 08:18 UUTISPALVELU DUODECIM


Draama apteekissa – kuka valloittaa nuoren naisen sydämen?
07.09.2016 10:30 ERJA ELO

Kulttuuri 07.09.2016 10:30 ERJA ELO


Näyttö masennuslääkkeiden haitoista sikiölle vahvistuu
07.09.2016 09:19 VIRPI EKHOLM

Lääkehoito 07.09.2016 09:19 VIRPI EKHOLM


GlucaGen-valmisteita vedetään pois myynnistä
06.09.2016 15:02 TIINA KUOSA

Lääketurvallisuus 06.09.2016 15:02 TIINA KUOSA


Kaikki verenpainelääkitykset tepsivät – vain yhtä potilaat eivät keskeytä
06.09.2016 09:29 UUTISPALVELU DUODECIM

Lääkehoito 06.09.2016 09:29 UUTISPALVELU DUODECIM


Kainuussa suunnitellaan etälääkäripisteitä apteekkeihin
06.09.2016 08:45 INKERI HALONEN

Sote ja apteekit 06.09.2016 08:45 INKERI HALONEN


Hyvää Yrittäjän päivää!
05.09.2016 08:42 INKERI HALONEN

Juhlapäivät 05.09.2016 08:42 INKERI HALONEN


Roskapostittajasta tehty rikosilmoitus
02.09.2016 09:35 ERKKI KOSTIAINEN

huijaus 02.09.2016 09:35 ERKKI KOSTIAINEN


Reseptilääkkeet kalleimpia Yhdysvalloissa
02.09.2016 08:47 UUTISPALVELU DUODECIM

Lääkekorvaukset 02.09.2016 08:47 UUTISPALVELU DUODECIM


Suomen Apteekki uhmaa KKV:n kieltoa apteekki-nimen käytöstä
01.09.2016 13:00 INKERI HALONEN

valeapteekki 01.09.2016 13:00 INKERI HALONEN