Epidemian toinen aalto on taas hiljentänyt etenkin kauppa- ja liikekeskuksia. Lue lisää »

Rokotushalukkuuteen vaikuttaa eniten näkemys siitä, miten rokote suojaa itsen lisäksi m... Lue lisää »

Apteekeilla voisi olla merkittävä rooli, kun iso osa väestöstä halutaan rokottaa korona... Lue lisää »

Maaliskuinen hamstraus yllätti lääketukut. Toiseen aaltoon tultiin paremmin valmistautu... Lue lisää »

Viro: Ennen kevään apteekkiuudistusta maalatut uhkakuvat eivät toteutuneet, mutta vielä... Lue lisää »

Luonnonkosmetiikka pyrkii apteekkeihin – lisää tutkimustietoa kaivataan

kosmetiikka   19.12.2017 09:14  ERJA ELO

KATJA LÖSÖNEN, KATJA LÖSÖNEN

Apteekkien hyllyille olisi tulossa useita luonnonkosmetiikan valmistajia ja tuotesarjoja. Apteekeissa kaivataan kuitenkin tietoa tuotteiden tehosta ja vaikutuksesta – pelkkä luonnonmukaisuus ei riitä.

Luonnonkosmetiikan kysyntä on luonut Suomeen kymmeniä pieniä valmistajia, jotka pyrkivät apteekkien hyllyille ja maailman markkinoille.

Apteekin valikoimiin pääseminen on yrityksille merkki laadusta. Esimerkiksi Olivia Klein haluaa, että hänen nimikkotuotesarjaansa myydään nimenomaan apteekista.

– Myynti edellyttää asiantuntemusta ja tietoa ihosairauksista, sekä henkilökohtaista, luotettavaa neuvontaa tuotteiden käyttöön. Mielestäni vain apteekit kykenevät terveydenhuollon ammattilaisina tarjoamaan tämän kaiken.

Viestintäproviisori Elina Aaltonen Apteekkariliitosta muistuttaa, että apteekkikosmetiikan ostajilla on usein sairauden tai sen hoidon herkistämä iho.

Aaltosen mukaan luonnonkosmetiikan ongelmana on usein se, että tuotteiden ainesosaluettelot (INCI) ovat puutteellisia ja suomenkieliset tekstitkin aika suppeita.

– Puutteellinen INCI-lista estää tuotteiden suosittelun. Myös luonnosta peräisin olevien ainesosien, kuten kasviuutteiden, allergisoivuudesta ei ole välttämättä tarkkaa tietoa.

Haasteena onkin seuloa lukuisista pienistä luonnonkosmetiikkaa tarjoavista yrityksistä parhaat.

– Luonnonkosmetiikkafirmoilla on marginaalinen markkinointibudjetti verrattuna isoihin kansainvälisiin kosmetiikkayrityksiin. Jos apteekki ottaa tällaisen sarjan tuotteita myyntiin, sen pitää itse panostaa tuotteiden markkinointiin ja henkilökunnan kouluttamiseen.

Osaa sarjoista ei saa apteekkien käyttämistä tukkuliikkeistä. Tämä aiheuttaa lisätyötä, koska tuotteiden menekkiä ja rahtikuluja täytyy seurata erikseen.

Arkisto


Novo Nordisk ojentaa lehdistöä
01.02.2012 17:32

01.02.2012 17:32


Tupakointi tuplaa antibioottien käytön
01.02.2012 08:45

01.02.2012 08:45


Apteekeilla tyytyväisimmät asiakkaat
26.01.2012 12:04

26.01.2012 12:04


Fimean maksuihin rajut korotukset
26.01.2012 09:33

Palvelupisteet 26.01.2012 09:33


Yliopiston Apteekki voi menettää erityisasemansa
26.01.2012 00:01

26.01.2012 00:01


Jättiläiset kaatuvat
25.01.2012 10:48

25.01.2012 10:48


Kiehtovat vasta-ainelääkkeet
25.01.2012 10:28

25.01.2012 10:28


Vauvan refluksitautia ei tunnisteta
25.01.2012 10:23

25.01.2012 10:23


Apteekkineuvokselle koitti eläkepäivät
24.01.2012 18:20

24.01.2012 18:20


Apteekkari täyttää 100 vuotta
23.01.2012 08:57

23.01.2012 08:57