Epidemian toinen aalto on taas hiljentänyt etenkin kauppa- ja liikekeskuksia. Lue lisää »

Rokotushalukkuuteen vaikuttaa eniten näkemys siitä, miten rokote suojaa itsen lisäksi m... Lue lisää »

Apteekeilla voisi olla merkittävä rooli, kun iso osa väestöstä halutaan rokottaa korona... Lue lisää »

Maaliskuinen hamstraus yllätti lääketukut. Toiseen aaltoon tultiin paremmin valmistautu... Lue lisää »

Viro: Ennen kevään apteekkiuudistusta maalatut uhkakuvat eivät toteutuneet, mutta vielä... Lue lisää »

Optimointi vai nettipimento?

30.08.2012 18:41

,

Yhä useammin netissä olevaa tietoa etsitään hakukoneyhtiö Googlen palveluiden avulla. Googlesta on hyvä tietää perusasiat, mutta siihen on suhtauduttava myös terveen kriittisesti.

Harva internetin palvelu on yhtä merkittävässä asemassa kuin Googlen hakukone. Esimerkiksi Suomessa 97 prosenttia kaikista hakukoneilla tehdyistä hauista tehdään Googlella.

Koodiviidakko Oy:n myyntipäällikkö Henri Huovisen mukaan Googlen nykyinen menestys perustuu huolelliseen markkinointiin.

– Googlen taloudellinen menestys pohjautuu siihen, että hakutulosten kylkeen myydään maksettua mainontaa. Maksettu mainonta on suosittua ja kilpailtua yritysten keskuudessa. Suosituimmista avainsanamainoksista maksetaan jopa useita euroja per klikkikerta.

Kun jokin yhtiö saavuttaa valta-aseman, vaarana on aina, että yhtiön on mahdollista käyttää valta-asemaansa väärin. Google on onnistunut toistaiseksi välttymään merkittäviltä yksityisyydensuojanrikkeiltä.

– Kaikki tieto jää Googlen käyttöön ja sitä hyödynnetään monella eri tavalla. Google tosin sanoo pitävänsä käyttäjien yksityisyydestä huolta, mutta tottahan on, että Googlella on valtava tietovarasto ja siten halutessaan se voisi käyttää valta-asemaansa väärin, Huovinen teroittaa.

Google ei kuitenkaan tarkoita ainoastaan hakukonetta, vaan lisäksi Googleen kuuluu joukko muita suosittuja verkkopalveluita, joita on hyvä osata hyödyntää.

Apteekin Google-näkyvyyttä rakennettaessa kannattaa miettiä, kenelle ja millä tavalla apteekki haluaa näkyä. Koska apteekin tavoitteena on tavallisesti mahdollisimman laajan asiakaskunnan tavoittaminen, apteekin kotisivut kannattaa suunnitella asiakkaiden kannalta mahdollisimman helposti löydettäväksi. Tämä tapahtuu hakukoneoptimoinnin avulla.

Hakukoneoptimoinnilla tarkoitetaan teknisiä toimenpiteitä, jotka tähtäävät verkkosivujen sijoittumiseen hakukonelistojen kärkeen. Googlen tarjoamia ilmaisia välineitä hakukoneoptimoinnin onnistumisen arviointiin ovat esimerkiksi Google Analytics, Google Webmaster Tools ja Google Trends -työkalut.

Kun hakukoneoptimointi toteutetaan hyvin, lyödään monta kärpästä yhdellä iskulla. Sivujen näkyvyys hakukoneissa, blogeissa, keskustelupalstoilla ja sosiaalisessa mediassa lisääntyy. (IS)

Aiheesta lisää tällä viikolla ilmestyvässä Apteekkarilehdessä.

Arkisto


Farmasian ammattilaiset alkavat sparrata hoitokoteja lääkeasioissa
19.09.2016 13:46 ERJA ELO

rationaalinen lääkehoito 19.09.2016 13:46 ERJA ELO


Apteekkari Kanerva: Hoivakotifarmasia tuo säästöjä ja turvallisuutta
19.09.2016 13:45 ERJA ELO

rationaalinen lääkehoito 19.09.2016 13:45 ERJA ELO


Helsinkiläiset hoivakodit saivat farmaseuttista tukea 2013 – näkyykö se enää missään?
15.09.2016 12:33 VIRPI EKHOLM

Potilasturvallisuus 15.09.2016 12:33 VIRPI EKHOLM


Farmaseuttista apua arvostetaan - "Hoitajat ovat hoivakodeissa todella yksin"
14.09.2016 09:00 VIRPI EKHOLM

Potilasturvallisuus 14.09.2016 09:00 VIRPI EKHOLM


Lääkäri: Kemiallinen rajoittaminen esiin lääkitysarvioinneilla
13.09.2016 13:15 VIRPI EKHOLM

Potilasturvallisuus 13.09.2016 13:15 VIRPI EKHOLM


Vanhusten kaltoinkohtelua havaitaan paljon, yli- ja alilääkitsemistä harvoin
13.09.2016 07:42 VIRPI EKHOLM

Potilasturvallisuus 13.09.2016 07:42 VIRPI EKHOLM


Hoivakotien lääkeosaamisessa suuria eroja - Valvira huolissaan säästöistä
12.09.2016 09:54 VIRPI EKHOLM

Potilasturvallisuus 12.09.2016 09:54 VIRPI EKHOLM


Tulevaisuuden lääkäri sparraa ja valmentaa
09.09.2016 12:09 ERJA ELO

Uudistuva terveydenhuolto 09.09.2016 12:09 ERJA ELO


Apteekkarilehden nimitysuutisten kuvissa sekaannus
09.09.2016 10:30 INKERI HALONEN

OIKAISU 09.09.2016 10:30 INKERI HALONEN


Kanta-palvelu on yhä kaukana kympistä
08.09.2016 09:04 ERJA ELO

sähköinen resepti 08.09.2016 09:04 ERJA ELO